صفحه اصلی

رسانه تعاملی چیست؟

۱۶ آذر ۱۳۹۹

حتما خودتان متوجه شدید که امروزه تلویزیون چقدر نقش کمرنگ تری نسبت به گذشته در زندگی ما دارد. بیشتر ویدئو و فیلم‌هایی که ما را سرگرم می کند در حوزه اینترنت یافت می‌شود دلیل آن هم پیشرفت روزافزون علم و تکنولوژی است.

 

در اواخر قرن بیستم شرکت‌هایی مانند برادران وارنر، دیزنی و… به این زمینه روی آوردند. با گذشت سال‌ها کشور ما نیز اولین قدم خود را در این نکنولوژی گذاشت، چگونه؟ همین اپلیکیشن‌های تماشای فیلم مانند فیلیمو یکی از این موضوعاتی است که باید به آن توجه شود. در ادامه بیشتر به رسانه تعاملی (VOD) می‌پردازیم.

 

رسانه تعاملی چیست

 

رسانه تعاملی (VOD)

برای راحت تر متوجه شدن موضوع اول به سراغ معنی کلمه VOD برویم. این واژه مخفف کلمات Video On Demand به معنی ویدئو در لحظه درخواست است.

 

یعنی شما در هر زمان از شبانه روز و هر کی که خواستید می‌توانید به محتواهای این برنامه دسترسی داشته باشید. فقط کافیست اشتراک مربوطه را خریداری کنید و با استفاده از اینترنت تمام برنامه‌های دلخواه خود را تماشا کنید. معروف ترین رسانه در کل دنیا، Netflix است که سریال‌های این شبکه محبوبیت زیادی بین ما ایرانیان دارد.

در حوزه وطنی می‌توان به فیلیمو، تماشاخانه، آیو، لنز و… اشاره کرد. اگر دقت کنید بسیاری از برنامه‌ها در فیلیمو وجود دارد که نه در شبکه‌های صدا و سیما است و نه سی دی آنها وجود دارد. موسسه مربوطه باید سعی کند بهترین محتواها را ایجاد کند تا مخاطب از خرید اشتراک خود پشیمان نشود و به همین ترتیب از سایر رقبای خود پیشی بگیرد.

 

انواع رسانه تعاملی

 

انواع رسانه تعاملی

 

رسانه‌های تعاملی به نسبت خدمات رسانی به انواع گوناگونی تقسیم می‌شوند: SVOD , TVOD , AVOD که در ادامه به هرکدام به طور جداگانه می‌پردازیم.

 

SVOD

 

در این نوع پلتفرم مشتری می‌تواند با پرداخت مبلغی بصورت ماهیانه یا سالیانه بطور نامحدود از محتوای این برنامه استفاده کند و به دلیل اینکه مشترکین هیچ قرارداد بلند مدتی با این رسانه نبستند درصورت ضعیف بودن کار ارائه شده میتوانند سریعا رسانه موردنظر را ترک کنند.

برای بوجود نیامدن این مشکل مدیران این برنامه موظف اند که بهترین و خاص ترین محتوای ممکن را برای مشتریان ارائه دهند. به همین دلیل خیلی از سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی را می‌توان در این رسانه ها مشاهده کرد.

 

 

TVOD

 

در این نوع از رسانه‌ها مشتری می‌تواند هر محتوایی که میخواهد، هزینه اش را بپردازد و به یک نوع آن را خریداری کند. دیگری نیازی به خرید اشتراک و تماشای آنلاین آن نیست. البته یک روش دیگری نیز وجود دارد که مشترک می‌تواند به مدت محدودی فیلم مورد نظر را خریداری و به نوعی اجاره کند. به شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند میتوان به Apple iTunes اشاره کرد.

 

AVOD

 

در این رسانه درآمد تولید کنندگان محتوا و صاحب پلتفرم، از طریق تبلیغات بین محتواها بدست می‌آید. برای اینکه راحتتر متوجه این رسانه شوید، Youtube را درنظر بگیرید. هنگام تماشای برخی از ویدئوها شاهد نمایش ناگهانی تبلیغات در آنها هستیم.

 

رسانه‌های تعاملی چگونه به کسب و کارها کمک می‌کنند؟

با استفاده از رسانه‌های تعاملی می‌توانید کسب و کار خود را معرفی کنید. این رسانه ها مانند پلی میان شما و کاربر است که روشی نوین برای تبلیغات با هزینه کمتر محسوب می‌شود. جدا از این موضوع می‌توانید با استفاده از تبلیغات برنامه، درآمدی نیز کسب کنید.

این همه درباره هزینه این پلتفرم‌ها توضیح دادیم، تمامش تو جیب مدیران رسانه ها نمیرود، درصدی از پول هم به تولید کنندگان محتوا برمیگردد. اگر شما این تولیدکنندگان باشید، میدونید اگر محتواتون منحصر به فرد باشد چه میزان پولی به شما بازمیگردد. نمونش را همه ما دیدیم، ویدئوهای توتیوب! خیلی از بلاگرها را دیدیم که تبلیغ کانال یوتیوب خود را می‌کنند و مدام کلمه ساب اسکرایب را از آنها می‌شنویم.

خب طبیعتا بخاطر چشم و هم چشمی از رقیبانشان این تبلیغ را نمیکنند، مطمئن باشید به نسبت هر تعداد View در یوتیوب، هزینه‌ای به آنها تعلق میگیرد. حالا همین فرآیند را برای دیگر رسانه ها تعاملی بسط دهید.

دسته بندی ها : سایر,مجله صفر و یک
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *