صفحه اصلی

فناوری Wi-Fi7 بزودی توسط اینتل وارد بازار می شود

۲۷ شهریور ۱۴۰۲

فناوری Wi-Fi7 بزودی توسط اینتل وارد بازار می شود

فناوری Wi-Fi7 بزودی توسط اینتل وارد بازار می شود

اگرچه موسسه مهندسین برق و الکترونیک (IEEE) هنوز باید مشخصات Wi-Fi 7 (802.11be) را به طور رسمی تایید کند، این فناوری در حال ورود به بازار است.

اینتل قبلاً از اولین کنترلرها و آداپتورهای Wi-Fi 7 خود رونمایی کرده است که امسال به اشکال مختلف به بازار می آیند. اینتل در حال حاضر دو آداپتور Wi-Fi 7 پیش نویس M.2-2230 را ارائه می کند: اینتل BE200 و اینتل BE202. هر دو آداپتور از جریان های  TXRX 2×2 پشتیبانی می کنند، این دو آداپتور از باندهای 2.4 گیگاهرتز، 5 گیگاهرتز و 6 گیگاهرتز استفاده می کنند و BE200 حداکثر سرعت 5 گیگابیت بر ثانیه دارد که به طور قابل توجهی کمتر از حداکثر سرعت انتقال استاندارد است.

تفاوت های دقیق بین این دو بخش در حال حاضر مشخص نیست، اما اینتل ادعا می کند که BE200 دارای گواهینامه Wi-Fi 7 است. BE200 و BE202 اینتل از رابط های PCIe و USB پشتیبانی می کنند و می توانند برای مادربردهای دسکتاپ و لپ تاپ ها استفاده شوند.

BE200 توسط مادربرد آینده Gigabyte Aorus Z790 Master X (نسخه PCB نسخه 1.2) استفاده خواهد شد. در همین حال، برخی از نسخه‌های دیگر این پلتفرم از Wi-Fi 7 QCNCM865 (PCB rev. 1.0) Qualcomm و Wi-Fi 7 MT7927, RZ738 MediaTek (PCB rev. 1.1) استفاده می‌کنند. برای استفاده از Wi-Fi 7، کاربران همچنین باید از روترها و نقاط اکسزپوینت هایی با Wi-Fi 7 استفاده کنند.

Wi-Fi 7 حداکثر نرخ بیت جمع آوری شده 40 گیگابیت بر ثانیه را وعده می دهد و آن را به عنوان برگ برنده خود می داند. یک جانشین بالقوه برای اترنت سیمی برای اکثر کاربران. برای دستیابی به این نرخ های چشمگیر، Wi-Fi 7 از سه باند فرکانسی 2.40 گیگاهرتز، 5 گیگاهرتز و 6 گیگاهرتز استفاده می کند، عرض کانال را تا 320 مگاهرتز افزایش می دهد و 4096-QAM را در خود جای می دهد.

با این حال، همانطور که مثال BE200 اینتل نشان می دهد، بسیاری از دستگاه های مشتری احتمالاً با سرعت کمتری کار می کنند.

این فناوری همچنین بر پایه های تعیین شده توسط پیشینیان خود بنا خواهد شد. به طور اجباری از ویژگی‌هایی مانند MU-MIMO (Multi-User Multiple-Input Multiple-Output) و OFDMA (Orthogonal Frequency-Division Multiple Access) که توسط Wi-Fi 6 و Wi-Fi 6E معرفی شده اند پشتیبانی می‌کند. انتظار می‌رود این پیشرفت‌ها کارایی و ظرفیت اتصالات بی‌سیم را بهینه کنند.

اینتل در ابتدا برنامه Wi-Fi 7 را در کارهایی که پهنای باند نیاز داشتند، به ویژه در هدست‌های واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) که از فناوری WiGig اینتل استفاده می‌کردند، پیش‌بینی کرد. در حالی که IEEE قصد دارد تا سال 2025 به طور رسمی مشخصات IEEE 802.11be را بپذیرد، اینتل و سایرین نسبت به عملکرد این فناوری خوش بین هستند و قبلاً اولین کنترلرها و آداپتورهای سازگار با Wi-Fi 7 خود را راه اندازی کرده اند.

با این حال، احتمالا سال ها طول می کشد تا دستگاه های Wi-Fi 7 در همه جا حاضر شوند. تا سال 2024 انتظار نمی رود که مجوز کامل این فن آوری صادر شود، با عرضه عمده دستگاه های سازگار با این فن آوری در سال های آینده اگر اخیراً روتر Wi-Fi 6 یا 6E خریداری کرده اید، فعلاً باید به خوبی به شما خدمت کند. اما یک یا دو سال بعد، ممکن است بخواهید آن را ارتقا بدهید. – به خصوص اگر به سرعت بی سیم نیاز دارید و می خواهید در لبه تکنولوژی مصرف کننده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *