صفحه اصلی

قدرت پردازنده‌ امرالد رپیدز 48 هسته‌ای بالاتر از سافایر رپیدز است؟

۰۶ آذر ۱۴۰۲

معرفی پردازنده‌های اینتل امرالد رپیدز 48 هسته‌ای با بهره‌وری بالاتر از سافایر رپیدز در بنچمارک‌های افشا شده

معرفی پردازنده‌های اینتل امرالد رپیدز 48 هسته‌ای با بهره‌وری بالاتر از سافایر رپیدز در بنچمارک‌های افشا شده

پردازنده‌های اینتل امرالد رپیدز نسل پنجم Xeon که قرار است در تاریخ ۱۴ دسامبر رونمایی شوند، به طور قطع در حال آزمایش هستند، زیرا سایت جستجوی بنچمارک Benchleaks دو نتیجه از بنچمارک Geekbench 5 را برای آن‌ها پیدا کرده است.

بنچمارک‌های افشا شده برای پردازنده‌های اینتل پلاتینوم 8551C و اینتل پلاتینوم 8558P نشان می‌دهد که این مدل‌های 48 هسته‌ای با افزایش سرعت ساعت، بهبود قابل توجهی در عملکرد چند هسته‌ای نسبت به سافایر رپیدز دارند.

هر دو پردازنده 48 هسته‌ای هستند و اگرچه اینتل پلاتینوم 8551C با سرعت پایه 2.9 گیگاهرتز بالاتر از اینتل پلاتینوم 8558P با سرعت پایه 2.7 گیگاهرتز است، اما در بنچمارک Geekbench 5 عملکردی تقریباً یکسان داشتند. هر دو چیپ حدود 1,360 را در تک هسته و 48,300 را در چند هسته به دست آوردند.

هرچند اعتبار این نتایج قابل تایید نیست، اما در این نتایج هیچ مورد تعجب برانگیزی دیده نمی‌شود.

ارزیابی مقایسه ای از تست های بنچمارک پردازنده های اینتل امرالد رپیدز و سافایر رپیدز

مقایسه مستقیم بنچمارک های این تست ها با پردازنده های سری سافایر رپیدز زئون نسل چهارم کمی دشوار است، زیرا افرادی که هزاران دلار برای خرید این پردازنده ها می پردازند معمولا از تست بنچمارک گیکبنچ ۵ استفاده نمی کنند. با این حال ما توانستیم مقادیری از بنچمارک پردازنده ۴۸ هسته ای زئون پلاتینم ۸۴۶۸ را پیدا کنیم که ظاهرا توسط ServeTheHome تست شده است.

یکی از این نتایج مربوط به یک سرور لینوکسی با دو عدد پردازنده زئون پلاتینم ۸۴۶۸ و دیگری مربوط به یک ویندوزی با تنها یک پردازنده زئون پلاتینم ۸۴۶۸ است. تست های رخ داده بر روی یک پردازنده  ۴۸ هسته ای امرالد رپیدز در یک سرور لینوکسی انجام شده است، بنابراین مقایسه کاملاً همخوان نیست اما به قدر کافی نزدیک است.

ارزیابی مقایسه ای از تست های بنچمارک پردازنده های اینتل امرالد رپیدز و سافایر رپیدز

بر اساس داده های ارائه شده، امرالد رپیدز عملکرد تک هسته ای را چندان بهبود نمی بخشد. البته تا زمانی که اطلاعات بنچمارک های ارائه شده صحت نداشته باشند، نمی توان نتیجه قطعی گرفت.

امتیاز بالای چند هسته‌ای، داستان متفاوتی دارد، زیرا Xeon Platinum 8558P لو رفته می‌تواند Xeon Platinum 8468 ویندوز سرور با تک پردازنده را تقریباً 40 درصد و Xeon Platinum 8468 لینوکس سرور دو پردازنده را با تقریباً 80 درصد امتیاز با داشتن نصف هسته‌ها شکست دهد.

این اعداد امرالد رپیدز را به یک رقیب سرسخت برای AMD EPYC Genoa تبدیل نخواهد کرد (یا حتی برابر با جنووا، اگر واقع‌بینانه باشیم)، اما این اعداد به طور قابل توجهی شگفت‌انگیز است.

مراکز داده‌ای که از قبل سافایر رپیدز را داشتند یا مشغول بهره‌برداری از سافایر رپیدز بودند، می‌توانند به راحتی امرالد رپیدز را جایگزین کنند، زیرا از همان پلتفرم استفاده می‌کند. پردازنده‌های Xeon نسل پنجم امرالد رپیدز در تاریخ 14 دسامبر معرفی خواهند شد که بسیار نزدیک به تاریخ معرفی پردازنده‌های پیشرفته‌تر گرانیت رپیدز در سال 2024 است.

گرانیت رپیدز که با فناوری پیشرفته‌تر اینتل 3 تولید می‌شود، می‌تواند پردازنده‌ای باشد که اینتل را به رقابت با خط پردازنده‌های EPYC AMD بازگرداند.

 

دسته بندی ها : اخبار
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *