صفحه اصلی

رونمایی Samsung از حافظه 128 گیگابایتی (DDR5) LPCAMM برای لپ تاپ ها

۰۴ مهر ۱۴۰۲

Samsung از حافظه LPCAMM تا 128 گیگابایت DDR5 برای لپ‌تاپ با 60 درصد فضای کمتر رونمایی کرد

Samsung از حافظه(DDR5) LPCAMM تا 128 گیگابایت برای لپ‌تاپ با 60 درصد فضای کمتر رونمایی کرد

سامسونگ امروز اعلام کرد که مجموعه‌ای از ماژول حافظه متصل به فشرده‌سازی کم (LPCAMM) را توسعه داده است که از حافظه LPDDR5X در بسته‌ای کوچک‌تر، سریع‌تر و کارآمدتر از حافظه استاندارد استفاده می‌کند.

سامسونگ می‌گوید که ماژول‌های جدید LPDDR5X-6400 حداکثر 7.5 گیگابیت بر ثانیه ظرفیت سرعت دارد و 60 درصد فضای برد کمتری مصرف می‌کنند در حالی که 50 درصد عملکرد بیشتری نسبت به ماژول‌های حافظه SO-DIMM فعلی ارائه می‌دهند.

LPCAMM‌های دو کاناله سامسونگ در  مدل های 32، 64 و 128 گیگابایتی عرضه می‌شوند که در سال 2024، حافظه‌ی قدرتمندی را در شکل کوچک و باورنکردنی ارائه می‌کنند.

دل مشخصات حافظه CAMM هنوز تایید نشده را توسعه داده و آن را به کمیته استاندارد حافظه JEDEC در اوایل سال جاری با هدف کاهش فاکتورهای فرم استاندارد LRDIMMUDIMMSO-DIMM ارائه داده است این در حالی است که این معماری یک مسیر ارتباطی بهینه بین حافظه و سیستم میزبان ایجاد می کند، در نتیجه مزایای عملکرد و کارایی را به همراه دارد.

Adata، تولیدکننده ماژول های حافظه، ماژول‌های خود را با توجه به مشخصات CAMM در Computex 2023 به نمایش گذاشت، اما اعلامیه سامسونگ آن را تبدیل به اولین شرکتی کرده است که از محصولات پیشگام مبتنی بر CAMM خود رونمایی می‌کند.

سامسونگ سازگاری LPCAMM با سیستم‌های اینتل را تایید کرده است، اما هنوز همکاری با دیگر بازیگران صنعت مانند AMD، Qualcomm یا Apple را اعلام نکرده است. با این حال، این شرکت می‌گوید که امسال سیستم‌های «نسل بعدی» را با دیگر مشتریان اصلی نامشخص آزمایش خواهد کرد و همچنین اشاره کرد که این ماژول‌ها می‌توانند به طور بالقوه برای مراکز داده نیز مورد استفاده قرار گیرند.

 

حافظه DDR5 سامسونگ

انیمیشن فوق خلاصه‌ای از یکی از مزایای اصلی فرم فاکتور LPCAMM: این ماژول ها ردپای DIMM حافظه را تا 60% کاهش می دهند و راه را برای طراحی های کوچکتر، نازک تر و سبک تر هموار می کنند.

سامسونگ ادعا می‌کند مزایای دیگر شامل افزایش عملکرد 50 درصدی و بهبود 70 درصدی راندمان انرژی نسبت به SO-DIMM است که هر دو معیارهای کلیدی برای اطمینان از عملکرد و عمر باتری نسل بعدی سیستم‌های تلفن همراه هستند. ابعاد این ماژول 78mm x 23mm x 1mm می باشد.

این دستگاه همچنین دارای تراشه SPD و آی سی های مدیریت انرژی (PMIC) روی همان برد است، اما هنوز هم ضریب فرم کوچک خود را حفظ کرده است. سامسونگ در حال حاضر فقط از استاندارد CAMM برای DDR5 استفاده خواهد کرد — ما نسخه های DDR4 را نخواهیم دید — اما در صورت اجرای این استاندارد می توانیم انتظار داشته باشیم که در آینده شاهد ماژول های DDR6 باشیم.

ماژول های LPCAMM سامسونگ قابل جدا شدن هستند، هرچند قابل ذکر است که برخی از انواع ماژول های CAMM به مادربرد لحیم می شوند. بردهای حافظه قابل جدا شدن امکان ارتقاء دستگاه های موجود را فراهم می کنند، در حالی که LPDDR به مادربرد لحیم شده است.

مانند سایر دستگاه‌های CAMM، این دستگاه دو کاناله است، بنابراین دوبرابر توان عملیاتی DIMM استاندارد را ارائه می‌کند. آخرین ویرایش مشخصات CAMM هم از مدل های تک برد دو کاناله و هم از ماژول های تک کانال پشتیبانی می کند.

سامسونگ برای اولین دستگاه های خود بر اساس استاندارد، مورد اول را انتخاب کرده است. همانطور که از یک برد نمایشی Dell نشان داده شده در ادامه می بینید، حتی ماژول های CAMM  می تواند بزرگتر هم باشد.

حافظه های دل

 

Yongcheol Bae، معاون اجرایی تیم برنامه‌ریزی محصول حافظه در Samsung Electronics گفت: با انعطاف‌پذیری در زمینه‌های مختلف، انتظار می‌رود LPCAMM در رایانه‌های شخصی، لپ‌تاپ‌ها و مراکز داده مورد استفاده گسترده قرار گیرد. “سامسونگ متعهدانه به دنبال فرصت ها برای گسترش بازار برای راه حل های LPCAMM و همکاری نزدیک با صنعت برای کشف برنامه های کاربردی جدید برای استفاده از آن است.” سامسونگ اکنون در حال آزمایش قابلیت همکاری با چندین فروشنده است زیرا برای تجاری سازی در سال 2024 آماده می شود.

دسته بندی ها : اخبار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *