صفحه اصلی

لیزا سو مدیرعامل AMD با افزایش ارزش سهام AMD میلیارد شد

۲۲ بهمن ۱۴۰۲

 به گزارش فوربز، دارایی لیزا سو، مدیر عامل شرکت AMD،با رشد قیمت سهام AMD به بیش از 170 دلار، بیش از 1 میلیارد دلار رسید.

 به گزارش فوربز، دارایی لیزا سو، مدیر عامل شرکت AMD،با رشد قیمت سهام AMD به بیش از 170 دلار، بیش از 1 میلیارد دلار رسید.

این افزایش ثروت به دلیل رشد قوی  تقاضا در بازار هوش مصنوعی بوده است. با این حال، لیزا سو هنوز مسیر زیادی را برای رسیدن به دارایی خالص مدیر عامل رقیب خود، جنسن هوانگ از شرکت Nvidia، پیش رو دارد.

برآورد شده است که دارایی خالص لیزا سو حدود 1.1 میلیارد دلار است و حدود سه چهارم آن از سهام AMD تشکیل شده که مجموعاً حدود چهار میلیون سهم با ارزش تقریبی 700 میلیون دلار دارد.

قیمت سهام AMD از ژانویه به بعد رکورد شکنی کرده است، ابتدا به بالاترین قیمت 52 هفته گذشته رسید، سپس قیمت قبلی 164.46 دلار در نوامبر 2021 را شکست و در نهایت به 184.92 دلار افزایش یافت و در چند هفته گذشته در حدود 170 دلار ثابت شد.

از سال 2016، لیزا سو حدود 400 میلیون دلار از سهام AMD خود را فروخته است و به همین دلیل دارایی خالص او حداقل 1.1 میلیارد دلار است. این مسئله باعث شد تا یک میلیارد دلار از ارزش سهام AMD از دست لیزا سو برود، که این عدد می تواند قابل توجه باشد به خصوص اکنون که ارزش سهام AMD به این اندازه افزایش یافته است.

به عنوان مدیر عامل AMD، دستمزد لیزا سو به صورت نقدی و با سهام پرداخت می‌شود که این موضوع غیر عادی نیست، به جز اینکه تقریباً تمام دارایی میلیارد دلاری او تقریباً به سهام AMD وابسته است.

لیزا سو در سال اول به عنوان مدیر عامل، به اندازه‌ای سهام دریافت کرد که طبق قوانین اعطای سهام، AMD بیش از حد به او پرداخت کرد و منجر به لغو اعطای 1.76 میلیون سهم شد. از آن زمان تاکنون، حقوق و دستمزد او کاملا به عملکرد سهام AMD وابسته بوده و لیزا سو انگیزه قوی برای افزایش قیمت سهام داشته است.

او اساساً به لطف معماری Zen CPU، شرکت را تغییر داد، که منجر به کسب درآمد بالا از این نسل CPU و سهم بازار برای AMD شد. ارزش بازار AMD برای اولین بار پس از خرید Xilinx از اینتل پیشی گرفت، که فناوری بسیار مهم برای جاه طلبی های هوش مصنوعی AMD را فراهم می کند.

البته، احتمالاً ارزش دارایی های سو بیش از 1.1 میلیارد دلار دارد. تصور اینکه فقط  او از فروش 400 میلیون دلار سهام AMD دارای چنین ثروتی است کمی دشوار به نظر می رسد.

مدیرعامل احتمالاً سرمایه‌گذاری‌ها و دارایی‌های دیگری نیز دارد که ارزش خالص او را تقویت می‌کند. او در طول مدت حضورش در AMD در هیئت مدیره شرکت‌هایی مانند سیسکو حضور داشته است. مشخص نیست که لیزا سو چه زمانی میلیاردر شد، اما او مطمئناً در این مرحله یک میلیاردر است، حداقل به دلیل دارایی هایش در AMD.

اگرچه میلیاردر بودن بسیار عالی است، اما مولتی میلیاردر بودن حتی بهتر است، این وضعیتی است که جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا در آن قرار دارد.

ثروت او در نوامبر سال گذشته کمی بیش از 40 میلیارد دلار بود و از آن زمان به بیش از 60 میلیارد دلار افزایش یافته است. هوانگ نیز مانند لیزا سو صاحب سهام زیادی از شرکتی است که او مسئولیت آن را بر عهده دارد.

ارزش خالص بسیار بالاتر هوانگ احتمالاً به دلیل طولانی شدن دوره تصدی او در انویدیا تا زمان تأسیس آن، موقعیت بسیار پررونق شرکت در سال 2014 و افزایش قیمت سهام، به ویژه از سال 2023 است.

دسته بندی ها : اخبار
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *