صفحه اصلی

سرمایه گذاری آمریکا برای تولید تراشه در ویتنام جهت کاهش وابستگی به چین

۱۲ بهمن ۱۴۰۲

راهکار آمریکا برای مقابله با وابستگی به چین در سرمایه گذاری در کشورهایی مثل ویتنام

راهکار آمریکا برای مقابله با وابستگی به چین در سرمایه گذاری در کشورهایی مثل ویتنام

معاون وزیر امور اقتصادی ایالات متحده، ژوزه فرناندز، اعلام کرد که ایالات متحده به عنوان بخشی از قانون CHIPS and Science Act، قصد دارد در صنعت نیمه‌ها‌دی های ویتنام به منظور تنوع در زنجیره‌های تأمین و کاهش وابستگی به چین سرمایه‌گذاری کند.

به گزارش Nikkei این حرکت به نظر می‌رسد جزو بخشی از طرح جهانی ۵۰۰ میلیون دلاری برای بهبود آموزش نیمه‌ها‌دی ها، امنیت سایبری و شرایط تجاری در هفت کشور هدف است که شامل ویتنام می‌شود.

ویتنام به دلیل قابلیت‌های تولید تراشه‌ها شناخته شده نیست، زیرا تولید هیچ نوع تراشه‌ای ندارد، اما این کشور تسهیلات آزمایش و مونتاژ اینتل نزدیک شهر هوشی‌مینه سیتی را ارزشمند برای زنجیره تأمین جهانی خود می‌داند. علاوه بر این، تعداد زیادی شرکت الکترونیکی در این کشور مونتاژ می‌کنند، بنابراین این کشور واقعاً تعداد زیادی تراشه مصرف می‌کند و نقش مهمی در زنجیره تأمین الکترونیکی جهانی ایفا می‌کند.

این احساس توسط شرکت Nvidia به اشتراک گذاشته شده است. فرناندز به نیکه‌ای گفت: “ما لیست کشورهایی را که فکر می‌کردیم از حمایت ما بهره‌مند شوند، بررسی کردیم و ویتنام یکی از اولین کشورها بود که به آن فکر کردیم.”

فرناندز همچنین به ویتنام به عنوان یک مرکز بالقوه تولیدی برجسته اشاره کرد و اعلام کرد که شرکت HP قصد دارد تولید کامپیوترهای خود را به ویتنام، مکزیک و تایلند منتقل کند و از نیروی کار جوان آن به عنوان دارایی کلیدی استفاده کند.

این کشور دارای ذخایر قابل توجهی از فلزات خاکی کمیاب است. بر اساس داده های سازمان زمین شناسی ایالات متحده به نقل از Nikkei، این کشور پس از چین در رتبه دوم جهانی قرار دارد.

این واقعیت همچنین نقش مهمی در استراتژی ایالات متحده برای مقابله با تسلط چین در بازار فلزات کمیاب دارد. ایالات متحده قصد دارد با احیای معادن خود و ارائه حمایت از ویتنام برای بررسی ذخایر معدنی خود، حضور خود در بازار فلزات کمیاب را بازسازی کند.

فرناندز بر فوریت ویتنام برای جذب سرمایه گذاری در صنایع کلیدی مانند انرژی پاک و مواد معدنی که برای وسایل نقلیه الکتریکی و باتری ها حیاتی هستند، تاکید کرد. این ابتکار با تلاش‌های ویتنام برای تعیین به‌عنوان بازار کلیدی توسط ایالات متحده، وضعیتی که منجر به کاهش تعرفه‌ها و در نهایت سرمایه‌گذاری می‌شود، هماهنگ است. چالش‌های کسب مجوز در حال حاضر مانع از سرمایه‌گذاری بالقوه ایالات متحده شده است، اما این سرمایه‌گذاری می‌تواند به 8 میلیارد دلار برسد – از جمله سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌های تولید تراشه که متعهد به استفاده از انرژی پاک هستند.

ایالات متحده تصمیمات کمک خارجی خود را تحت قانون CHIPS بر اساس توصیه های سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) قرار خواهد داد. این توصیه ها که در ماه فوریه ارائه می شود، بر شناسایی آنچه که ویتنام برای توسعه صنعت نیمه هادی خود به ویژه در زمینه هایی مانند آموزش نیاز دارد، متمرکز خواهد بود.

دسته بندی ها : اخبار
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *