صفحه اصلی

فناوری فوتونیک Intel ، SK Hynix و NTT زمینه ساز ارتباطات مبتنی بر نور بین نمیه رساناها

۱۱ بهمن ۱۴۰۲

کاهش 40 درصدی مصرف انرژی ار طریق فناوری فوتونیک در نیمه رساناها!

کاهش 40 درصدی مصرف انرژی ار طریق فناوری فوتونیک در نیمه رساناها!

به نظر می‌رسد که شرکت‌های Intel، SK hynix و NTT به دنبال ارتقای فناوری فوتونیک ارتباطی بین چیپ‌ها و حافظه‌ها به صورت نوری هستند تا مصرف انرژی تا ۴۰ درصد کاهش یابد.

به گزارش نیکه‌آی، اینتل به همراه NTT ژاپن و SK hynix کره جنوبی همکاری را شروع کرده‌اند تا چیپ‌های نسل بعدی را با فناوری نوری که از فوتون‌ها (نور) برای ارتباط به جای الکترون‌ها استفاده می‌کند، توسعه دهند. گزارشات نشان می‌دهند که این شرکت‌ها منابع مالی برای کار مشترک خود را تامین کرده‌اند که تمرکز آن بر روی یکپارچگی فوتونیک سیلیکون و فناوری‌های مشابه در نیمه‌هادی ها می‌باشد.

همکاری بین اینتل، NTT (یک ارائه‌دهنده تلکام برجسته ژاپنی) و SK Hynix (یک تولیدکننده برجسته حافظه) از نقاط قوت خاص هر شرکت بهره می‌برد. اینتل بی‌تردید در زمینه پردازنده‌ها تخصص دارد، در حالی که SK Hynix در تولید چیپ‌های حافظه با عملکرد بالا تخصص دارد. نقش NTT در هماهنگی همکاری بین دو تولیدکننده چیپ، می باشد.

در عین حال، با توجه به اینکه این سه شرکت محصولات کاملاً متفاوتی تولید می‌کنند، به نظر می‌رسد که آن‌ها بیشتر بر روی فناوری فوتونیک سیلیکون به طور کلی (مانند مواد، یکپارچگی و غیره) و همچنین جنبه‌هایی مانند قابلیت تولید چیپ‌ها با فناوری فوتونیک سیلیکون تمرکز خواهند کرد.

هدف جمعی این است که تا سال مالی ۲۰۲۷ فناوری تولید برای دستگاه‌هایی که فناوری فوتونیک را به چیپ‌های منطقی و فناوری حافظه یادگیری ترابیتی که می‌تواند سرعت داده‌های کلاس را در بر بگیرد توسعه یابد و هدف ۳۰% تا ۴۰% کاهش مصرف انرژی نسبت به محصولات سنتی است.

پردازنده‌ها و حافظه با اتصالات نوری به ویژه برای کاربردهای هوش مصنوعی (AI) و محاسبات با عملکرد بالا (HPC) که باید حجم زیادی از داده‌ها را پردازش کنند، مفید خواهد بود. در حال حاضر، ارتباطات نوری قبل از رسیدن به پردازنده‌ها یا حافظه به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌شوند. فناوری جدید پیشنهاد می‌دهد که فناوری فوتونیک را به طور مستقیم در پردازنده‌ها یکپارچه کند تا عملکرد را بهبود بخشد و مصرف انرژی را کم کند.

حمایت مالی قابل توجهی دولت ژاپن تقریباً 45 میلیارد پوند (305 میلیون دلار) مطمئناً نشانگر اهمیت ملی این ابتکار است ، که می تواند به احیای موقعیت ژاپن در زنجیره تأمین نیمه هادی جهانی کمک کند.

هنوز مشخص نیست که کدام تراشه ساز در ژاپن در واقع تراشه های فوتونیک سیلیکون را در کشور تولید می کند.

در حال حاضر ، Intel ، NTT و SK Hynix در مورد این همکاری اظهار نظر نکرده اند ، احتمالاً به این دلیل که جزئیات هنوز نهایی نشده اند.

برای NTT غیر معمول نیست که با نهادهای خارجی در زمینه نوید فن آوری ها همکاری کند زیرا تجارت این شرکت بسیار فراتر از ارتباطات از راه دور است.

 

دسته بندی ها : اخبار
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *