صفحه اصلی

ZEN 5 با پشیبانی از 5 دستور جدید معرفی می شود!

۲۳ بهمن ۱۴۰۲

شرکت AMD می خواهد ZEN 5 را با پشتیبانی از 5 دستور جدید  درسال 2024 معرفی کند

شرکت AMD می خواهد ZEN 5 را با پشتیبانی از 5 دستور جدید  درسال 2024 معرفی کند

مجموعه کامپایلر GNU با اضافه شدن پشتیبانی از معماری Zen از AMD و پنج دستور جدید، معرفی شد. این معرفی نشان‌دهنده آماده‌سازی AMD برای راه‌اندازی Zen است و بیانگر جهت‌گیری AMD برای بهبود معماری جدید خود است.

جالب است بدانید که به‌روزرسانی کامپایلر نشان‌دهنده این است که Zen با پنج دستور جدید که قبلاً در چیپ‌های مبتنی بر Zen وجود نداشته‌اند، رونمایی خواهد شد. چهار دستور از سال‌ها قبل برای پردازنده‌های اینتل وجود داشته‌اند و یکی از آن‌ها به زودی برای چیپ‌های سروری Granite Rapids شرکت AMD عرضه خواهد شد.

در اصل AMD در حال تعقیب اینتل است!

این موضوع خیلی عجیب نیست، زیرا به‌نظر می‌رسد AMD به اندازه اینتل اهمیت زیادی به پشتیبانی از مجموعه دستورات نمی‌دهد، به‌ویژه از نظر دستورات مرتبط با AVX. شاید قابل ذکرترین دستور از این پنج دستور، AVX-VNNI باشد که اینتل اولین بار آن را با پردازنده‌های Alder Lake خود در سال 2021 معرفی کرد.

هر دو دستور قادر به انجام عملیات مشابه هستند، اما AVX512-VNNI دسترسی به بردارهای 512 بیتی و توسعه‌های EVEX برای عملکرد بهتر را دارد.

Zen در حال حاضر دارای AVX512-VNNI است، بنابراین اضافه کردن پشتیبانی از نسخه ضعیف‌تر به نظر ممکن است بی‌معنی به نظر بیاید، اما اینتل سال‌ها پیش همین کار را انجام داد.

در هر صورت، به نظر می‌رسد که AMD همچنان بر روی هوش مصنوعی در پردازنده‌های آینده خود (شامل مدل‌های مصرف‌کننده) تمرکز دارد، که این امر اصلاً چیز عجیبی نیست.

به‌روزرسانی جدید GCC، اولین به‌روزرسانی‌ای نیست که ما آن را برای پشتیبانی از پردازنده‌های Zen دیده‌ایم. کد Zen از تیر سال گذشته کم‌کم وارد شده است و به‌روزرسانی‌ای برای سیستم عامل لینوکس نیز عرضه شده که ویژگی‌های جدید مدیریت توان را به آن اضافه کرده است.

پشتیبانی GCC برای Zen 4 تا زمانی که پردازنده‌های Ryzen 7000 از قبل راه‌اندازی شده بود، اضافه شد، و اگرچه این نباید به عنوان نشانه‌ای از نزدیک شدن Zen 5 در نظر گرفته شود، اما احتمالاً به این معنی است که Zen 5 در سال جاری عرضه می‌شود.

AMD تاکنون به سختی در مورد Zen 5 صحبت کرده است، اما ممکن است سکوت خود را در نمایشگاه  Computex آینده خود بشکند.

 

 

دسته بندی ها : اخبار
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *