صفحه اصلی

راهکارهای افزایش امنیت سرورهای اختصاصی

۲۰ شهریور ۱۴۰۰

افزایش امنیت سرور اختصاصی با استفاده از راه‌های مختلف می‌تواند در کاهش خطر حمله‌های سایبری یا از دست رفتن اطلاعات نقش بسیار موثری داشته باشد. افزایش مهارت مهاجمان سایبری باعث شده که امروزه هیچ وب سروری از خطر حملات وب، نقض داده‌ها یا سایر فعالیت‌های مخرب در امان نباشد. سرور اختصاصی شما درواقع منبعی است که وظیفه نگهداری از تمامی داده‌های شرکت شما را بر عهده دارد، درنتیجه در مقایسه با یک سرور اشتراکی می‌تواند امنیت بیشتری را برای شما فراهم کند. اما خود این سرور نیز برای افزایش دیواره دفاعی نیاز به اقداماتی دارد که در این مقاله به بررسی آن‌ها پرداخته‌ایم.

  • DDoS Protection را نصب کنید.

حمله DDoS یا انکار سرویس توزیع‌شده می‌تواند وب سرور را از طریق ایجاد ترافیک جعلی به حد زیاد مختل کند. زمانی که سرور قادر به کار نباشد، سایت تاخیر بیشتری را تجربه می‌کند. در بدترین حالت نیز ممکن است که سایت به‌طور کامل خراب شود. حملات DDoS هم در حوزه فرکانس و هم در حوزه اندازه به‌طور فزاینده‌ای شایع هستند. به همین دلیل مدیران سایت باید از گزینه‌های حفاظتی موجود در برابر DDoS استفاده کنند. به‌طورکلی بسته به‌اندازه حمله‌ای که می‌خواهید در برابر آن از خود محافظت کنید، دیواره دفاعی DDoS قوی‌تر و گسترده‌تری را باید خریداری نمایید. در حال حاضر DDoS Protection تا 20 گیگابایت بر ثانیه در دسترس است.

  • برای تهیه نسخه‌های پشتیبان در دوره‌های زمانی منظم برنامه‌ریزی کنید.

هرلحظه باید تصور کنید که قرار است حمله‌ای به داده‌های سرور شما انجام شود. بنابراین باید همواره یک نسخه پشتیبان از سایت خود داشته باشید تا بتوانید از آن برای بازیابی سایتتان استفاده کنید. به‌این‌ترتیب در صورت به خطر افتادن یا از بین رفتن داده‌های خود می‌توانید با کمترین تاخیر تمامی داده‌ها و فایل‌ها را بازیابی کنید. بسته به ماهیت سایت و تعداد دفعات به‌روزرسانی محتوا باید فاصله زمانی میان تهیه نسخه‌های پشتیبان را تنظیم کنید.

بیشتر برنامه‌های میزبانی به شما این امکان را می‌دهند تا بتوانید به‌راحتی و به‌صورت خودکار از داده‌های خود نسخه‌های پشتیبان تهیه کنید. حتی می‌توانید یک برنامه زمانی برای این کار تنظیم کنید. در حالت ایدئال باید هر روز یا حداقل چند روز در هفته را به تهیه نسخه‌های پشتیبان اختصاص دهید. البته واضح است که فرکانس انجام این کار به میزان فضای موجود برای تهیه نسخه‌های پشتیبان نیز بستگی دارد.

  • فقط با استفاده از شبکه‌های مورد اعتماد وارد شوید.

زمانی که می‌خواهید وارد حساب سرور اختصاصی خود شوید، باید کمی وقت گذاشته و امنیت شبکه مورداستفاده خود را در نظر بگیرید. تا زمانی که از ایمن نبودن شبکه وای‌فای مطمئن نشده‌اید، باید از وارد کردن نام کاربری و گذرواژه خودداری کنید. به‌عنوان‌مثال نباید زمانی که در هتل از وای‌فای رایگان استفاده می‌کنید، هیچ اطلاعاتی را برای ورود به سرور اختصاصی وارد کنید. زیرا دیگران می‌توانند به‌راحتی به تمامی داده‌های شما ازجمله نام کاربری و رمز عبور دسترسی داشته باشند. به‌این‌ترتیب اطلاعات و امنیت سرور اختصاصی شما به خطر خواهد افتاد. باید مطمئن شوید که تمامی کاربران این قانون را رعایت کرده و از شبکه‌های عمومی برای ورود به سرور استفاده نمی‌کنند.

  • به‌روزرسانی‌ها و افزونه‌های امنیتی را بررسی کنید.

اگر زمانی که هشدار به‌روزرسانی امنیتی سیستم بر روی نمایشگر شما ظاهر می‌شود، گزینه “بعدا به من یادآوری شود” را انتخاب می‌کنید، رسما مشغول خراب کردن دیواره دفاعی سیستم خود هستید. همیشه باید به‌محض مشاهده هشدارهای مربوط به این کار برای آن زمان گذاشته و سیستم امنیتی خود را همراه به‌روز نگه دارید. البته بهتر است که وجود به‌روزرسانی‌ها را به‌طور روزانه بررسی کنید تا اینکه منتظر هشدار خودکار سیستم بمانید. اغلب به‌روزرسانی‌ها به این منظور ارائه می‌شوند که نقاط آسیب‌پذیر برنامه را رفع کرده و سطح امنیت سرور اختصاصی را بالا ببرند.

  • فایل‌های بلااستفاده را حذف کنید.

همچنین بهتر است اگر از فایل یا برنامه‌ای در سرور اختصاصی استفاده نمی‌کنید، آن را از روی سیستم خود حذف کنید. به‌این‌ترتیب مطمئن خواهید شد که تقریبا روزنه‌ای برای نفوذ به سیستم وجود نخواهد داشت. این کار علاوه بر افزایش امنیت سرور باعث می‌شود که منابع برای ذخیره‌سازی سایر اطلاعات آزاد شوند. همچنین سرعت سرور را هم بالا خواهد برد.

  • از سرور مدیریت‌شده استفاده کنید.

اگر احساس می‌کنید که تامین امنیت سرور اختصاصی به‌صورت دستی وقت‌گیر و طاقت‌فرسا است، بهتر است یک ارائه‌دهنده خدمات مدیریت‌شده را برای کمک به حفظ امنیت سرور اختصاصی خود در نظر بگیرید. یک سرور اختصاصی مدیریت‌شده درواقع تیمی از مدیران است که وظیفه تعمیر و نگهداری روزانه، تامین امنیت و سایر وظایفی را که منجر به عملکرد روان سرور می‌شوند، بر عهده دارند. استفاده از سرورهای مدیریت‌شده برای شرکت‌هایی که تجربه زیادی در مدیریت یک سرور اختصاصی ندارند یا اینکه از یک تیم IT حرفه‌ای محروم هستند، بسیار مفید خواهد بود.

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *