صفحه اصلی

همکاری آینده دار ARM و Samsung

۰۲ اسفند ۱۴۰۲

همکاری ARM و Samsung

همکاری شرکت ARM و SAMSUNG برای بهینه سازی هسته های Cortex

به تازگی، شرکت‌های ARM و Samsung اعلام کردند که برای بهینه‌سازی مشترک طراحی هسته‌های Cortex-X و Cortex-A با عملکرد بالا از ARM برای فناوری‌های فرآیندی آینده Samsung که بر روی ترانزیستورهای گیت-همه‌طرفه (GAA) MBCFET مبتنی هستند، همکاری خواهند کرد.

این همکاری بر بهینه‌سازی هسته‌های CPUعمومی Cortex-A و Cortex-X از ARM برای فناوری‌های فرآیندی کلاس 2 نانومتری آینده Samsung تمرکز دارد.

هرچند این شرکت‌ها اعلام نکرده‌اند که آیا قصد دارند IP Arm را برای گره تولیدی SF2 Samsung که در سال 2025 عرضه می شود یا برای فرآیند تولیدی SFTP که در سال 2026 مورد انتظار است، سفارشی کنند.

ARM و Samsung اظهار کردند که هسته‌های Cortex-A و Cortex-X s ساخت ARM را برای یک مجموعه گسترده از برنامه‌ها، از جمله “سیلیکون سفارشی نسل بعدی مرکز داده و زیرساخت”، گوشی‌های هوشمند و راه‌حل‌های مبتنی بر تراشه که نیاز به هسته‌های CPU عمومی با عملکرد بالا دارند، سفارشی خواهند کرد. “

کریس برگی، معاون ارشد و مدیرعامل کسب و کار مشتریان ARM گفت :”ببهینه‌سازی پردازنده‌های Cortex-X و Cortex-A در جدیدترین گره پردازشی سامسونگ، دیدگاه مشترک ما را برای باز طراحی آنچه در محاسبات تلفن همراه ممکن است، تأکید می‌کند و ما مشتاقانه منتظر ادامه  عبور از مرزها برای برآورده کردن عملکرد بی‌وقفه و بازدهی خواسته‌های عصر هوش مصنوعی هستیم”.

بدر نتیجه کار مشترک بین Arm و سامسونگ، مشتریان این دو شرکت می‌توانند بسته به نیاز خود، مجوز نسخه‌های بهینه‌سازی شده ۲ نانومتری هسته‌های Cortex-A یا Cortex-X سامسونگ را برای طراحی‌های سفارشی خود دریافت کنند.

این روند توسعه را ساده می کند و زمان ورود به بازار را سرعت می بخشد، که به طور بالقوه به این معنی است که ممکن است زودتر شاهد طراحی های 2 نانومتری سامسونگ برای مراکز داده و برنامه های مجاور باشیم. با این حال، در حال حاضر، آرم و سامسونگ در مورد اینکه چه زمانی انتظار دارند اولین ثمره همکاری آنها برای مشتریان مشترکشان در دسترس باشد، سکوت کرده اند.

بر خلاف ترانزیستورهای FinFET، که امروزه گسترده هستند ، ترانزیستورهای مبتنی بر نانوذرات GAA می توانند به روش های مختلفی برای به حداکثر رساندن عملکرد، بهینه سازی مصرف برق ویا حداکثر رساندن چگالی ترانزیستور تنظیم شوند.

بنابراین ، ما انتظار داریم نتایج کاملاً امیدوارکننده ای از این همکاری بین دو غول فناوری بوجود بیاید.

در حالی که هسته های Cortex-A و Cortex-X از نظر معماری مشابه هستند ، Cortex-X تمایل به بهینه سازی عملکرد دارد که به آنها اجازه می دهد سریعتر اجرا شوند.

این هسته‌ها باید در چند سال آینده مزایای قابل‌توجهی را از بهینه‌سازی مشترک طراحی و فناوری (DTCO) توسط Arm و Samsung بدست بیاورند.

دسته بندی ها : اخبار
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *