صفحه اصلی

نیمه هادی ساخته شده از گرافن، پایان سلطه سیلیکون رقم می زند؟

۰۹ اسفند ۱۴۰۲

محققان چینی و آمریکایی نیمه هادی جدیدی از گرافن ساخته اند

محققان چینی و آمریکایی نیمه هادی جدیدی از گرافن ساخته اند

به لطف پیشرفت محققان دانشگاه تیانجین و موسسه فناوری جورجیا، دنیای الکترونیک ممکن است یک ناجی جدید پیدا کرده باشد.

این دانشمندان نیمه هادی جدیدی ساخته اند که از گرافن ساخته شده است، ماده ای که عملاً می تواند آنچه را که در دستگاه های الکترونیکی امکان پذیر است بازتعریف کند.

گرافن به طور قابل توجهی قوی تر، کارآمدتر و انعطاف پذیرتر از سیلیکون است
گرافن، یک ورقه اتم کربن است که می تواند بازی تولیدات الکترونیکی را تغییر دهد. این استاندارد قوی‌تر، انعطاف‌پذیرتر و بسیار کارآمدتر از سیلیکون است که استاندارد فعلی دستگاه‌های الکترونیکی است.

این تحقیق که در ژورنال نیچر به اشتراک گذاشته شده است، نشان داده است که گرافن می تواند از نظر عملکرد تا 10 برابر سیلیکون را پشت سر بگذارد.

این یک معامله بزرگ است زیرا سیلیکون، با وجود تمام مزایایی که دارد، از نظر بهره وری انرژی و توانایی پاسخگویی به تقاضا برای فناوری کوچکتر و سریعتر، به محدودیت های خود رسیده است.

این دستاورد نتیجه هشت سال تحقیق اختصاصی است که لحظه ای مهم را در جستجوی جایگزین های سیلیکونی رقم می زند.

این تیم به رهبری ما لی در دانشگاه تیانجین، با همکاری والتر دی هیر در موسسه فناوری جورجیا، برای غلبه بر چالش «شکاف نواری» در گرافن با هم همکاری کردند.

این یک مانع بزرگ بود، زیرا شکاف باند برای عملکرد صحیح نیمه هادی ها ضروری است و به آن ها اجازه می دهد در صورت نیاز روشن و خاموش شوند.

معنی این برای ما چیست؟ خب، این می تواند الکترونیک ما را متحول کند و باعث شود شارژ  دستگاه هایی مانند تلفن های هوشمند بیشتر دوام بیاورد و رایانه ها سریعتر کار کنند، در حالی که انرژی کمتری مصرف می کنند.

با این حال، به گفته Ma Lei، مدتی طول می کشد تا این نیمه هادی های گرافن به دستگاه های ما راه پیدا کنند – حدود 10 تا 15 سال.

علیرغم چالش های پیش رو، به ویژه در متقاعد کردن صنعت برای پذیرش این فناوری جدید، هیجان زیاد است. این فقط یک پیروزی علمی نیست؛ این پیش نمایشی از آینده است و نگاهی اجمالی به نسل بعدی وسایل الکترونیکی ارائه می دهد.

دسته بندی ها : اخبار
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *