صفحه اصلی

اینتل می گوید پردازنده جدید Meteor Lake برای سیستم های رومیزی سوکت دار نیست!

۰۶ مهر ۱۴۰۲

Intel به طور واضح اعلام کرد که نسل جدید پردازند های Meteor Lake برای رایانه های شخصی رومیزی سوکت دار نیست

Intel به طور واضح اعلام کرد که نسل جدید پردازند های Meteor Lake برای رایانه های شخصی رومیزی سوکت دار نیست

اگرچه پردازنده‌های Meteor Lake اینتل سال آینده رایانه‌های رومیزی را پشتیبانی می‌کنند، اما این شرکت به وضوح اعلام می‌کند که رایانه‌های رومیزی سوکت دار را پشتیبانی نمی‌کند.

از آنجایی که پردازنده‌های مرکزی جدید عمدتاً برای لپ‌تاپ‌ها طراحی شده‌اند، در بسته‌های آرایه شبکه توپی (BGA) عرضه می‌شوند و در دسکتاپ‌های فشرده و ماشین‌های همه کاره بکار می روند.

در بیانیه ای که اینتل توسط ComputerBase منتشر شده است، آمده است: «Meteor Lake  یا دریاچه شهاب یک معماری کارآمد در مصرف انرژی است که به طراحی های نوآورانه موبایل و دسکتاپ، از جمله به رایانه های شخصی  All-in-One (AIO) کمک می کند. “البته ما جزئیات بیشتری از محصول را برای به اشتراک گذاشتن در آینده خواهیم داشت.”

در مصاحبه ای هفته گذشته، یکی از مدیران بلندپایه اینتل گفت که پردازنده های Meteor Lake اینتل در سال 2024 روی دسکتاپ ها عرضه خواهند شد. در حالی که این پردازنده ها در قالب فاکتور LGA1851 بوده و برای بازی، ایستگاه های کاری و ماشین های دسکتاپ سنتی عرضه نمی شوند.

تا آنجا که در حال حاضر مشخص است، Arrow Lake-S قرار است مادربردهای LGA1851 را هدف قرار دهد، اما این اتفاق تا نیمه دوم سال 2024 رخ نخواهد داد. استفاده از CPU های نوت بوک در دسکتاپ های AIO و رایانه های شخصی با فرم فاکتور کوچک مانند Asus NUC چیز جدیدی نیست  و سازندگان رایانه های شخصی این کار را برای مدت های طولانی انجام داده اند.

آنچه باید دید این است که پردازنده‌های Meteor Lake با عملکرد بالا برای نوت‌بوک‌ها در مقایسه با پردازنده‌های موجود Raptor Lake برای رایانه‌های رومیزی و لپ‌تاپ‌ها چه سطح عملکرد غیر واضحی را نشان خواهند داد.

این CPU از یک طراحی چند کاشی (Multi Tile) با کاشی محاسباتی تولید شده بر روی فناوری پردازش اینتل 4 استفاده می کند، اولین گره تولیدی این شرکت از لیتوگرافی فرابنفش شدید و یک کاشی گرافیکی با فناوری ساخت TSMCساخته شده استفاده می کند هر دو گره تولید تنظیم می کنند که از سیلیکون با عملکرد مناسب استفاده کنند.

در همین حال، فناوری پردازش اینتل 7  (معروف به SuperFin پیشرفته 10 نانومتری) می‌تواند به دلیل استفاده از ریل انتقال انرژی پیشرفته‌ای که در اصل برای پردازنده‌های مرکزی دیتاسنتر طراحی شده بود، اورکلاک کمتری را فعال کند، و احتمالاً به همین دلیل است که اینتل تصمیم گرفت پردازنده‌های Raptor Lake خود را برای علاقه‌مندانی که می‌خواهند حداکثر فرکانس و قابلیت اورکلاک را داشته باشد حفظ کند.

دسته بندی ها : اخبار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *