صفحه اصلی

معیارهای انتخاب سرور مجازی چیست؟

۱۹ بهمن ۱۳۹۹

همه ما روزانه در حال استفاده از سرورهای مختلفی هستیم و از خدمات یک کامپیوتر بزرگ بهره‌مند می‌شویم. این ابرکامپیوتر همواره در حال پردازش، دریافت و ارائه اطلاعات زیادی است که دستورات انجام آن از طرف ما به آن فرستاده می‌شود. خدماتی که از طرف سرور مجازی به هر شخص ارائه می‌شود، وابسته به نوع دسترسی‌ای است که سرور برای آن کاربر تعریف کرده است. برای مثال در یک سایت فیلم، دانلود کردن فایل تنها کاری که افراد عادی می‌توانند انجام دهند. اما برای ادمین سایت قابلیت و اجازه آپلود اطلاعات و فیلم‌ها نیز تعریف‌شده است و قدرت بیشتری برای استفاده در آن سرور دارد. اصلی‌ترین عناصر سرور، رم (RAM)، سی پی یو (CPU) و پهنای باند آن است که بر سرعت سایت و توان بارگذاری اطلاعات در سایت تأثیر دارد. در ادامه مطلب به بررسی چیستی سرور مجازی و معیارهای انتخاب سرور مناسب بیشتر می‌پردازیم.

سرور مجازی چیست؟

تعریف‌های پیچیده و زیادی از سرور مجازی یا وی پی اس (VPS) وجود دارند که می‌توانند برای کسی که برای اولین بار بخواهد از چیستی سرور مجازی مطلع شود، بسیار گیج‌کننده باشند. سرور مجازی به زبان ساده و عامیانه، سخت افزار یا کامپیوتری بزرگ است که به همه کاربران خود اجازه استفاده از اینترنت و خدمات ارائه شده خود را می‌دهد. اما استفاده‌ای که هر فرد از این کامپیوتر دارد به‌صورت جداگانه و متفاوت از دیگران است. بنابراین، فعالیت و داده‌های هیچ‌یک از کاربران بر دیگری تأثیر نمی‌گذارد؛ دقیقاً مانند یک آپارتمان که منابع سرور در میان واحدهای آن تقسیم‌شده است و افراد در هر یک از واحدها زندگی جداگانه‌ای دارند. به‌این‌ترتیب، فعالیت‌های هیچ‌کدام از ساکنین بر واحدهای دیگر تأثیر نمی‌گذارد.

هاست اشتراکی و تفاوت آن با سرور مجازی چیست؟

اگر سرور مجازی یک آپارتمان باشد، هر هاست می‌تواند به‌عنوان واحدهای ساختمان معرفی شود که به افراد برای آپلود اطلاعات اجاره داده‌شده است. بنابراین، کاربرانی که از هاست اشتراکی استفاده می‌کنند مانند هم‌خانه یکدیگر هستند و از خدمات واحد (CPU، RAM و هارد) به‌صورت مشترک استفاده می‌کنند. اعمال این کاربران بر یکدیگر تأثیر می‌گذارد و برای مثال درصورتی‌که کاربران سایت یکی از این هم‌خانه‌ها افزایش پیدا کند، پهنای باند و سرعت برای دیگری کاهش می‌یابد.

سرور مناسب خودتان را انتخاب کنید

انتخاب یک سرور مناسب می‌تواند منافع زیادی مانند افزایش کیفیت آپلود و دانلود وب‌سایت، افزایش سرعت برای کاربران سایت و بهبود تمامی امور و خدمات تحت کنترل سایت داشته باشد. استفاده از یک سرور مجازی به‌صورت جداگانه باوجوداینکه هزینه بیشتری نسبت به هاست مشترک دارد، اما خدمات بهتری را به شما ارائه می‌دهد. حال اگر بخواهیم یک سرور مجازی مناسب انتخاب کنیم، باید به موارد زیر اهمیت دهیم:

موقعیت مجازی سرور

موقعیت مکانی سرور تأثیر زیادی بر خدمات قابل‌دسترسی کاربران دارد. برای کشورهایی مانند ایران و چین که بسیاری از سایت‌ها و منابع خارجی فیلتر هستند، استفاده از یک سرور خارجی می‌تواند امکان بهره‌مندی از اطلاعات و خدمات بیشتری را ایجاد کند. برای مثال فیلترشکن‌ها را در نظر بگیرید. ما برای استفاده از تلگرام، با استفاده از یک فیلترشکن به سرورهایی با موقعیت مکانی کشورهای خارجی متصل می‌شویم و از خدمات دسترسی راحت‌تر این سرورها استفاده می‌کنیم. انتخاب سرور مجازی با موقعیت مکانی همسان یا متفاوت با موقعیت خود شما، می‌تواند در جهت بهره‌مندی از پهنای باند بیشتر، ارائه خدمات به کاربران مشخص، منافع تجاری، دسترسی به درگاه‌های بانکی خاص، سرعت لود بهتر و دسترسی به حافظه بیشتر انجام بگیرد.

هارد سرور مجازی

هارد سرور یکی از مشخصه‌های بسیار مهم در انتخاب سرور مجازی است. شما می‌توانید برای درک بهتر آن در ابعاد کوچک‌تر، کامپیوتر خود را در نظر بگیرید. RAM، CPU و هارد، قطعات اصلی کامپیوتر هستند که به ترتیب انتقال، پردازش و ذخیره اطلاعات را در کامپیوتر انجام می‌دهند. هنگامی‌که سرعت ورود و خروج اطلاعات از هارد کامپیوتر شما بیشتر باشد، سرعت پردازش و تمام فعالیت‌های شما افزایش می‌یابد. بنابراین، هارد باید متناسب با نوع سی پی یو و فعالیت سایت در سرور انتخاب شود تا عملیات پردازش و انتقال اطلاعات به‌خوبی انجام شود.

رم و سی پی یو (RAM , CPU)

اطلاعات از طریق رم به سی پی یو انتقال پیدا می‌کند و پردازش اطلاعات انجام می‌گیرد؛ بنابراین، باید برای انجام هرچه بهتر پردازش عملکرد شما در سرور، لازم است که سروری با رم و سی پی یو کافی و متناسب با عملکرد خود انتخاب کنید. به‌عنوان یک مثال کوچک، بارگذاری متن به پردازشگر چندان قوی نیاز ندارد؛ درحالی‌که آپلود برنامه‌ها و فیلم‌ها به امکانات بیشتری در سرور نیاز دارند تا به خوبی و با سرعت بالایی عملیات انجام شود.

فایروال

امنیت اطلاعات سرور شما از اهمیت بالایی برخوردار است. برای افرادی که کسب‌وکارشان ‌چنان رونقی پیداکرده است که به جای ‌هاست اشتراکی از یک سرور مجازی استفاده می‌کنند، امنیت اطلاعات حرف اول را میزند. فایروال به‌عنوان یک سیستم پشتیبان، می‌تواند از شبکه یا کامپیوتر شما در برابر حمله هکرها و نفوذ آن‌ها، دسترسی‌های غیرمجاز و ترافیک‌های مخرب محافظت کند.

پورت سرور مجازی و آپ لینک شبکه

پورت یا درگاه ورودی و خروجی یک شبکه می‌تواند شما را به آن شبکه اصلی متصل کند و دسترسی شما را به آن سخت‌افزار ممکن سازد. تعداد پورت‌های متصل شده به یک سرور مجازی مانند تقسیم کردن یک کیک است. حال اگر تعداد پورت‌های متصل به سرور مجازی مورداستفاده شما بیشتر شود؛ تکه کیک شما کوچک‌تر می‌شود و امکان استفاده شما از اینترنت و آپ لینک شبکه کمتر می‌شود. هرچه پورت آپ لینک سخت‌افزاری شما قوی‌تر باشد، سرعت اینترنت سرور مجازی برای شما بیشتر می‌شود.

خدمات پشتیبانی

به‌عنوان یک کاربر که هزینه‌ای بابت استفاده از خدمات پرداخت می‌کند، باید توجه داشته باشید که کیفیت خدمات پشتیبانی در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت و روش ارتباط انجام شود. دانش و تخصص تیم پشتیبانی سرور مجازی نیز بسیار مهم است و بر زمان ارائه خدمات تأثیر چشمگیری دارد. بنابراین، به این مؤلفه در انتخاب سرور مجازی خود اهمیت زیادی بدهید.

بکاپ سرور مجازی

یکی از خدمات ‌هاست اشتراکی، بکاپ گرفتن از اطلاعات آپلود شده شما در سرور است. این خدمات در سرور مجازی و ارائه‌دهندگان خدمات آن انجام نمی‌شود. بنابراین شما می‌توانید با استفاده از برنامه‌های موجود، عملیات بکاپ‌گیری را شخصاً انجام دهید.

سخن پایانی

سرور مجازی شما اگر درست انتخاب شود، می‌تواند بهترین بازخورد را به شما برگرداند و تجارت و پروژه شما را رونق دهد. سرور در واقع ارائه‌دهنده سایت و یا خدمات شما به دنیا است. این سرور اگر به‌درستی انتخاب نشود، می‌تواند خسارت بزرگی برای شما به بار آورد. با توجه به آنچه در بالاتر خواندید، مشخصات مختلف سرور و تیم متخصص آن از مهم‌ترین معیارهایی است که در انتخاب سرور مجازی باید به آن‌ها دقت داشته باشید. انجام درست این امر می‌تواند به رشد و پیشرفت هرچه سریع‌تر فعالیت، تجارت و پروژه شما کمک کند.

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *