صفحه اصلی

TSMC بزرگترین بازیگر صنعت نیمه هادی می شود

۲۲ اسفند ۱۴۰۲

بزودی TSMC بزرگترین بازیگر صنعت نیمه هادی می شود

TSMC با دریافت کمک های مالی برای پوشش تقاضاهای گسترده هوش مصنوعی آماده می شود

در یک اقدامی که قرار است تولید نیمه‌رسانای ایالات متحده را به طور قابل توجهی تقویت کند، شرکت تایوانی تولید نیمه‌رسانای TSMC در آستانه تامین یک کمک مالی فدرال قابل توجه بیش از 5 میلیارد دلار از دولت آمریکا است. خبرگزاری بلومبرگ گزارش می‌دهد که این کمک مالی با هدف ایجاد یک تاسیسات ساخت چیپ‌های پیشرفته در آریزونا است.

این سرمایه‌گذاری بزرگ تاریخی، که بخشی از تعهد 40 میلیارد دلاری TSMC برای این کارخانه در آریزونا است، نشاندهنده یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری‌های خارجی در تاریخ ایالات متحده است. حمایت دولت آمریکا به عنوان بخشی از برنامه گسترده‌تری است که در قانون چیپس ایالات متحده مشخص شده است و مبلغ قابل توجه 52.7 میلیارد دلار را برای افزایش تولید نیمه‌رسانای داخلی اختصاص داده است.

بر اساس همان قانون، دولت بایدن اخیرا مبلغ 1.5 میلیارد دلار را به شرکت GlobalFoundries که یکی دیگر از تولیدکنندگان پیشروی چیپ‌های سفارشی است، اختصاص داده است. هدف از این کار تقویت توانایی‌های تولید چیپ در کشور برای مقابله با کمبود جهانی فعلی است که به ویژه بر صنایع وابسته به چیپ‌های هوش مصنوعی پیشرفته تاثیر گذاشته است.

فرآیندهای تولید پیشرفته TSMC برای تولید چیپ‌های پیشرفته‌ای که توسط غول‌هایی مانند انویدیا استفاده می‌شوند، ضروری است. با این حال، این شرکت با چالش افزایش تقاضا و به ویژه مشکل افزایش مقیاس تولید برای چیپ‌های پیچیده AI که نیازمند افزایش بسته‌بندی پیشرفته هستند، مواجه بوده است.

حمایت دولت آمریکا از تلاش‌های TSMC در آریزونا از اهمیت بالایی برخوردار است، اما این بخشی از استراتژی جهانی بزرگ‌تر این غول تولید چیپ است.

در سال 2023، TSMC کمک‌های مالی قابل توجهی در حدود 1.5 میلیارد دلار از چین و ژاپن برای حمایت از تلاش‌های گسترشی خود در این کشورها دریافت کرد.

در چین، این شرکت در حال گسترش یک کارخانه تولید برد در نانجینگ است، در حالی که در ژاپن، از طریق مشارکت خود با شرکت تولید نیمه‌رسانای پیشرفته ژاپن (JASM)، در حال انجام پروژه‌های جاه طلبانه ای در کوماموتو است.

سرمایه‌گذاری‌های JASM در ژاپن که با کمک‌های مالی قابل توجه دولت ژاپن حمایت می‌شوند، ابعاد جهانی عملیات TSMC و همکاری‌های استراتژیک آن در مناطق مختلف را نشان می‌دهد. علاوه بر این، برنامه TSMC برای یک کارخانه تولید برد در آلمان که قرار است در سال 2027 باز شود، هدف‌های بزرگ و جهانی آن را نیز روشن می‌سازد.

کلیه تلاش‌های TSMC که در چند قاره انجام می‌شوند، نقش محوری صنعت نیمه‌رسانا در تامین بخش‌های مختلفی از خودرو تا محاسبات با کارایی بالا را نشان می‌دهند. با حمایت‌های دولتی قابل توجه در ایالات متحده و خارج از آن، این شرکت آماده ایفای نقشی حیاتی در شکل‌دهی آینده تولید نیمه‌رساناها در سطح جهانی است.

دسته بندی ها : اخبار
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *