صفحه اصلی

پردازنده های Meteor Lake و Emerald Rapids در 23 آذر رونمایی می شوند

۱۰ آبان ۱۴۰۲

اعلام رونمایی اینتل از پردازنده‌های متئور لیک و امرالد رپیدز در 23 آذر 1402

اعلام رونمایی اینتل از پردازنده‌های متئور لیک و امرالد رپیدز در 23 آذر 1402

اینتل تاریخ برگزاری رویداد “هوش مصنوعی همه‌جا” را اعلام کرده است که در آن از پرچم داران پردازنده‌های هسته باز خود، Intel Core Ultra (متئور لیک) و نسل پنجم پردازنده‌های Xeon (امرالد رپیدز) رونمایی می‌کند. این شرکت سخنرانی مجازی این رویداد را در تاریخ 23 آذر برنامه‌ریزی کرده است.

با توجه به نام رویداد، محور اصلی آن هوش مصنوعی خواهد بود و اینتل پردازنده‌های جدیدی را معرفی می‌کند که عملکردهای مرتبط با هوش مصنوعی را در بازارهای مختلفف شتاب‌بخشی می‌کنند. متئور لیک نخستین نسل از پردازنده‌های خواهد بود که از برندهای Core Ultra بهره می‌برد، تغییری رادیکال پس از ۱۵ سال استفاده از برند “Core i”.

علی‌رغم شایعات اولیه، متئور لیک به طور انحصاری در فضای موبایل باقی خواهد ماند، همانند وضعیت پردازنده‌های نسل یازدهم تایگر لیک. متئور لیک را در فرم فاکتور رومیزی خواهیم دید، اما نه به شکل متعارف سوکتی. بلکه این پردازنده به صورت BGA (شبکه سیمی کره‌ای) به برد مادر متصل خواهد شد و در تمام ستگاه‌ها در یک  فاکتور کوچک مانند NUCs استفاده خواهد شد. انتظار می‌رود وضعیت مشابهی با سری B پردازنده‌های تایگر لیک داشته باشیم.

ساخت پردازنده‌های اینتل امرالد رپیدز 5جی نسل بعدی پردازنده‌های سرور

اینتل در حال توسعه پردازنده‌های امرالد رپیدز است که نسل بعدی پردازنده‌های سرور محسوب می‌شوند و قرار است جایگزین پردازنده‌های 4th Generation Xeon Sapphire Rapids شوند. سافایر رپیدز معادل پردازنده‌های آلدر لیک برای کامپیوترهای دسکتاپ است و از هسته‌های گلدن کوو استفاده می‌کند. سافایر رپیدز یک نسل پشت سر پردازنده‌های Raptor Lake قرار دارد که از هسته‌های Raptor Cove پیشرفته‌تری بهره می‌برند.

با امرالد رپیدز، اینتل قصد دارد پردازنده‌های سرور خود را به روزرسانی کند تا بتوانند رقیب پردازنده‌های رپتور لیک باشند. پردازنده‌های متئور لیک و امرالد رپیدز اینتل در برابر رقبایی مانند پردازنده‌های رایزن ۸۰۰۰ (استریکس پوینت) و EPYC Turin ای‌ام‌دی که در حال توسعه هستند، راه سختی در پیش خواهند داشت. مانند همیشه، پایان سال جاری میلادی هم برای بازار پردازنده‌ها جذاب خواهد بود.

دسته بندی ها : اخبار
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *