صفحه اصلی

معرفی و آزمایش کولرهای Noctua SFF با پردازنده Core i9-13900K اینتل

۰۷ مهر ۱۴۰۲

تست کولرهای کوچک Noctua SFF در پردازنده های Core i9-13900K اینتل

تست کولرهای کوچک Noctua SFF در پردازنده های Core i9-13900K اینتل

برای بسیاری از علاقه مندان، شرکت اتریشی Noctua نشان دهنده اوج خنک کنندگی رایانه شخصی است. Noctua که به دلیل طراحی های خنک کننده درجه یک مانند NH-D15S و همچنین فن های قهوه ای متمایزش شناخته شده است، از زمان تاسیس خود در سال 2005، طرفداران وفاداری به دست آورده و حفظ کرده است.

این شرکت اغلب در فهرست بهترین خنک کننده های CPU قرار گرفته است. اما به‌جای تمرکز بر خنک‌کننده‌های برج فلزی عظیم مانند NH-P1، امروز نگاهی به پنج خنک‌کننده CPU کوچک Noctua (SFF) خواهیم داشت. شما همیشه نمی خواهید این خنک کننده های کوچکتر را با CPU های سطح بالا جفت کنید، ما آنها را با Core i9-13900K اینتل آزمایش می کنیم تا ببینیم در دنیای امروزی پردازنده های گرمایی امروزی چقدر می توانند از عهده آن برآیند.

 

مروری بر کولرها

همانطور که برای هر کسی که یک کامپیوتر فشرده ساخته است بدیهی است، کیس های SFF می توانند محدودیت های زیادی داشته باشند – و در اندازه های مختلفی وجود دارند. به این ترتیب، تمام کولرهایی که در اینجا به آنها نگاه می کنیم برای سناریوهای مختلف طراحی شده اند. هنگام ساختن یک سیستم کامپیوتری SFF، باید از محدودیت‌های ناشی از کیس مورد استفاده، هیت سینک‌های مادربردی که استفاده می‌کنید ویا ارتفاع RAM خود آگاه باشید. همانطور که در طول آزمایش متوجه شدیم، آنچه ممکن است در یک مورد SFF عالی کار کند ممکن است در مورد دیگر موارد کاملاً ناسازگار باشد.

 

NH-L9x65

NH-L9x65

NH-L9x65 دومین کولر کوچکی است که ما برای این داستان معرفی خواهیم کرد. شبیه بسیاری از کولرهای هوای فشرده دیگر از بالا به پایین است، اما دارای یک هیت سینک ضخیم تر و چهار لوله حرارتی به جای دو خنک کننده استاندارد برای این نوع کولرها است.

این دستگاه در اندازه 95×95 میلی‌متری توصیه‌شده اینتل باقی می‌ماند، به این معنی که فن شما با هر مادربردی سازگاری کامل خواهد داشت، مهم نیست اجزای آن چقدر فشرده باشند.

 

NH-D9L

NH-D9L

از بسیاری جهات، NH-D9L یک نسخه مینیاتوری از NH-D15S Noctua است. NH-D9L مانند یک خنک کننده رومیزی استاندارد عمل می کند، با یک فن در وسط خنک کننده که گرما را از هیت سینک های دو برج کوچک سایز دور می کند. این کولر کاملاً با رم و PCI-e با تمام مادربردهای Intel ITX و اکثر مادربردهای مبتنی بر AMD سازگار است.

NH-L12S

NH-L12S

NH-L12S برای مواردی با محدودیت ارتفاع طراحی شده است، با ارتفاع کلی تنها 70 میلی متر هنگامی که با فن باریک زیر پره های هیت سینک نصب می شود. فن آن را می توان در زیر هیت سینک نصب کرد. هنگامی که فن در بالای هیت سینک نصب می شود، کاملاً با رم بلند تا ارتفاع 48 میلی متر سازگار است.

 

NH-L12 Ghost S1 Edition

NH-L12 Ghost S1 Edition

NH-L12 Ghost S1 Edition یک نسخه اصلاح شده از خنک کننده قبلی است که برای فضاهای کوچکتر بازبینی شده است و مخصوصاً برای کیس کامپیوتر Louqe Ghost S1 طراحی شده است. تغییرات شامل کاهش ارتفاع در مقایسه با NH-L12S است. قد آن به جای 70 میلی متر فقط 66 میلی متر است. طول لوله های حرارتی نیز کوتاه شده است و در زاویه باریک تری قرار دارند. در نهایت، یک فن کوچکتر 92 میلی متری به جای یک فن 120 میلی متری در NH-L12S استاندارد دارید.

 

NH-L9i-17XX

NH-L9i-17XX

L9i-17xx “ابتدایی”ترین خنک کننده ای است که امروز در حال آزمابش آن هستیم. هیت سینک جمع و جور آن تنها دو لوله حرارتی دارد و ارتفاع کلی آن فقط 37 میلی متر است که آن را برای باریک ترین و کم فضاترین محیط ها ایده آل می کند. به این ترتیب، 100٪ سازگاری  با رم و PCI-e را در تمام مادربردها ارائه می دهد.

 

روش تست و محدودیت های SFF

پردازنده‌های پیشرفته مدرن، چه اینتل یا AMD، در حجم‌های کاری فشرده به سختی خنک می‌شوند. در گذشته، رسیدن به دمای 95 درجه سانتیگراد در یک CPU دسکتاپ ممکن بود باعث نگرانی شود – اما با پردازنده های امروزی، عملکرد عادی در نظر گرفته می شود. رفتار مشابهی برای سال‌ها در لپ‌تاپ‌ها به دلیل محدودیت‌های خنک‌کننده در فضاهای تنگ وجود داشته است.

این خنک کننده های جمع و جور طراحی شده اند تا قدرت خنک کنندگی کافی را در محیط های محدود ارائه کنند و به همین دلیل بسیاری از سازندگان SFF ترجیح می دهند از CPU های کم مصرف مانند Ryzen 5 7600 ،AMD یا i5-12400 اینتل استفاده کنند. با این حال، برای آزمایش امروز، ما آن‌ها را با i9-13900K اینتل جفت می‌کنیم تا ببینیم این خنک‌کننده‌ها چقدر می‌توانند فشار را تحمل کنند. اما ما همچنین با محدودیت‌های مختلف آزمایش خواهیم کرد، که به ما اطلاعات زیادی در مورد عملکرد این خنک‌کننده‌ها با پردازنده‌های رده پایین‌تر خواهد داد.

ما این خنک کننده ها را بر اساس عملکرد آنها در 3 معیار ارزیابی می کنیم:

1. حداکثر سطح سر و صدا

2. حداکثر عملکرد خنک کننده

3. نتایج نرمال نویز با محدودیت توان 95 وات.

این خنک‌کننده‌ها در کیس SUGO 14 SFF Silverstone آزمایش خواهند شد، که ما آن را به دلیل تطبیق‌پذیری و ویژگی‌های آن، از جمله درایو نوری 5.25 اینچی و پشتیبانی از PSU با اندازه کامل انتخاب کردیم.

ما همچنین سعی کردیم IceFLOE T95 Iceberg Thermal را نصب کنیم، اما میله‌های نصب به تنهایی به حافظه‌های DDR4 فشار می‌آورند و آن را ناسازگار می‌کنند. نصب بیشتر کولر باعث فشار بیشتر ماژول های رم می شد که در بهترین حالت دستوری برای بی ثباتی است.

پس از آزمایش متوجه شدیم که کولرهای Noctua با توجه به تمام این مشکلات بدون وقفه به کار خود با کارایی مناسب ادامه دادند.

به گفته نماینده Noctua این شرکت برای اطمینان از سازگاری گسترده با سازندگان مادربرد و همچنین اینتل و AMD همکاری نزدیکی دارد، وی خاطرنشان کرد که طیف گسترده خنک کننده های فشرده این شرکت به سازندگان اجازه می دهد بهترین گزینه را برای سیستم خاص خود انتخاب کنند.

Noctua همچنین یک پایگاه داده مرکز سازگاری دارد که به شما امکان می دهد بررسی کنید که آیا یک خنک کننده خاص برای کار با CPU، مادربرد، کیس و RAM خاص طراحی شده است یا خیر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *