صفحه اصلی

تبدیل ماوس اپتیکال به دروبین!

۱۱ بهمن ۱۴۰۲

تبدیل موس اپتیکال به دوربین، یک اختراع جدید

تبدیل ماوس اپتیکال به دوربین، یک اختراع جدید

یوتیوبر معروف دکتر ولت با تغییر کاربری یک موس اپتیکال، توانسته است یک دوربین را ایجاد کند. این پروژه بر پایه حسگر اپتیکال موس، کنترل کننده شخص ثالث، چندین نرم‌افزار و چاپ سه‌بعدیتکیه دارد تا تا لنز با زاویه دید گسترده Raspberry Pi را در جای منشور محکم کند.

اگرچه ما به دکتر ولت برای موفقیت پروژه‌اش تبریک می‌گوییم، اما مثل اینکه تصاویر ارسالی از دوربین، تنها به‌طور مشخص قابل شناسایی هستند.

در ابتدای ویدیو، دکتر ولت یک موس قدیمی از نوع Logitech را تجزیه و تحلیل کرد.

در موس، اینها باید به عقب از لنز و بالای منشور نصب شوند که نور از یک LED را به سطح موسی که روی آن حرکت می‌کنید، هدایت می‌کند. دکتر ولت در مورد تکنیک‌هایی که برای گرفتن داده‌های معنی‌دار از حسگر موس تغییرکاری‌شده از طریق ESP32-S3 صحبت کرد.


راه‌حل نرم‌افزاری به‌طور کامل جدید نبود، زیرا دکتر ولت رابط کاربری را که قبلاً برای نمایش تصاویر از پروژه “میکروسکوپ بلوری” که روی آن کار کرده بود، بازیافت کرده بود. با وجود سخت‌افزار و نرم‌افزار در محل، اولین شواهد از زنده شدن دوربین ماوس را می‌بینیم، دکتر خوب تصمیم می‌گیرد ماوس را در حال «اسکن» اسکناس 20 یورویی در زمان واقعی نشان دهد.

با جابجایی ماوس، درگاه نمای رابط کاربری 18×18 پیکسل (324 پیکسل) را نشان می دهد که سنسور ماوس می بیند. ما عمق رنگ سنسور را نمی دانیم و محدوده دینامیکی ضعیف به نظر می رسد.

یوتیوبر اذعان می کند که تصویر نزدیک و وضوح آن در این مرحله تصاویر معنی داری ارائه نمی دهد. با این حال، می‌توانید برخی از ستاره‌های کوچک اروپایی و جزئیات پیچیده مشابه را زمانی که به دقت روی آن‌ها قرار می‌گرفتند، تشخیص دهید.

وقتی یوتیوبر با پیشرفت تا اینجا راضی بود! او می‌خواست تبدیل موس به دوربین را کامل کند. لنز گسترده‌ای که برای دوربین Raspberry Pi ساخته شده بود، برای به حسگر موس دنیای گسترده‌تری بیاورد، انتخاب شد.

پس از روشن کردن و جهت دادن لنز به سوی خود، ما تصویر نماینده پیکسلی از دکتر ولت را دیدیم.

این اختراع جالب نشان می‌دهد که با ایده‌های خلاقانه و استفاده از تکنولوژی‌های موجود، می‌توان به نتایج منحصربه‌فرد دست یافت. این نشان می‌دهد که هر کسی با ابتکار و تلاش می‌تواند به ساختارهای جدید و جالبی دست یابد که ممکن است حتی در ابتدا قابل تصور نباشند.

با پایان دادن به پروژه، یوتیوبر برخی از قطعات پرینت سه بعدی را برای نصب ایمن تر و مرتب تر لنز Rasberry Pi به دست آورد. او گفت نتیجه کمی زشت باقی ماند، اما ما هیچ دوربین ماوس دیگری برای مقایسه آن نداریم. جالب است بدانیم که آیا ماوس های نوری مدرن حسگرهای توانمندتری برای “موسیوگرافی” خواهند داشت یا خیر. نگاهی سریع به برگه‌های مختلف سنسور ماوس نشان می‌دهد که مشخصات آرایه فوتودیود به راحتی به اشتراک گذاشته نمی‌شود.

دسته بندی ها : اخبار
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *