صفحه اصلی

رنگ بندی کابل لن (LAN) و استاندارد کابل شبکه

۲۱ اسفند ۱۴۰۰

کابل شبکه یا کابل لن از مهم ترین تجهیزاتی است که می توان برای داشتن اینترنتی پایدار از آن استفاده نمود. درواقع کابل شبکه به شما کمک می کند به نهایت سرعتی که ارائه دهنده اینترنت پرسرعت شما یا به عبارتی ISP به شما ارائه می کند برسید. اما از مهم ترین عواملی که سبب مکی شود تا کابل لن به درستی عمل کند این است که ترتیب رنگ بندی آن را رعایت نمایید. در این مقاله به بررسی رنگ بندی کابل لن (LAN) و استاندارد کابل شبکه می پردازیم تا به خوبی با رنگ بندی کابل شبکه و به نقل قولی دیگر ترتیب رنگ کابل LAN آشنا شوید.

رنگ بندی کابل لن (LAN) و استاندارد کابل شبکه به چه صورت است؟

همانطور که پیش تر نیز به آن اشاره شد در صورتی که رنگ بندی کابل شبکه به درستی رعایت نشود، کابل LAN نمی تواند ارتباط پایداری داشته باشد و به درستی کار کند. از این رو لازم است تا با ترتیب رنگ کابل LAN به خوبی آشنا باشید. لازم به ذکر است که رنگ بندی کابل و برقراری ارتباط مناسب تنها با رعایت رنگ خاص ممکن است و در غیر این صورت نمی توان انتظار داشت که ارتباطی که مد نظرتان است را با روتر برقرار سازید.

به طور کلی دو استاندارد مرسوم برای رنگ بندی کابل های شبکه مورد استفاده قرار می گیرد. این استاندارد ها عبارت اند از:

  1. استاندارد T-568A
  2. استاندارد T-568B

این دو استاندارد از مرسوم ترین استاندارد ها برای رنگ بندی کابل شبکه بوده که با آموختن آنم ها می توانید به نحو احسنت خودتان کابل LAN را تنظیم نمایید.

استاندارد T-568A به چه صورت است؟

استاندارد رنگ بندی T-568A

استاندارد T-568A به چه صورت است؟

در سال 1995 با گسترش کابل های شبکه از نوع CAT5  استانداردی برای رنگ بندی این نوع کابل های شبکه در نظر گرفته شد که T-568A نام دارد. لفازم به ذکر است که رنگ بندی این استاندارد از چب به راست به ترتیب عبارت است از: سفید و سبز، سبز، سفید و نارنجی، آبی، سفید و آبی، نارنجی، سفید و قهوه ای ، قهوه ای می باشد.

لازم به ذکر است که در صورتی که این رنگ بندی رعایت نشود نمی توان عملکرد دلخواه را از کابل شبکه گرفت. رنگ بندی کابل لن (LAN) و استاندارد کابل شبکه از نوع T-568 بسیار مرسوم است، اما ممکن است کابلی که تمایل دارید تا آن را دوباره تنظیم کنید؛ از نوع استاندارد T_568B باشد. از این رو لازم است تا استراتژی دیگری برای انتخاب ترتیب رنگ کابل LAN خود در نظر بگیرید.

چه موقع و چگونه باید از استاندارد T-568B استفاده کرد؟

در سال 2002 با افزایش استفاده از کابل CAT 6 بود که کم کگم استاندارد T-568A به کنار می رفت. البته لازم به ذکر است که این استاندارد کامل کنار نرفته است و همچنان در ایران از استاندارد های مرسوم محسوب می شود. اما به هر جهت در صورتی که کابل CTA 6 دارید لازم است تا برای رنگ بندی کابل لن (LAN) و استاندارد کابل شبکه؛ ترتیب رنگ زیر را رعایت کنید.

این ترتیب رنگ ها از سمت چپ به راست است:

  • ابتدا رنگ سفیدنارنجی را در چپ ترین حالت قرار می دهیم.
  • سپس نوبت به تعبیه رنگ نارنجی می رسد.
  • بعد از رنگ نارنجی نوبت رنگ سفیدسبز است.
  • سپس رنگ آبی
  • بعد از رنگ آبی، رنگ سفیدآبی است.
  • رنگ سبز
  • رنگ سفید قهوه ای
  • و در آخر از همه و در راست ترین حالت نوبت به رنگ قهوه ای می رسد.

رنگ بندی کابل لن (LAN) و استاندارد کابل شبکه T-568B نیز از استاندارد های بسیرا مرسوم به شمار می رود که شمار زیادی از فعالان شبکه از آن استفاده می نمایند. اما به هر جهت در بازرا ایران به دلیل مسائل خاص و سرعت اینترنت؛ استاندارد رنگ بندی کابل LAN T-568A مرسوم تر است.

چه موقع و چگونه باید از استاندارد T-568B استفاده کرد؟

استاندارد رنگ بندی T-568B

کابل های شبکه به چند صورت تولید می شوند؟

کابل های شبکه بر حسب نوعی که کارخانه سازنده اقدام به تولید آن ها می کند به دو صورت ضربدری(CrossOver) و مستقیم(Straight) تولید می شوند. اما هرکدام از این نوع کابل شبکه به چه صورت هستند و چه ویژگی هایی دارند؟ در ادامه با ما همراه باشید تا در این باره بیشتر صحبت نماییم.

نحوه سیم بندی کابل شبکه مستقیم(Straight)

در کابل شبکه مستقیم ابتدا و انتهای کابل به صورت یکسان و مشابهی ضرب می شوند. از این رو. در صورتی که تمایل دارید تا کابل شبکه را به کامپیوتر و یا روتر و اکسس پوینت وصل کنید می توانید از این نوع کابل استفاده نمایید.

کابل شبکه(LAN) ضربدری

گاهی اوقات کاربر می خواهد تا دو کامپیوتر را به یکدیگر وصل نماید، در این صورت لازم است تا از روش ضربدری برای ضرب کابل استفاده شود. البته لازم به ذکر است که در هر دو روش رنگ بندی کابل لن (LAN) و استاندارد کابل شبکه و ترتیب رنگ کابل LAN به همان صورت سابق می ماند و تنها نوع ضرب سری کابل تفاوت می کند.

لازم به ذکر است که در روش ضربدری سیم 2 به بخش 6 و سیم 1 به بخش 3 متصل می شود.

کابل شبکه ضربدری و مستقیم

شکل کابل شبکه ضربدری و مستقیم

سخن پایانی

دانستن رنگ بندی کابل لن (LAN) و استاندارد کابل شبکه به شما کمک می کند تا بتوانید در هنگام اتصال و ضرب کابل لن به نحو احسنت عمل کنید. علاوه بر این در این مقاله به ترتیب رنگ کابل LAN پرداخته شد.

سوالات متداول رنگ بندی کابل لن (LAN) و استاندارد کابل شبکه

  1. کابل لن برای چه مواردی استفاده می شود؟
    کابل لن برای مواردی نظیر بهره گیری از سرعت بالاتر اینترنت، پایداری اتصال و از این دست موارد در اینترنت و سرورها نظیر سرور مجازی مورد استفاده قرار می گیرد.
  2. روش ضربدری بهتر است یا روش مستقیم؟
    بر اساس نوع اتصال و کاربری شما از کابل لنم باید یکی از این روش ها را انتخاب نمایید و نمی توان مشخص کرد که کدام یک بهتر یا بدتر است.
  3. آیا کابل لن رنگ اصلی و فرعی دارد؟
    بله، رنگ های اصلی کابل شبکه عبارت اند از: سبز، آبی، قهوه ای، نارنجی و رنگ های فرعی در رنگ بندی کابل شبکه شامل سفید سبز، سفید آبی، سفید نارنجی و سفید قهوه ای می باشد. لازم به ذکر است که سفید سبز برای ارسال سیگنال منفی، سفید آبی برای انتقال صدا و سفید نارنجی برای دریافت داده ها و اطلاعات و در آخر سفید قهوه ای برای لینک کمکی استفاده می شود.
دسته بندی ها : شبکه,مجله صفر و یک
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *