صفحه اصلی

چالش های امنیتی در رایانش ابری

۱۱ تیر ۱۴۰۱

یکی از مسائلی که می تواند در رایانش ابری تهدید کننده باشد، بحث باگ های امنیتی و مناطق نفوذ است. در ادامه به بررسی مهم ترین چالش های امنیتی در رایانش ابری می پردازیم. با ما همراه باشید.

مهم ترین چالش های امنیتی در رایانش ابری

تقریباً هر سازمانی استفاده از رایانش ابری را به درجات و حالات مختلفی در تجارت خود پذیرفته است. با این حال، با پذیرش سرویس های ابری، نیاز به اطمینان از اینکه استراتژی امنیت ابری سازمان قادر به محافظت در برابر تهدیدات اصلی در برابر چالش های امنیتی در رایانش ابری است، احساس می‌شود. در ادامه به بررسی مهم ترین موارد این چالش ها و باگ های امنیتی می پردازیم. با ما همراه باشید.

کانفیگ اشتباه رایانش ابری

پیکربندی و کانفیگ نادرست تنظیمات امنیت ابری یکی از دلایل و از مهم ترین چالش های امنیتی در رایانش ابری است. استراتژی‌های مدیریت وضعیت امنیت ابری بسیاری از سازمان‌ها برای محافظت از زیرساخت‌های مبتنی بر ابر ناکافی هستند. البته عوامل متعددی در این امر نقش دارند. زیرساخت ابری به گونه ای طراحی شده است که به راحتی قابل استفاده باشد و امکان اشتراک گذاری آسان داده ها را فراهم کند و اطمینان از اینکه داده ها فقط برای اشخاص مجاز قابل دسترسی است را برای سازمان ها دشوار می کند.

همچنین، سازمان‌هایی که از زیرساخت‌های مبتنی بر ابر استفاده می‌کنند، دید و کنترل کاملی بر زیرساخت‌های خود ندارند، به این معنی که باید به کنترل‌های امنیتی ارائه‌شده توسط ارائه‌دهنده خدمات ابری خود (CSP) برای کانفیگ و ایمن کردن سرور ابری خود تکیه کنند. از آنجایی که بسیاری از سازمان‌ها با ایمن‌سازی زیرساخت‌های ابری آشنایی ندارند و اغلب دارای استقرار چند ابری هستند هر کدام با مجموعه‌ای متفاوت از کنترل‌های امنیتی ارائه‌شده توسط ارائه دهنده سرور، به راحتی می‌توان با پیکربندی نادرست یا نظارت امنیتی، منابع مبتنی بر ابر سازمان را در معرض تهاجم و نفوذ قرار داد.

کانفیگ اشتباه رایانش ابری از چالش های امنیتی در رایانش ابری

کانفیگ اشتباه رایانش ابری

دسترسی غیرمجاز از چالش های امنیتی در رایانش ابری

بر خلاف زیرساخت داخلی سازمان، استقرار مبتنی بر رایانش ابری آنها خارج از محیط شبکه است و مستقیماً از اینترنت عمومی قابل دسترسی است. در حالی که این یک دارایی برای دسترسی کارکنان و مشتریان به این زیرساخت است، همچنین دسترسی غیرمجاز به منابع مبتنی بر سرویس ابری سازمان را برای هک شدن هدف آسان‌تری می‌کند. امنیت با کانفیگ نادرست یا گواهینامه ها و سرتیفیکیت های به خطر افتاده می‌تواند به مهاجم امکان دسترسی مستقیم، بدون اطلاع سازمان را بدهد. از این رو دسترسی غیر مجاز از مهم ترین چالش های امنیتی در رایانش ابری به شمار می رود که باید به آن توجه زیادی داشته باشید.

وجود اختلال و ناامنی در API برای رایانش ابری

CSP ها اغلب تعدادی API و رابط ها را برای کاربران خود فراهم می کنند. به طور کلی، این رابط ها به تنشظیم شده اند تا بتوانند به راحتی برای مشتریان CSP قابل استفاده باشند.

با این حال، اگر کاربر به درستی رابط‌های زیرساخت مبتنی بر ابر خود را ایمن نکرده باشد، مشکلات احتمالی ایجاد می‌کند. اسناد طراحی شده برای کاربر همچنین می تواند توسط یک مجرم سایبری برای شناسایی و بهره برداری از روش های بالقوه برای دسترسی و استخراج داده های حساس از محیط ابری سازمان استفاده شود. از این رو ایمن کردن API یکی از مهم ترین مواردی است که برای مقابله با چالش های امنیتی در رایانش ابری باید در نظر بگیرید.

مقابله با دزدیده شدن حساب های کاربران در رایانش ابری

بسیاری از مردم رمز عبور بسیار ضعیفی دارند که ممکن است به دلایلی نظیر فراموش نکردن و … مربوط باشد، این مشکل تأثیر حملات فیشینگ و نقض و درز داده ها را تشدید می کند زیرا امکان استفاده از یک رمز عبور واحد دزدیده شده را در چندین حساب کاربری مختلف فراهم می کند.

ربودن و دزدیده شدن حساب یکی از جدی‌ترین مسائل امنیتی در رایانش ابری است زیرا سازمان‌ها به طور فزاینده‌ای به زیرساخت‌ها و برنامه‌های مبتنی بر ابر برای عملکردهای اصلی کسب‌وکار متکی هستند. مهاجمی با اعتبار یک کارمند می‌تواند به داده‌ها یا عملکردهای حساس دسترسی داشته باشد و اعتبار کاربر به خطر افتاده کنترل کاملی بر حساب آنلاین آنها می‌دهد. علاوه بر این، در فضای ابری، سازمان‌ها معمولاً توانایی شناسایی و پاسخگویی به این تهدیدات را به همان اندازه مؤثر در زیرساخت‌های داخلی ندارند. از این رو یکی از چالش های امنیتی در رایانش ابری، دزدیه شدن هویت و حساب کاربران می باشد.

باگ امنیتی در اشتراک گذاری داده ها برای رایانش ابری

باگ امنیتی در اشتراک گذاری داده ها در رایانش ابری

رایانش ابری به گونه ای طراحی شده است که اشتراک گذاری داده ها را آسان می کند. بسیاری از سرورهای ابری این امکان را برای کاربر فراهم می‌کنند که یک همکار را از طریق ایمیل دعوت کنید یا ارتباطات خود را از طریق درون سرور به اشتراک بگذارید که به هر کسی که URL را دارد می‌تواند به منبع مشترک دسترسی پیدا کند.

در حالی که این اشتراک‌گذاری آسان داده یک دارایی است، اما می‌تواند یک مشکل بزرگ و از چالش های امنیتی در رایانش ابری نیز باشد. استفاده از اشتراک گذاری مبتنی بر پیوند  یک گزینه محبوب از آنجایی که ساده تر از دعوت صریح هر همکار مورد نظر است  کنترل دسترسی به منبع مشترک را دشوار می کند. پیوند به اشتراک گذاشته شده را می توان به شخص دیگری ارسال کرد، به عنوان بخشی از یک حمله سایبری به سرقت برد، یا توسط یک مجرم سایبری، آن را حدس زد و دسترسی غیرمجاز به منبع مشترک را فراهم کرد. علاوه بر این، اشتراک‌گذاری مبتنی بر لینک، لغو دسترسی تنها به یک گیرنده از لینک مشترک را غیرممکن می‌کند.

ویروس های مخرب از چالش های امنیتی در رایانش ابری

تهدیدات داخلی یک مسئله امنیتی مهم برای هر سازمانی است. یک ویروس داخلی مخرب قبلاً دسترسی مجاز به شبکه یک سازمان و برخی از منابع حساس آن را دارد. تلاش برای به دست آوردن این سطح از دسترسی، چیزی است که بیشتر مهاجمان را به هدف خود نشان می دهد، و شناسایی یک خودی مخرب را برای یک سازمان ناآماده دشوار می کند.

در سرور ابری، شناسایی یک ویروس مخرب حتی دشوارتر است. با استفاده از رایانش ابری، شرکت‌ها بر زیرساخت‌های زیربنایی خود کنترل ندارند و بسیاری از راه‌حل‌های امنیتی سنتی کارآمدتر می‌شوند. این، همراه با این واقعیت که زیرساخت مبتنی بر ابر مستقیماً از اینترنت عمومی قابل دسترسی است و اغلب از پیکربندی‌های نادرست امنیتی رنج می‌برد، تشخیص ویروس های مخرب را حتی دشوارتر می‌کند. از این رو در نظر گرفتن ویروس ها از مهم ترین موارد در تامین امنیت رایانش ابری به شمار می رود.

حملات سایبری در cloud

جرایم سایبری تبدیل به یک تجارت شده است و مجرمان سایبری اهداف خود را بر اساس سود مورد انتظار حملات خود انتخاب می کنند. زیرساخت های مبتنی بر رایانش ابری مستقیماً از اینترنت عمومی قابل دسترسی هستند، از این رو این نوع سرویس ها اغلب به ایمنی پایینی دارد و حاوی مقدار زیادی داده های حساس و ارزشمند است. علاوه بر این، ابر توسط بسیاری از شرکت‌های مختلف استفاده می‌شود، به این معنی که یک حمله موفقیت‌آمیز می‌تواند بارها با احتمال موفقیت بالا تکرار شود. در نتیجه، استقرار ابری سازمان‌ها هدف رایج حملات سایبری و از مهم ترین چالش های امنیتی در رایانش ابری است.

حملات DOS و DDOS از چالش های امنیتی در رایانش ابری

حملات DOS و DDOS

حملات DOS و DDOS از چالش های امنیتی در رایانش ابری

ابر برای توانایی بسیاری از سازمان ها برای انجام تجارت ضروری است. آنها از ابر برای ذخیره داده های حیاتی تجاری و اجرای برنامه های مهم داخلی و مشتری استفاده می کنند.این بدان معنی است که یک حمله موفق DOS علیه زیرساخت های ابری احتمالاً تأثیر عمده ای بر تعدادی از شرکت های مختلف خواهد داشت. در نتیجه، حملات DoS که در آن مهاجم برای توقف حمله باج می‌خواهد، تهدیدی جدی برای منابع مبتنی بر ابر سازمان است. در صورت تمایل به اطلاعات بیشتر در زمینه DOS و DDOS می توانید مقاله تفاوت DOS و DDOS را مطالعه نمایید.

دغدغه های اصلی برای امنیت رایانش ابری

در گزارش امنیت رایانش ابری، از سازمان‌ها در مورد نگرانی‌های امنیتی عمده‌شان در مورد سرویس های ابری سؤال شد. با وجود این واقعیت که بسیاری از سازمان‌ها تصمیم گرفته‌اند داده‌های حساس و برنامه‌های کاربردی مهم را به فضای ابری منتقل کنند، نگرانی‌ها در مورد اینکه چگونه می‌توانند از آن‌ها در آنجا محافظت کنند، وجود دارد.

یکی از نگرانی های سازمان ها در مقابل چالش های امنیتی در رایانش ابری، این است که این محیط‌ها مستقیماً از اینترنت عمومی قابل دسترسی هستند و شامل امکان اشتراک‌گذاری آسان داده‌ها با سایر طرف‌ها از طریق دعوت‌نامه‌های ایمیل مستقیم یا با اشتراک‌گذاری یک لینک عمومی به داده‌ها هستند.

راه محافظت از رایانش ابری

ابر چندین مزیت را برای سازمان ها فراهم می کند. با این حال، تهدیدات و نگرانی های امنیتی خاص خود را نیز به همراه دارد. زیرساخت های مبتنی بر ابر با یک مرکز داده داخلی بسیار متفاوت است و ابزارها و استراتژی های امنیتی سنتی همیشه قادر به ایمن سازی موثر آن نیستند. با توجه به چالش های امنیتی در رایانش ابری می توانید سرویس خود را ایمن تر کنید و در مقابل تهدیدات بهتر عمل کنید. در آخر نیز کمک گرفتن از متخصصان امنیت در زمینه رایانش ابری می تواند کمک شایانی به حفظ اطلاعات شما کند.

راه محافظت از رایانش ابری

راه های محافظت از رایانش ابری

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی چالش های امنیتی در رایانش ابری پرداخته شد تا با توجه به آن بتوانید به بهترین نحو از سرویس ابری خود در مقابل مهاجمان و حملات سایبری محافظت کنید.

سوالات متداول چالش های امنیتی در رایانش ابری

  1. آیا رایانش ابری روش خوبی برای انتقال اطلاعات است؟
    بله شما می توانید به وسیله رایانش ابری با هزینه کم علاوه بر نگهداری اطلاعات، آن ها را نیز به اشتراک بگذارید.
  2. مهم ترین چالش های امنیتی در رایانش ابری چیست؟
    از مهم ترین چالش های امنیتی برای رایانش ابری می توان اشاره کرد به حملات سایبری نظیر DOS و DDOS، باگ های امنیتی و نفوذ مهاجمان و … .
  3. آیا صفرویک در حوزه رایانش ابری نیز خدمات ارائه می دهد؟
    بله شما می توانید با مراجعه به سایت صفرویک، از سرور ابری و همچنین رایانش ابری بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *