صفحه اصلی

معرفی سیستم GH200 با اولین تراشه های CPU+GPU از انویدیا

۲۲ بهمن ۱۴۰۲

معرفی اولین تراشه‌های CPU+GPU شرکت Nvidia برای کامپیوتر های رومیزی کارایی بالا AI Grace Hopper Superchip و قیمت حداقل 41,500 دلار

معرفی اولین تراشه‌های CPU+GPU شرکت Nvidia برای کامپیوتر های رومیزی کارایی بالا AI Grace Hopper Superchip و قیمت حداقل 41,500 دلار

اگرچه تراشه‌های پرچمدار CPU و GPU شرکت Nvidia برای مراکز داده و هوش مصنوعی (AI) طراحی شده‌اند، GPTShop.ai تراشه GH200 را به عنوان بخشی از کامپیوتر رومیزی AI Workstation عرضه می‌کند.

هر کسی که حداقل 41,500 دلار برای خرید مدل پایه سیستم GH200 داشته باشد، می‌تواند به تراشه‌های Grace CPU و Hopper GPU شرکت Nvidia دسترسی پیدا کند. کامپیوتر رومیزی مجهز به تراشه GH200 به نظر می‌رسد که بسیار بیش از حد مورد نیاز قوی باشد.

نیمی از تراشه GH200 مربوط به CPU Grace دارای ۷۲ هسته و ۴۸۰ گیگابایت حافظه LPDDR5X می‌باشد، که البته کمی کمتر از ۱ ترابایت حافظه قابل نصب بر روی Threadripper 7000 است، اما همچنان مقدار قابل توجهی است.

ستاره واقعی نمایشگاه تراشه H200 مبتنی بر Hopper است که دارای ۱۶،۸۹۶ هسته CUDA می‌باشد. جالب است که GPTshop. ai هر دو نسخه HBM3 و نسخه جدیدتر HBM3e تراشه GH200 را ارائه می‌دهد که حاوی حافظه VRAM بیشتری است.

این سیستم همچنین دارای فن‌ها و سیستم خنک‌کننده Noctua بوده و دارای افزونه های اختیاری مانند کارت های شبکه Bluefield-3 و ConnectX-7 انویدیا، SSD های 8 ترابایتی، هارد دیسک های 30 ترابایتی، ماوس و صفحه کلید و حتی یک RTX ۴۰۶۰ است، که احتمالاً برای خروجی گرافیک یا دسترسی به ردیابی نوری است که یکی از معدود امکاناتی است که Hopper از آن پشتیبانی نمی‌کند.

ویندوز یک سیستم عامل عالی برای CPU‌های Arm نیست، چه برسد به یک CPU مرکز داده Arm. در مورد عملکرد این سیستم مجهز به تراشه GH200، می‌توانیم اطمینان حاصل کنیم که CPU آن بسیار قوی است.

معرفی اولین تراشه‌های CPU+GPU شرکت Nvidia برای کامپیوتر های رومیزی کارایی بالا AI Grace Hopper Superchip و قیمت حداقل 41,500 دلار

نشریه متمرکز بر لینوکس Phoronix عملکرد CPU Grace این کامپیوتر رومیزی را در بارهای کاری مختلف آزمایش کرده است. اگرچه Grace به طور میانگین کمتر از تراشه‌های بالاتر از Intel و AMD عملکرد داشته است، اما در مقایسه با سایر تراشه‌ها، بیشترین تعداد بنچمارک را کسب کرده است: ۱۵ برابر Emerald Rapids و ۱۳ برابر Bergamo و Genoa از بین ۲۳ بنچمارک.

در همین حال، نمی‌توانیم مطمئن باشیم که نیمی از دستگاه H200 چقدر خوب عمل می‌کند زیرا بررسی فورونیکس GPU را آزمایش نکرده است.

با این حال، مشخصات روی کاغذ این تراشه به شدت حاکی از این است که این تراشه به عبارتی یک ضربه قوی است، که جای تعجب نیست زیرا تقاضای زیادی برای H200 وجود دارد (و این روزها تقریباً هر پردازنده گرافیکی دارای هوش مصنوعی است).

اگرچه 50,000 دلار مسلماً تغییر قیمتی کمی برای یک دسکتاپ ایستگاه کاری نیست، اما با توجه به اینکه H100، پدر H200، به تنهایی 40,000 دلار قیمت دارد، معامله مناسبی به نظر می رسد. برای 50,000 دلار، دریافت یک GPU سریعتر به همراه یک CPU سرور رده بالا، همه در داخل یک سیستم از پیش ساخته شده، معامله بسیار خوبی به نظر می رسد.

دسته بندی ها : اخبار
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *