صفحه اصلی

پردازنده‌های اریکسون ۴ نانومتری اینتل از متئور لیک جلوتر است؟

۰۹ آذر ۱۴۰۲

پردازنده‌های اریکسون ساخته شده بر روی فرایند ۴ نانومتری اینتل از متئور لیک جلوتر است

پردازنده‌های اریکسون ساخته شده بر روی فرایند ۴ نانومتری اینتل از متئور لیک جلوتر است

بزرگ‌ترین مشتری فاندری اینتل در حال حاضر به نظر می‌رسد اریکسون است، یک شرکت که در زمینه‌های شبکه و ۵G فعالیت می‌کند.
آخرین پردازنده‌های RAN Compute اریکسون از فرایند ۴ نانومتری اینتل استفاده می‌کنند، همان فرایندی که برای پردازنده‌های آینده متئور لیک اینتل نیز استفاده خواهد شد و به نظر می‌رسد اریکسون زودتر از اینتل به بازار آمده است.

این همکاری جدید خبری مثبت برای استراتژی IDM 2.0 اینتل است که هدف آن تبدیل اینتل به دومین فاندری برتر دنیا تا سال ۲۰۳۰ است – TSMC در رتبه اول قرار دارد.

همکاری اریکسون با اینتل برای ساخت پردازنده‌ها خبر تازه‌ای نیست، زیرا این شرکت در ژوئیه اعلام کرد نسل آینده پردازنده‌های ۵G با فرایند ۱۸A در سال ۲۰۲۵ ساخته خواهند شد.این پردازنده ساخته شده بر روی فرایند ۴ نانومتری اینتل در واقع از فوریه ۲۰۲۲ در رویدادی رونمایی شده بود اما در آن زمان مشخص نبود که چه زمانی از فرایند ۴ نانومتری استفاده می شود. اما اکنون استفاده از این فناوری رسماً تایید شده است.

اریکسون معرفی کردن پردازنده‌های جدید RAN بر پایه فناوری اینتل 4

اریکسون در تازه‌ترین اعلامیه مطبوعاتی خود، از پردازنده‌های جدید RAN بر پایه فناوری اینتل 4 رونمایی کرد. بر اساس آزمایش‌های داخلی این پردازنده‌ها مصرف انرژی ۳۰ تا ۶۰ درصد کمتری نسبت به معیارهای صنعتی دارند. البته این اطلاعات به اندازه مقایسه مستقیم پردازنده‌ها با یکدیگر مفید نیست، اما پیام این اطلاعیه کافی روشن است: پردازنده‌های جدید آنها بسیار کارآمد هستند.

اگرچه اریکسون به صراحت نگفته که اینتل 4 دلیل اصلی کارآمدی بالای پردازنده‌هاست، اما اشاره‌ای ضمنی به این موضوع دارد. پردازنده‌های جدید همچنین عملکرد چهار برابر بهتری نسبت به نسل قبل دارند. پردازنده‌های با ظرفیت بالای 6672 و 6372 این توانایی را دارند. پردازنده‌های کارآمد 6678 و 6671 هم تکنولوژی هوش مصنوعی را در خود دارند که در سال 2023 به عنوان یکی از پرطرفدارترین موضوعات فناوری بوده است.

اریکسون همچنین به معرفی معماری شبکه باز RAN پرداخت که هدف آن غیراختصاصی کردن شبکه‌ها و قابلیت کارکرد آنها با متنوع‌ترین پردازنده‌های سرور اعم از x86، ARM یا سایر معماری‌هاست. به طور کلی این شرکت توانسته است با پردازنده‌های جدید RAN، قدرت عملکرد و کارایی مصرف انرژی را به شکل قابل توجهی افزایش دهد.

اگرچه AMD به توانایی و موفقیت‌آمیز بودن تراشه‌ سفارشی اینتل مشکوک است، اما این همکاری یک پیروزی قطعی برای اینتل محسوب می‌شود.

اینتل در سال ۲۰۲۱ موفق به کسب سفارشی از یک شرکت دفاعی برای تراشه‌های ۱۸A شد، در اوایل امسال نیز سفارشی از یک مشتری بزرگ دیتاسنتر برای تولید تراشه‌هایی بر پایه فناوری ۳ نانومتری اینتل دریافت کرد و در آوریل ۲۰۲۲ نیز موفق شد قراردادی با آرم برای تولید تراشه‌های موبایل بر پایه فناوری ۱۸A ببندد.

اگر این همکاری نیز موفقیت‌آمیز باشد، اینتل می‌تواند در سال‌های آینده وضعیت بسیار مطلوب‌تری داشته باشد.

دسته بندی ها : اخبار
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *