صفحه اصلی

سیریوس 16،اولین لپ‌تاپ گیمینگ لینوکس با پردازنده و گرافیک AMD

۰۶ آذر ۱۴۰۲

سیریوس 16، اولین لپ‌تاپ گیمینگ لینوکس با پردازنده و گرافیک AMD - Tuxedo Sirius 16 با Ryzen 7 7840HS Zen 4 و گرافیک RX 7600M XT Navi 33

سیریوس 16، اولین لپ‌تاپ گیمینگ لینوکس با پردازنده و گرافیک AMD – Tuxedo Sirius 16 با Ryzen 7 7840HS Zen 4 و گرافیک RX 7600M XT Navi 33

احتمالاً اولین لپ‌تاپ لینوکسی که بعد از مدت‌ها در بازار عرضه شده است توکسدو سیریوس 16 نسل اول است که توسط شرکت توکسدو کامپیوترز عرضه شده است. این دستگاه کاملاً AMD است و شامل پردازنده رایزن 7 7840HS (فینیکس) و گرافیک RX 7600M XT است که می‌تواند با حافظه و ذخیره‌سازی بسیار زیاد هم سفارشی‌سازی شود.

از نظر مشخصات سخت‌افزاری می‌تواند (دقیقاً مثل برادر کوچکتر غیر گیمینگ خود) مورد توجه قرار بگیرد. اما موفقیت آن در گیمینگ بستگی به آمادگی لینوکس برای گیمینگ دارد.

از نظر سخت‌افزاری توکسدو رویکرد متعادلی را اتخاذ کرده است. لپ‌تاپ‌های 16 اینچی کوچک نیستند اما با ضخامت 2.2 سانتی‌متر هم حجیم نیستند! استفاده از گرافیک RX 7600M XT هم عملکرد آن را محدود می‌کند اما هنوز هم یک گرافیک با سرعت متوسط است و از همین گرافیک در برخی از GPUهای جدید هم استفاده می‌شود.

نیاز همه به لپتاپ‌هایی برای انجام بازی های بزرگ یا سنگین نیست و ۷۶۰۰ام ایکس تی مناسب لپتاپ ۱۶ اینچی مانند سیریوس ۱۶ است. اما شاید مهم‌ترین دلیلی که تاکسدو تصمیم گرفت کاملاً از سخت‌افزار AMD استفاده کند، لینوکس بود.

با توجه به استیم دک، گرافیک‌های AMD به احتمال زیاد بهترین پشتیبانی را از میان سه تولیدکننده اصلی گرافیک بازی دارند.

این کنسول بازی دستی مشهور با استفاده از سخت‌افزار AMD، کار زیادی در راه‌اندازی بازی‌های لینوکس انجام داده و از معماری آردی‌انا ۲ استفاده می‌کند که یک نسخه قبل از معماری آردی‌انا ۳ در ۷۶۰۰ام ایکس تی است.

اگر گرافیک AMD به طور خودکار انتخاب مناسبی بود، ترکیب آن با پردازنده رایزن نیز گزینه مناسبی بود و همچنین سیریوس ۱۶ را برای استفاده ساده‌تر از درایور گرافیکی بهینه می‌کند، زیرا می‌توان از گرافیک‌های داخلی پردازنده برای استفاده‌های غیربازی مطمئن بود.

امکانات گرافیکی و حافظه در نوت بوک جدید تاکسدو سیریوس 16

نوت بوک جدید تاکسدو به نام سیریوس 16 توانایی‌های گرافیکی و حافظه قدرتمندی را ارائه می‌دهد که می‌تواند برای اکثر کاربران کاملا بیش از حد لازم آنها باشد. این نوت بوک می‌تواند با کارت گرافیک داخلی Radeon 780M و کارت گرافیک خارجی قدرتمند Radeon 7600M XT مجهز شود. اما مشخص نیست که آیا کارت داخلی می‌تواند همزمان با کارت خارجی استفاده شود یا خیر.

سیریوس 16 همچنین می‌تواند تا حداکثر 96 گیگابایت حافظه DDR5 با سرعت 5600 مگاهرتز داشته باشد که از نظر فنی امکانپذیر است اما در عمل نیازی به چنین مقدار زیادی حافظه نیست. این نوت بوک همچنین با دو جایگاه M.2 می‌تواند تا 8 ترابایت فضای ذخیره‌سازی را ارائه دهد که برای اکثر کاربران کافی است.

سیریوس 16 به‌طور پیش‌فرض با سیستم‌عامل Tuxedo OS که مبتنی بر اوبونتو است عرضه می‌شود. اما کاربران می‌توانند اوبونتو، کوبونتو و اوبونتو بادژی را نیز انتخاب کنند. این نوت بوک از تاریخ 8 دسامبر به بازار عرضه خواهد شد و قیمت مدل پایه با 16 گیگابایت رم و 500 گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی آن تقریباً 1860 دلار خواهد بود. خوشبختانه تاکسدو امکان تحویل این محصول را به بسیاری از کشورهای جهان فراهم کرده است.

دسته بندی ها : اخبار
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *