صفحه اصلی

ساخت عینک با Raspberry Pi برای تبدیل علائم به گفتار!

۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

معرفی پروژه هوش مصنوعی برای نابینایان با Raspberry Pi

معرفی پروژه هوش مصنوعی برای نابینایان با Raspberry Pi

پروژه‌های Raspberry Pi اغلب بخشی از عشق و علاقه‌ی عمیقی که افراد به فناوری دارند، هستند. از ساخت ربات‌ها گرفته تا ایجاد سیستم‌های نظارتی بر گیاهان، هر یک از این پروژه‌ها نشان دهنده‌ی نزدیک شدن ما به فناوری‌های پیشرفته و هوش مصنوعی است. امروز، یکی دیگر از این پروژه‌های شگفت‌انگیزی را معرفی می‌کنیم.

این پروژه شگفت‌انگیز شامل ایجاد یک جفت عینک است که به افراد نابینا کمک می‌کند تا زبان علامت را درک کنند. این پروژه از هوش مصنوعی برای نظارت بر فید ویدیویی زنده استفاده می‌کند و هنگامی که نمایه‌ی مورد نظر تأیید شود، از متن به گفتار برای انتقال پیام استفاده می‌کند.

این روش باعث می‌شود که هر کسی که در اطراف این فرد است، بتواند مفهوم پیام را درک کند، بدون اینکه نیاز به آشنایی با زبان علامت داشته باشد.

این پروژه از سکوی VIAM استفاده می‌کند که یک ابزار منبع باز برای پروژه‌های هوش مصنوعی مانند این است. با توجه به وابستگی این پروژه به پردازش هوش مصنوعی و تصویر، منطقی است که Nekhil (سازنده این دستگاه) از آخرین نسخه از Raspberry Pi، یعنی Raspberry Pi 5 استفاده کرده است. با این حال، او متوجه شد که می‌تواند از Raspberry Pi Zero 2 W نیز استفاده کند که ارائه‌دهنده‌ی عملکرد قوی‌تری در یک فاکتور شکل کوچکتر است.

Raspberry Pi Zero 2 W به یک ماژول دوربین V3 متصل شده است که در مرکز و جلوی قاب عینک قرار دارد. این ماژول این امکان را فراهم می‌کند که تصاویر و فیلم‌هایی از محیط اطراف فرد ضبط شود و PI قادر به خواندن حرکات و املا‌ها بازیابی شده از آن تصاویر باشد.

Nekhil توضیح می‌دهد که سرویس دید مدل یادگیری ماشین که توسط VIAM استفاده می‌شود، قابلیت کار با مدل‌های Tensor Flow Lite را دارد. این پروژه از یک مدل yolov8 برای تشخیص حروف و املا استفاده می‌کند. با وجود اینکه زبان علامت آمریکایی (ASL) حاوی علائم بسیاری برای کلمات و عبارات است، اما این سیستم به گونه‌ای طراحی شده است که فقط حروف و املا‌ها را تشخیص دهد.

برای کسانی که علاقه‌مندند به این پروژه Raspberry Pi نگاهی دقیق‌تر بیندازند، می‌توانند آن را در سایت Hackster مشاهده کنند و فیلم مربوط به آن را انتهای این پست تماشا کنند. این پروژه نشان‌دهنده‌ی تلاش و خلاقیت بی‌نظیر سازندگان آن در ترکیب فناوری و هوش مصنوعی برای ایجاد یک سیستم مفید و نوآورانه است.

دسته بندی ها : اخبار
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *