صفحه اصلی

متا آماده استفاده از Artemis ، پردازنده هوش مصنوعی خودش است

۱۳ بهمن ۱۴۰۲

متا برای استفاده از Artemis، پردازنده‌ هوش مصنوعی طراحی شده خود به همراه GPUهای تجاری آماده است.

متا برای استفاده از Artemis، پردازنده‌ هوش مصنوعی طراحی شده خود به همراه GPUهای تجاری آماده است.

به گزارش رویترز سال آینده، سیستم‌های چیپ‌های Artemis که به طور خاص برای پشتیبانی از محصولات هوش مصنوعی فشرده و گسترده متا طراحی شده‌اند، در مراکز داده متا نصب خواهند شد.

این چیپ‌های جدید به منظور کاهش وابستگی متا به GPUهای Nvidia و کنترل هزینه‌ها طراحی شده‌اند.

سخنگوی متا با تایید طرح استقرار تراشه‌های خود شرکت به رویترز گفت: «ما می‌بینیم که شتاب‌دهنده‌های توسعه‌یافته داخلی ما برای ارائه ترکیبی بهینه از عملکرد و کارایی در بارهای کاری خاص Meta بسیار مکمل GPUهای تجاری موجود هستند.»

پردازنده‌های Artemis متا به منظور اجرای بارهای کاری استنتاجی طراحی شده‌اند که به طور گسترده در پلتفرم‌های متا مانند فیس‌بوک، اینستاگرام و واتساپ، و همچنین در دستگاه‌هایی مانند عینک هوشمند Ray-Ban استفاده می‌شوند.

نصب پردازنده‌های Artemis نه تنها بار کاری پردازنده‌های محبوب H100 انویدیا را برای آموزش هوش مصنوعی آزاد می‌کند، بلکه به بهینه‌سازی مصرف انرژی مراکز داده متا کمک می‌کند و در نتیجه هزینه‌های بالایی که با اجرای بارهای کاری هوش مصنوعی همراه است را کاهش می‌دهد.

در همین حال، Artemis دومین پردازنده هوش مصنوعی متا است، اما اولین پردازنده ای است که به صورت تجاری به کار گرفته خواهد شد.

به گفته دیلان پاتل، بنیانگذار SemiAnalysis، انتقال متا به استفاده از چیپ‌های سفارشی خود می‌تواند منجر به صرفه‌جویی قابل توجهی شود و به طور احتمالی هزینه‌های سالانه انرژی را به صدها میلیون دلار کاهش دهد و هزینه‌های خرید چیپ از شرکت‌های دیگر را به میلیاردها دلار کاهش دهد.

سایر ابر مقیاس‌کننده‌ها مانند خدمات وب آمازون، گوگل و مایکروسافت نیز در حال توسعه و استقرار پردازنده‌های هوش مصنوعی و همه منظوره خود هستند تا هزینه‌های سخت‌افزاری و مصرف انرژی را کاهش دهند.

جاه طلبی های متا با Artemis و شتاب دهنده های استنتاجی به پایان نمی‌رسد. گزارش می‌شود که این شرکت در حال توسعه پردازنده‌های پیچیده‌تری است که می‌تواند بارهای کاری آموزش هوش مصنوعی را اجرا کند، همانند GPU‌های H100 انویدیا.

متا فوراً منابع محاسباتی خود را گسترش داده است تا نیازهای محصولات هوش مصنوعی مولد را برآورده کند، میلیاردها دلار برای جمع آوری پردازنده های تخصصی و طراحی مراکز داده خود برای این حجم های کاری سرمایه گذاری کرده است.

به طور کلی، ابتکار توسعه خط تولید سیلیکون داخلی به منظور کاهش وابستگی متا به پردازنده های انویدیا است. با این حال، متا هیچ برنامه‌ای برای خلاصی کامل از GPUهای Nvidia در دیتاسنترهای خود ندارد.

اوایل این ماه، مارک زاکربرگ، مدیر اجرایی متا، گفت که شرکت او تا پایان سال 2024 350 هزار پردازنده گرافیکی H100 را در دیتاسنترهای خود خواهد داشت.

دسته بندی ها : اخبار
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *