صفحه اصلی

همه چیز درباره وای فای 6

۱۷ بهمن ۱۴۰۱

Wi-Fi ۶ تغییرات بزرگی را در شبکه های بی سیم و اینترنت پرسرعت نوید می دهد. پاسخ به سوالات متداول در مورد جدیدترین ویژگی ها و پیشرفت های آن را دریافت کنید.دهه گذشته بیشتر و بیشتر زندگی ما را آنلاین کرده است و اینترنت بی سیم به امکان این انتقال کمک کرده است. آخرین نسخه این فناوری Wi-Fi ۶ است که به آن ۸۰۲.۱۱ax نیز گفته می شود. در ادامه به بررسی همه چیز درباره وای فای 6 می پردازیم. با ما همراه باشید.

منظور از وای فای چیست؟

اصطلاح Wi-Fi توسط اتحادیه غیرانتفاعی Wi-Fi Alliance ایجاد شد و به گروهی از پروتکل های شبکه بی سیم اشاره دارد که بر اساس استاندارد شبکه IEEE ۸۰۲.۱۱ هستند. Wi-Fi از اواخر دهه ۹۰ وجود داشته است اما در دهه گذشته به طور چشمگیری بهبود یافته است.

Wi-Fi ۶ چه تفاوتی با سایر وای فای ها دارد؟

Wi-Fi ۶ یک ارتقاء قابل توجه نسبت به نسل‌های قبلی است، اگرچه ممکن است تفاوت‌ها بلافاصله برای کاربر عادی آشکار به نظر نرسد. این تغییرات ممکن است روش استفاده از روترهای بی‌سیم یا شبکه‌های بی‌سیم را به‌طور چشمگیری تغییر ندهند، اما در عوض شامل بسیاری از پیشرفت‌های تدریجی می‌شوند که ارتقای قابل توجهی را به همراه دارند.

اولین تغییر بزرگ این است که Wi-Fi ۶ سرعت اتصال بالقوه سریع‌تری را فراهم می‌کند.

سرعت سریع تر وای فای 6 نسبت به سایر WiFi ها

Wi-Fi سریعتر به معنای سرعت آپلود و دانلود (یا توان خروجی) بهتر به دلیل افزایش پهنای باند ارائه شده توسط Wi-Fi ۶ است. این امر با افزایش اندازه فایل ها و همچنین تقاضای داده های بالاتر برای پخش ویدیو با کیفیت بالا اهمیت فزاینده ای پیدا می کند. و ارتباطات آنلاین بازی های سنگین. انجام یک بازی چند نفره در حالی که به Twitch* نیز پخش می‌شود، به پهنای باند زیادی و یک اتصال قابل اعتماد و پایدار نیاز دارد.

سرعت وای فای ۶ چقدر بیشتر است؟

۹.۶ گیگابیت بر ثانیه حداکثر توان وای فای ۶ در چندین کانال است. در مقابل، Wi-Fi ۵ حداکثر ۳.۵ گیگابیت بر ثانیه را ارائه می دهد. با این حال، اینها حداکثرهای نظری هستند. در شرایط دنیای واقعی، شبکه های محلی ممکن است به این حداکثر سرعت نرسند. گفته می‌شود، از آنجایی که این حداکثر در چندین دستگاه به اشتراک گذاشته می‌شود، دستگاه‌های دارای Wi-Fi ۶ حتی اگر به حداکثر پتانسیل نرسند، می‌توانند از سرعت بسیار بالاتری برخوردار شوند.
در مقایسه با Wi-Fi ۵، سرعت می‌تواند سریع‌تر باشد. این فرض را بر این می‌گذارد که از یک روتر Wi-Fi با یک دستگاه استفاده می‌کنید. Wi-Fi ۶ می‌تواند از طریق تکنیک‌های مختلف به سرعت انتقال داده‌های بالاتری دست یابد، که با رمزگذاری کارآمدتر داده‌ها و استفاده هوشمندانه از طیف بی‌سیم که توسط پردازنده‌های قدرتمندتر امکان‌پذیر شده است، شروع می‌شود.
Wi-Fi ۶ می تواند تا ۷۵٪ تاخیر کمتری ایجاد کند. این امر با مدیریت کارآمدتر حجم زیادی از ترافیک شبکه به دست می آید. برای گیمرها، این به معنای دانلود سریع‌تر بازی، سرعت آپلود بهتر برای استریم گیم‌پلی، و چندوظیفگی رسانه‌ای قابل اعتمادتر است.
Wi-Fi ۶ سیگنال های سیمی و بی سیم را به برابری نزدیک می کند. این به طور بالقوه کاربران بیشتری را از محدودیت های اتصال به مودم خود رها می کند. بسیاری از گیمرها یا تولیدکنندگان محتوا به جای استفاده از انعطاف‌پذیری شبکه‌های بی‌سیم، هنوز از طریق کابل‌های اترنت مستقیماً به روترها یا سوئیچ‌های شبکه متصل می‌شوند. Wi-Fi ۶ به پر کردن بیشتر شکاف بین اتصال سیمی و بی سیم کمک می کند.

چه چیزی Wi-Fi ۶ را سریعتر می کند؟

شاید سوال باشد که علت سریعتر بودن وای فای 6 چیست؟ در جواب باید گفت که اکثر خانه‌های امروزی نسبت به پنج سال پیش به میزان قابل توجهی دستگاه‌های دارای Wi-Fi بیشتری دارند. از تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها گرفته تا تلویزیون‌ها و دستگاه‌های اینترنت اشیا مانند ترموستات‌ها و زنگ‌های در، تقریباً همه چیز می‌تواند به یک روتر بی‌سیم متصل شود. Wi-Fi ۶ با چندین دستگاهی که به طور همزمان به داده نیاز دارند ارتباط بهتری برقرار می کند و ترافیک را در آن دستگاه ها اولویت بندی می کند.

دسترسی چندگانه تقسیم فرکانس متعامد (OFDMA) یکی از راه های دستیابی به این امر است. OFDMA با تقسیم کانال ها به زیر حامل ها و امکان انتقال همزمان به چندین نقطه پایانی (دستگاه) کار می کند. روتر Wi-Fi ۶ می تواند سیگنال های مختلفی را در یک پنجره انتقال ارسال کند. این باعث می شود که یک انتقال منفرد از روتر بتواند با چندین دستگاه ارتباط برقرار کند، به جای اینکه هر دستگاه باید نوبت خود را منتظر بماند تا روتر داده ها را در سراسر شبکه ارائه دهد.

همپوشانی مجموعه‌های خدمات پایه (OBSS) یکی دیگر از ویژگی‌های Wi-Fi ۶ است که می‌تواند به بهبود ازدحام شبکه کمک کند. در نسخه‌های قدیمی‌تر وای‌فای، دستگاه‌هایی که سعی می‌کردند به شبکه متصل شوند، از فرآیند «گوش دادن قبل از صحبت» استفاده می‌کردند، به این معنی که باید قبل از ارسال، برای هر گونه نویز در یک کانال «گوش» کنند.

اگر نویز در کانال وجود داشت، حتی اگر از یک شبکه دور سرچشمه می گرفت، برای جلوگیری از تداخل احتمالی، باید منتظر بمانند تا کانال قبل از ارسال پاک شود. OBSS نقطه دسترسی را قادر می سازد تا از یک “رنگ” برای شناسایی منحصر به فرد شبکه استفاده کند. اگر ترافیک دیگری در کانال شناسایی شود، اما همرنگ شبکه محلی نباشد، دستگاه ها می توانند آن را نادیده گرفته و به انتقال ادامه دهند. این می تواند به افزایش قابلیت اطمینان و بهبود تاخیر کمک کند.

OFDMA و OBSS با همکاری یکدیگر امکان ارتباط موثرتر در شبکه های شلوغ را فراهم می کنند. همانطور که تعداد بیشتری از دستگاه های ما از Wi-Fi استفاده می کنند، این به حفظ سرعت و ثبات اتصالات ما کمک می کند.

مزایای وای فای 6 چیست؟

سرعت احتمالاً مهمترین چیز برای کاربر معمولی است، به خصوص برای گیمرها، اما شبکه های بی سیم چیزهای بیشتری وجود دارد. Wi-Fi ۶ همچنین نوید بهبود امنیت را می دهد.

WPA۳ در WiFi 6

Wi-Fi Protected Access (WPA) یک پروتکل امنیتی رایج Wi-Fi است که از رمزهای عبور برای رمزگذاری استفاده می کند. هر زمان که برای ورود به شبکه Wi-Fi به رمز عبور نیاز است، WPA در عمل است. WPA۲ برای مدت طولانی استاندارد بوده است، اما با Wi-Fi ۶ این در حال تغییر است.

یکی از بزرگ‌ترین پیشرفت‌ها، پیاده‌سازی افزایش امنیت رمز عبور از طریق سیستم تبادل کلید Dragonfly است که SAE یا تأیید هویت همزمان برابر نامیده می‌شود. این روش احراز هویت با استفاده از روشی پیچیده تر برای برقراری دست دادن با شبکه Wi-Fi، شکستن رمزهای عبور را سخت تر می کند. این لایه امنیتی اضافه شده، همراه با رمزگذاری قوی تر، به این معنی است که Wi-Fi گزینه های امنیتی قوی تری از همیشه خواهد داشت.

این لایه امنیتی اضافی نمونه ای عالی از این است که چگونه Wi-Fi ۶ همه چیز را بدون تأثیر منفی بر تجربه کاربر تغییر می دهد.

عمر باتری و TWT در روترهای پشتیبانی کننده از وای فای 6

یکی دیگر از توسعه‌های رو به جلو که در وای فای 6 گنجانده شده است، Target Wake Time (TWT)، توانایی افزایش بالقوه عمر باتری در برخی دستگاه‌ها را دارد.

این فناوری امکان ارتباط موثرتر بین روتر و دستگاه شما را در مورد زمان خواب یا بیدار شدن فراهم می کند. با برقراری ارتباط موثر با رادیو Wi-Fi دستگاه و فعال کردن آن تنها در زمانی که نیاز به بیدار بودن دارد، دستگاه شما زمان و انرژی کمتری را صرف جستجوی سیگنال بی سیم می کند.

این می تواند عمر باتری را افزایش دهد.

Wi-Fi ۶E چیست؟

علاوه بر Wi-Fi ۶، فناوری جدید Wi-Fi دیگری نیز به تازگی وارد شده است: Wi-Fi ۶E.

دستگاه‌های Wi-Fi قبلاً محدود به استفاده از فرکانس‌های ۲.۴ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز بودند، اما اخیراً تغییر کرده است. دستگاه‌های دارای Wi-Fi ۶E می‌توانند از باند فرکانسی ۶ گیگاهرتز استفاده کنند که پهنای باند ۱۲۰۰ مگاهرتز را فراهم می‌کند و آن را برای ارائه مقادیر زیاد داده در فواصل کوتاه‌تر ایده‌آل می‌کند. این می تواند به کاهش تراکم ترافیک و تداخل دستگاه های پشتیبانی شده کمک کند. Wi-Fi ۶E را به عنوان یک خط جدید و عریض‌تر در نظر بگیرید که به آزادراه Wi-Fi دو خطه قبلی اضافه می‌شود، که شامل تمام مزایای Wi-Fi ۶ می‌شود.

همه دستگاه‌هایی که از Wi-Fi ۶ پشتیبانی می‌کنند از Wi-Fi ۶E پشتیبانی نمی‌کنند، بنابراین مطمئن شوید که هنگام ارتقا، سخت‌افزاری که در نظر دارید از Wi-Fi ۶E پشتیبانی می‌کند.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی همه چیز درباره Wifi 6 پرداخته شد و بررسی شد که وای فای 6 چیست. لازم به ذدکر است که وای فای 6 دارای سرعت و مزایای بی نظیری است که به آن ها اشاره شد.

سوالات متداول همه چیز درباره وای فای 6

  1. آیا Wi-Fi ۶ بهتر از Wi-Fi است؟
    WiFi ۶ سریع ترین سرعت و برد واقعی را ارائه می دهد وای فای ۵ و وای فای ۶ بیشترین تعداد استریم را دارند، بنابراین سرعت وای فای گیگابیتی را امکان پذیر می کنند. WiFi ۶ تعداد استریم ها را به حداکثر ۱۲ در باندهای ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز افزایش می دهد، در حالی که WiFi ۵ دارای محدودیت ۸ در پیکربندی دو باند است.
  2. آیا وای فای ۶ سریعتر از ۵G است؟
    هر دو نوع وای فای می توانند به سرعت و حتی سریعتر از ۵G باشند.
  3. آیا Wi-Fi ۶ اینترنت من را سریعتر می کند؟
    Wifi ۶ سرعت بالاتری نسبت به Wifi ۵ ارائه می دهد، هم برای یک دستگاه و هم زمانی که چندین دستگاه به یک روتر متصل می شوند. پروتکل های ایمنی بهتری برای گشت و گذار ایمن در اینترنت دارد. سازگاری عقب با دستگاه های Wifi ۵ و Wifi ۴ در میان سایر استانداردها.
دسته بندی ها : مجله صفر و یک
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *