صفحه اصلی

معرفی پردازنده نسل بعدی Intel Arrow Lake-S با 24 رشته و بدون عملکرد AVX-512

۱۳ بهمن ۱۴۰۲

معرفی پردازنده جدید Intel Arrow Lake-S با 24 رشته و بدون قابلیت AVX-512

معرفی پردازنده جدید Intel Arrow Lake-S با 24 رشته و بدون قابلیت AVX-512

InstLatX64 در X (توئیتر سابق) یک سیستم آزمایشی جدید اینتل را مشاهده کرد که دارای نمونه مهندسی Arrow Lake-S است. CPU داخل سیستم تست دارای 24 رشته، فرکانس 3 گیگاهرتز و فاقد AVX512 است (اگرچه می‌توان آن را در سیستم عامل غیرفعال کرد). این دستگاه آزمایشی جدید Arrow Lake تأیید می کند که اینتل در میانه آزمایش Arrow Lake و آماده سازی آن برای عرضه در اواخر سال جاری است.

چند جزئیت جالب در مورد این تراشه جدید Arrow Lake-S وجود دارد: یکی از آن‌ها تعداد رشته‌هاست. با 24 رشته، تراشه Arrow Lake دو رشته بیشتر از قوی‌ترین پردازنده Core Ultra که امروزه می‌توانید بخرید دارد، که به نظر می‌رسد تایید می‌کند که Arrow Lake-S حداقل دو رشته بیشتر از Meteor Lake را دارا خواهد بود، حداقل برای مدل پرچمدار.

چیز جالب‌تر این است که این 24 رشته ممکن است 24 هسته واقعی باشد، اگر شایعات در مورد اینکه Arrow Lake کاملاً از hyperthreading دست بکشد، درست باشد. یک جزئیت دیگر جالب عدم وجود AVX-512 در نمونه خاص Arrow Lake است.

به هر حال، احتمال وجود این پردازنده بدون AVX-512 عرضه شود و اگر این راست باشد، به این معناست که کاربران عمومی دوباره دسترسی آسان به پلتفرم AVX-512 نخواهند داشت و مجبور خواهند بود به پلتفرم‌های دیگری مانند پردازنده‌های سری 7000 Ryzen از AMD یا پردازنده‌های Xeon جدید Intel برای دسترسی به این ویژگی منتقل شوند. با این حال، این تقسیم ویژگی احتمالاً برای همیشه باقی نخواهد ماند.

Intel برنامه دارد که AVX10 و AVX-512 را به معماری‌های آینده پردازنده‌های E-core خود بیاورد، که این امکان را فراهم خواهد کرد تا Intel بتواند قابلیت‌های AVX-512 را در محصولات آینده خود دوباره فعال کند.

Arrow Lake-S پردازنده دسکتاپ نسل بعدی Intel است که به گفته‌ کارشناسان  در اواخر امسال خط تولید پردازنده‌های Raptor Lake Refresh را جایگزین خواهد کرد.

Arrow Lake-S با یک گره فرآیند Intel 20A جدیدتر و پیشرفته تر که ترانزیستورهای Ribbonfet Gate-All-Round را معرفی می کند و یک فناوری تحویل برق از زیر مادربرد به نام Powervia معرفی می شود.

انتظار می‌رود که این دو ویژگی به بهبود عملکرد IPC Meteor Lake در Arrow Lake کمک کنند، زیرا Meteor Lake خود صرفاً معادل Raptor Lake در سمت CPU است.

دریاچه Arrow در مسیر راه اندازی مدتی در نیمه دوم سال 2024 به همراه دریاچه قمری است.

Arrow Lake روی بازار دسک تاپ تمرکز خواهد کرد در حالی که Lunar Lake دستگاه های تلفن همراه را دقیقاً مانند Meteor Lake هدف قرار می دهد.

 

دسته بندی ها : اخبار
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *