صفحه اصلی

پردازنده‌های رومیزی 14هسته‌ای اینتل از thunderbolt 5 پشتیبانی نمی‌کنند

۲۹ مهر ۱۴۰۲

پردازنده‌های رومیزی 14 هسته‌ای اینتل از thunderbolt 5 پشتیبانی نمی‌کنند

عدم پشتیبانی thunderbolt 5 توسط پردازنده های دسکتاپ نسل چهاردهم!

اینتل در اوایل این هفته پردازنده های دسکتاپ نسل چهاردهم خود را با نام Raptor Lake Refresh از جمله Intel Core i9-14900K، i7-14700K و i5-14600K معرفی کرد.

پس از اعلام این خبر، اینتل در ابتدا اعلام کرد که تراشه‌های دسکتاپ نسل 14 از Thunderbolt 5، پشتیبانی خواهند کرد.

اما اینتل اکنون گفته است که در حالی که برخی از تراشه‌های نسل چهاردهم با Thunderbolt 5 کار می‌کنند، این مورد برای این تراشه‌های دسکتاپ صدق نمی‌کند!

در اعلامیه اول اینتل آمده است: «در حالی که برخی از پردازنده‌های خانواده نسل چهاردهم اینتل از Thunderbolt 5 پشتیبانی می‌کنند، پردازنده‌های دسکتاپ نسل چهاردهم اینتل به طور خاص از آن پشتیبانی نمی‌کنند».

در اعلامیه راه‌اندازی نسل چهاردهم اینتل به اشتباه گفته شده است، «پردازنده‌های دسکتاپ نسل چهاردهم اینتل شامل پشتیبانی از … اتصال سیمی تاندربولت 5 آینده می‌شود – تا 80 گیگابیت بر ثانیه از پهنای باند دو جهته را پشتیبانی می‌کند».

اینتل جزئیات بیشتری را در مورد پردازنده‌های اینتل Core نسل چهاردهم که از Thunderbolt 5 پشتیبانی می‌کنند در تاریخ بعدی به اشتراک خواهد گذاشت.

تا حدی، این تعجب برانگیز نیست. تراشه‌های Raptor Lake Refresh دقیقاً همین هستند – آنها بازسازی می‌شوند و طراحی زیربنایی مانند نسل سیزدهم دارند اما با عملکرد بهتر.

بنابراین واقعاً تکان دهنده نیست که اینتل وارد عمل نشده و پشتیبانی از Thunderbolt 5 را روی دسکتاپ اضافه نکرده است.

بدون پردازنده‌های دسکتاپ که از Thunderbolt 5 پشتیبانی می‌کنند، به نظر می‌رسد جایی که ما پشتیبانی اتصال جدید را در لپ‌تاپ‌ها مشاهده خواهیم کرد، احتمالاً در تراشه‌های (Intel Core Ultra (Meteor Lake خواهد بود.

Thunderbolt 4 در دستگاه های تلفن همراه با تراشه های اینتل بسیار پرکارتر از دسکتاپ بوده است.تنوع زیادی از مادربردهای دسکتاپ دارای این پورت وجود ندارد.

اینتل مشخصات Thunderbolt را به کمیته استانداردهای USB-IF داد.

Thunderbolt 5 دارای پهنای باند 80 گیگابیت بر ثانیه است که به طور مساوی توزیع شده است تا داده ها را با همان سرعت ارسال و دریافت کند.

با این حال، زمانی که نیاز به پهنای باند بالاتری وجود داشته باشد، می تواند انتقال را تا 120 گیگابیت در ثانیه افزایش دهد که سریعتر از DisplayPort 2.1 است.

Thunderbolt 5 می تواند تا دو مانیتور 6K و سه نمایشگر 4K با فرکانس 144 هرتز را به همراه گزینه 8K HDR پشتیبانی کند.

علاوه بر این، کابل‌های Thunderbolt 5 از شارژ تا 240 وات در لپ‌تاپ پشتیبانی می‌کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *