صفحه اصلی

ویندوز 10 با تصمیم مایکروسافت از اکتبر 2025 دیگر پشتیبانی نمی شود!

۰۲ دی ۱۴۰۲

با تصمیم مایکروسافت برای پایان دادن به پشتیبانی ویندوز 10 در اکتبر 2025! حدود 240 میلیون کامپیوتر ممکن است به دلیل مشکلات سازگاری با ویندوز 11 غیرقابل استفاده شوند.

با تصمیم مایکروسافت برای پایان دادن به پشتیبانی ویندوز 10 در اکتبر 2025! حدود 240 میلیون کامپیوتر ممکن است به دلیل مشکلات سازگاری با ویندوز 11 غیرقابل استفاده شوند.

این وضعیت نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است، زیرا ممکن است منجر به از رده حارج شدن تعداد زیادی کامپیوترهای قدیمی شود. ورود ویندوز 11 در اواخر سال 2021، موجب افزایش فروش بزرگی از کامپیوترها شخصی نشد، اما پایان پشتیبانی ویندوز 10 در اواخر سال 2025 می‌تواند نقطه عطفی برای بازار کامپیوترهای دچار افت فروش باشد، زیرا این اقدام مایکروسافت می تواند مشتریان را به ارتقا سیستم‌های خود تحریک می‌کند.

با این حال، قطع پشتیبانی ویندوز 10 تهدیدی برای قابلیت استفاده از دستگاه‌های موجود است. این تغییر قرار است به طور قابل توجهی بر دینامیک بازار تأثیر بگذارد، کانالیس پیش‌بینی کرد بازار به اندازه 8٪ در سال 2024  به علت اینکه مصرف‌کنندگان سعی در جایگزینی کامپیوترهای قدیمی با مدل‌های سازگار با ویندوز 11 یا احتمالاً ویندوز 12 دارند، رشد کند.

چندین مانع اصلی برای اجرای ویندوز 10 روی کامپیوترهای سازگار با ویندوز 11 وجود دارد، از جمله نیاز به پردازنده 64 بیتی که توسط مایکروسافت به عنوان “پردازنده پشتیبانی شده” لیست شده است، حداقل 4 گیگابایت حافظه RAM، حداقل 64 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی و نیز نیاز به فریمور UEFI با قابلیت Secure Boot به جای BIOS قدیمی‌تر.

علاوه بر این، یکی از نیازهای اساسی، TPM نسخه 2.0 برای امنیت بهبود یافته است که نسخه 1.2 TPM پشتیبانی شده توسط برخی دستگاه‌های ویندوز 10 را جایگزین می‌کند.

در ضمن ویندوز 11 نیز نیاز به GPU سازگار با DirectX 12 با درایور WDDM 2.0 دارد که بسیاری از GPUهای داخلی قدیمی را از بازی خارج می کند.

بسیاری از سیستم‌ها هنوز از پردازنده‌های قدیمی و استفاده از BIOS به جای UEFI بدون پشتیبانی از Secure Boot استفاده می‌کنند. کانالیس معتقد است که 240 میلیون کامپیوتر با نسخه‌های قدیمی TPM ویندوز 11 سازگار نیستند و تا مهلت پشتیبانی 14 اکتبر 2025 ویندوز 10 قرار است از رده خارج شوند.

 

دسته بندی ها : اخبار
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *