صفحه اصلی

تست GPD Win Max 2 (لپ تاپ کوچک مخصوص بازی)

۲۶ آبان ۱۴۰۲

GPD Win Max 2 با RTX 3070 eGPU از طریق OCuLink و Thunderbolt 3 محک زده شد!

GPD Win Max 2 با RTX 3070 eGPU از طریق OCuLink و Thunderbolt 3 محک زده شد!

GPD Win Max 2 یک لپ تاپ “دستی” جالب است که دارای یک دسته بازی داخلی است و از قابلیت سازگاری با GPU های خارجی از طریق OCuLink یا Thunderbolt 3 برخوردار است. حداکثر توانایی Max 2 در تئوری فقط باید توسط CPU خود و محدودیت های استاندارد اتصال eGPU محدود شود.
با توجه به برخی از آزمایش های گسترده انجام شده توسط RkBlog.dev، ما می توانیم واقعاً شروع به اندازه گیری تفاوت های عملکرد eGPU بین OCuLink و Thunderbolt کنیم، و همچنین میزان عملکرد واقعی که می تواند توسط یک eGPU بهبود یابد را اندازه گیری کنیم. در ادامه چندین آزمون اصلی را بررسی می کنیم.
ابتدا بیایید نگاهی به عملکرد ترکیبی GPD Win Max 2 در بنچمارک های مصنوعی (و Final Fantasy XIV) با GPU های مختلف بیندازیم. در بیشتر موارد، نتایج در اینجا به طور کلی در محدوده انتظارات بودند، اما به نظر می رسد که RTX 3050 و RTX 3070 در Final Fantasy علیرغم تفاوت قابل توجه در سایر بنچمارک ها با امتیازات بسیار نزدیک به یکدیگر بودند.
دلیل این موضوع در واقع یک محدودیت CPU است که توسط CPU Ryzen 7840U Mobile در داخل Win Max 2 ایجاد شده است. اگر RTX 3070 در این آزمایش به وسیله CPU محدود نمی شد، باید قادر به کسب یک پیشروی قابل توجه در عملکرد نهایی RTX 3050 در Final Fantasy باشد.
در نهایت، این آزمایش ها نشان می دهد که GPD Win Max 2 در واقع قادر به بهره برداری از توانمندی های یک eGPU برای افزایش عملکرد است. اما محدودیت های مربوط به CPU و استانداردهای اتصال eGPU همچنان می تواند تأثیرگذار باشد. با این حال، این نتایج نشان می دهد که GPD Win Max 2 با امکانات قابل توجهی برای بازی های دستی و قابل حمل است.
هر چند که معمولاً بحث درباره عملکرد بازی‌ها بر اساس قدرت GPU انجام می‌شود، اما قدرت GPU ارزشی ندارد اگر CPU نتواند اطلاعات را به آن به سرعت کافی ارسال کند. خوشبختانه، اکثر پردازنده‌های مدرن برای بازی‌های ورودی با فرکانس 60 تصویر بر ثانیه توانمند هستند، اما پردازنده‌های با نیازهای بالاتر برای بازی‌های با ریتریسینگ زمان واقعی و فرکانس بالا (یا هر دو) می‌تواند نیازهای CPU را به طور قابل توجهی افزایش دهد. این نکته بسیار مهم است، به ویژه اگر قصد دارید در آینده از یک GPU خارجی استفاده کنید – پردازنده داخلی همچنان باید قدرت کافی برای بازی‌های مورد علاقه شما را داشته باشد.
در این پست، ما به بررسی مقایسه‌ای بین OCuLink و Thunderbolt 3 برای استفاده از GPU در بازی Cyberpunk 2077 می‌پردازیم. RkBlog برای این تست از RTX 3070 به عنوان GPU استفاده کرد. در تست‌های قبلی، Thunderbolt 3 رقابت نسبی با OCuLink داشت، اما تنها بازی Cyberpunk 2077 نشان داد که محدودیت‌های Thunderbolt 3 نسبت به OCuLink، به ویژه در فریم‌ریت‌های بالا، چقدر است.
با وجود اینکه حالت ردیابی نوری بازی Cyberpunk تقاضای بیشتری از CPU را دارد و عملکرد eGPU را تحت تأثیر قرار می‌دهد، نتایج ردیابی نوری بر روی Thunderbolt 3 بسیار نزدیک‌تر به نتایج OCuLink بودند تا نتایج استاندارد 1080p High.
به نظر RkBlog، دلیل این موضوع این است که در حالی که هر دو TB3 و OCuLink اتصال PCIe را ارائه می‌دهند، OCuLink “اصلی” PCIe است در حالی که TB3 همچنان نیاز به مدیریت توسط CPU دارد مانند سایر ورودی/خروجی‌ها در داخل کامپیوتر. با توجه به نتایج این آزمایش‌ها، به نظر می‌رسد OCuLink را به عنوان استاندارد قطعی برای عملکرد eGPU در آینده تأیید می‌کنند،
دسته بندی ها : اخبار
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *