صفحه اصلی

تفاوت روتر و سوئیچ چیست؟

۰۳ شهریور ۱۴۰۱

سوئیچ و روتر دو جزء ضروری یک شبکه هستند. اگرچه هر دو دستگاه اتصال دهنده در یک شبکه هستند و گاهی اوقات افراد آنها را یکسان فرض می کنند، هر دو عملکرد متفاوتی دارند. در این مقاله به بررسی اینکه تفاوت روتر و سوئیچ چیست؟ می پردازیم. با ما همراه باشید.

تفاوت های کلیدی بین سوئیچ و روتر

درواقع برای توضیح تفاوت روتر و سوئیچ می توان گفت که وظیفه اصلی سوئیچ اتصال دستگاه های انتهایی مانند رایانه، چاپگر و غیره است، در حالی که وظیفه اصلی یک روتر اتصال دو شبکه مختلف است.
یک سوئیچ روی لایه پیوند داده مدل OSI کار می کند. از طرف دیگر، یک روتر روی لایه شبکه مدل OSI کار می کند.هدف سوئیچ تعیین آدرس مقصد بسته IP دریافتی و ارسال آن به آدرس مقصد است. از سوی دیگر، هدف اصلی روتر یافتن کوچکترین و بهترین مسیرها برای رسیدن بسته ها به مقصد است که با استفاده از جدول مسیریابی تعیین می شود.
تکنیک های سوئیچینگ مختلفی مانند سوئیچینگ مدار، سوئیچینگ بسته و سوئیچینگ پیام وجود دارد که توسط سوئیچ استفاده می شود. در مقایسه، یک روتر از دو تکنیک مسیریابی استفاده می کند که عبارتند از مسیریابی تطبیقی ​​و روش های مسیریابی غیر تطبیقی.
یک سوئیچ آدرس MAC را در جدول جستجو یا جدول CAM ذخیره می کند تا آدرس مبدا و مقصد را دریافت کند. در مقابل، روترها آدرس های IP را در جدول مسیریابی ذخیره می کنند. اما برای درک بهتر بیایید ساختار هر کدام را بررسی کنیم.

تفاوت های کلیدی بین سوئیچ و روتر

فرق های کلیدی بین سوئیچ و روتر

سوئیچ چیست؟

سوئیچ یک دستگاه شبکه است که با اتصال دستگاه های مختلف شبکه مانند رایانه ها، چاپگرها و سرورها در یک شبکه تجاری کوچک، امکان اشتراک گذاری اطلاعات و منابع را فراهم می کند.
با کمک سوئیچ، دستگاه های متصل می توانند داده ها و اطلاعات را به اشتراک بگذارند و با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. بدون سوئیچ، ما نمی‌توانیم یک شبکه کسب و کار کوچک بسازیم و نمی‌توانیم دستگاه‌ها را در یک ساختمان یا محوطه وصل کنیم.

انواع سوئیچ چیست؟

برای توضیح تفاوت روتر و سوئیچ باید گفت که به طور عمده دو نوع سوئیچ در شبکه وجود دارد که در زیر آورده شده است:

سوئیچ های مدیریت نشده

سوئیچ های مدیریت نشده عمدتاً برای اتصال اولیه استفاده می شوند. اینها بیشتر در شبکه های کوچک یا هر جا که فقط به تعداد کمی پورت بیشتر نیاز است استفاده می شود، مانند خانه، آزمایشگاه یا اتاق کنفرانس. در سوئیچ های مدیریت نشده، هیچ نیازی به پیکربندی وجود ندارد، به این معنی که فقط با اتصال به برق، آنها کار خواهند کرد. که این مورد نیز از تفاوت روتر و سوئیچ در این نوع سوئیچ خاص به شمار می رود.

سوئیچ چیست؟

سوئیچ شبکه

سوئیچ های مدیریت شده

سوئیچ های مدیریت شده ایمن تر از سوئیچ های مدیریت نشده هستند و ویژگی ها و انعطاف پذیری دیگری را ارائه می دهند زیرا ما به راحتی می توانیم آنها را برای تنظیم سفارشی شبکه خود پیکربندی کنیم. از این رو، می‌توانیم کنترل بیشتری داشته باشیم، و همچنین می‌توانیم بهتر از شبکه خود محافظت کنیم و کیفیت خدمات را برای کسانی که به شبکه دسترسی دارند بهبود ببخشیم.

سوئیچ چگونه کار می کند؟

همانطور که می دانیم، هر دستگاه شبکه حاوی یک آدرس MAC (کنترل دسترسی رسانه) منحصر به فرد است. هنگامی که یک دستگاه یا رایانه یک بسته IP را به دستگاه دیگری ارسال می کند، سپس بسته IP را با آدرس MAC مبدا و آدرس MAC مقصد قرار دهید و آن را با یک Frame کپسوله کنید و سپس آن را به دستگاه دیگری ارسال کنید. هنگامی که Frame به دستگاه مقصد می رسد، حذف می شود و دستگاه بسته های IP را دریافت می کند و فقط به آن دستگاه می رسد که با آدرس MAC مقصد وارد شده مطابقت دارد.

سوئیچ چگونه کار می کند؟

نحوه کار سوئیچ

بررسی مزایای switch

از مزایای سوئیچ می توان اشاره کرد به:

  • پهنای باند موجود شبکه را افزایش می دهد.
  • می توان آن را مستقیماً به ایستگاه های کاری یا دستگاه ها متصل کرد.
  • عملکرد شبکه را افزایش می دهد.
  • شبکه های دارای سوئیچ برخورد فریم کمتری دارند و دلیل آن این است که سوئیچ ها دامنه برخورد را برای هر شبکه توسعه می دهند.
  • این به کاهش بار کاری روی میزبان فردی مانند رایانه های شخصی کمک می کند.

روتر چیست؟

در ادامه بررسی اینکه تفاوت روتر و سوئیچ چیست به تعریف روتر می پردازیم. روتر یک دستگاه شبکه است که برای اتصال چندین سوئیچ و شبکه های مربوط به آنها برای ایجاد یک شبکه بزرگ استفاده می شود. این سوئیچ ها و شبکه های مربوط به آنها ممکن است در یک مکان واحد یا مکان های متفاوتی باشند.

روتر یک دستگاه هوشمند است و مسئول مسیریابی بسته های داده از مبدا به مقصد در شبکه است. همچنین اتصال اینترنت را از مودم به تمام دستگاه های شبکه سیمی یا بی سیم مانند رایانه شخصی، لپ تاپ، تلفن همراه، تبلت و غیره توزیع یا هدایت می کند.

عملکرد روتر در انتقال اطلاعات چگونه است؟

این عمدتا دو عملکرد را انجام می دهد.

  1. ایجاد و نگهداری شبکه محلی،
  2. مدیریت ورود و خروج داده ها

روتر چندین شبکه را به هم متصل می کند و به دستگاه ها و کاربران شبکه اجازه دسترسی به اینترنت را می دهد. روی لایه شبکه کار می‌کند و بسته‌های داده را از کوتاه‌ترین مسیر در سراسر شبکه هدایت می‌کند.

روتر چیست؟

روتر

وظیفه روتر دقیقا چیست؟

در داخل یک خانه یا اداره، دستگاه های شبکه ای مختلفی مانند رایانه شخصی، تبلت، چاپگر و … داریم و با روتر می توان این دستگاه ها را به اینترنت متصل کرد و شبکه را تشکیل داد. یک روتر ابتدا مودم را به دستگاه های دیگر متصل می کند تا امکان ارتباط بین این دستگاه ها و اینترنت را فراهم کند.

مسیریاب بسته های داده را با آدرس IP تعریف شده از یک شبکه به شبکه دیگر یا در یک شبکه هدایت می کند. این کار را با ارائه یک آدرس IP محلی برای هر دستگاه از طریق اینترنت انجام می دهد. مقصد مناسب را تضمین می کند تا داده ها به جای از دست رفتن در شبکه به مکان مناسب برسند.
بهترین و سریع ترین مسیر را پیدا می کند و سپس بسته های داده را از آن مسیر به دستگاه های متصل در شبکه می فرستد.
این کار شبیه بسته تحویل با یک آدرس تعریف شده است تا فقط به گیرنده مناسب برسد.

انواع روتر

برای دانستن تفاوت روتر و سوئیچ باید به انواع روتر نیز بپردازیم. به طور عمده دو نوع روتر وجود دارد که در زیر آورده شده است:

1. روتر بی سیم

روترهای بی سیم رایج ترین روترهایی هستند که در ادارات و منازل مورد استفاده قرار می گیرند زیرا برای اتصال به دستگاه های شبکه به هیچ سیم یا کابلی نیاز ندارند.
این اتصال ایمن را فراهم می کند و فقط کاربران احراز هویت شده می توانند با استفاده از شناسه و رمز عبور به شبکه دسترسی داشته باشند.
با استفاده از روتر بی سیم، n تعداد کاربر در محدوده مشخص شده می توانند به اینترنت دسترسی داشته باشند.

روتر بی سیم

نمونه روتر بی سیم

2. روتر سیمی

همانطور که از نام آن پیداست، برای اتصال به دستگاه های شبکه نیاز به سیم یا کابل دارد.
چنین روترهایی بیشتر در مدارس یا دفاتر کوچک برای اتصال رایانه های شخصی با کابل اترنت استفاده می شوند.
همچنین دارای یک نقطه دسترسی Wi-Fi است و با استفاده از فناوری VOIP (Voice-over-Internet Protocol) می توان تلفن همراه را به آن متصل کرد. که از تفاوت روتر و سوئیچ به شمار می رود.
به مودم های ADSL متصل می شود تا داده های انتقال را از مودم گرفته و به شبکه دیگری توزیع کند.

مزایای روتر

روترهای بی‌سیم بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند که اکثر دستگاه‌های شبکه را قادر می‌سازند به راحتی در هر زمان و بدون نگرانی از وجود سیم‌ها متصل شوند.
می تواند با معماری های مختلف شبکه مانند کابل اترنت، Wi-Fi یا WLAN ارتباط برقرار کند.
دسترسی به شبکه بسیار ایمن با محافظت از رمز عبور را فراهم می کند.
با کمک ویژگی برخورد، ترافیک شبکه را کاهش می دهد.
با استفاده از جدول مسیریابی و هوشمندی، بسته های داده را به مقصد صحیح با بهترین مسیر ارائه می دهد.

نتیجه

در این مقاله به بررسی تفاوت روتر و سوئیچ پرداخته شد. با توجه به بحث بالا، می توان نتیجه گرفت که هر دو دستگاه مهم برای راه اندازی یک شبکه هستند و هر دو اهمیت خاص خود را در شبکه دارند. اما برای راه اندازی یک شبکه خانگی و اتصال دستگاه ها به سوئیچ و برای اتصال دو شبکه به روتر نیاز داریم.

سوالات متداول تفاوت روتر و سوئیچ

  1. استفاده از سوئیچ بهتر است یا روتر؟
    روتر خدمات NAT، NetFlow و QoS را ارائه می دهد در حالی که سوییچ هیچ یک از این خدمات را ارائه نمی دهد. در انواع مختلف محیط های شبکه (MAN/WAN)، روتر سریعتر کار می کند در حالی که سوئیچ سریعتر از روتر در یک محیط LAN است.
  2. آیا سوئیچ سرعت اینترنت را کاهش می دهد؟
    آیا سوئیچ های اترنت سرعت شبکه را کاهش می دهند؟ سوئیچ اترنت نباید بر سرعت اینترنت شبکه شما تأثیر بگذارد، اما در برخی شرایط می تواند. در یک شبکه خانگی، سرعت اینترنت شما فقط می تواند به سرعت کندترین قطعه تجهیزات شما باشد.
  3. اسپلیتر بهتر است یا سوئیچ اترنت؟
    سوئیچ‌های اترنت اتصالات بیشتری را نسبت به اسپلیترها فراهم می‌کنند، در حالی که به طور بالقوه بار کاری را روی رایانه‌های فردی کاهش می‌دهند. اتصال به آنها آسان است: فقط کابل اترنت خود را به پورت وصل کنید. بسیاری از سوئیچ ها از نظر انرژی کارآمد هستند زیرا می توانند تشخیص دهند کدام پورت استفاده نمی شود و بر اساس آن قدرت را تنظیم می کنند.
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *