صفحه اصلی

اینتل عملکرد گرافیک meteor lake را در هر وات دو برابر می کند

۳۰ شهریور ۱۴۰۲

اینتل عملکرد گرافیک meteor lake را در هر وات دو برابر می کند

اینتل عملکرد گرافیک یکپارچه، پردازنده گرافیکی meteor lake را در هر وات دو برابر می کند

Intel Meteor Lake با یک راه حل گرافیکی یکپارچه به طور قابل توجهی ارتقا خواهد یافت. اینتل در رویداد نوآوری خود جزئیاتی در مورد خانواده محصولات آینده Meteor Lake ارائه کرد که اواخر امسال وارد بازار می شود.

معماری گرافیکی Meteor lake (دریاچه شهاب سنگ)

اینتل با نادیده گرفتن تمام جزئیات معماری، ادعا می کند که پردازنده گرافیکی Meteor Lake عملکرد در هر وات راه حل گرافیکی نسل قبلی خود Iris Xe را که در پردازنده های نسل دوازدهم اینتل Core یافت می شد، دو برابر می کند. در حالی که پردازنده‌های گرافیکی اغلب ادعای بهبود کارایی دارند، با توجه به اینکه راه‌حل‌های گرافیکی موبایل با محدودیت قدرت چگونه می‌توانند دریافت کنند، این احتمال وجود دارد که بتوانیم عملکرد خام را نیز دو برابر کنیم. این یک پیشرفت بزرگ بالقوه برای هر نسل است، و جزئیات زیادی برای تجزیه و تحلیل وجود دارد.

معماری جدید گرافیکی Xe-LPG نامیده می شود، جایگزین بازی کم مصرف برای Xe-HPG – این همان GPU است که در پردازنده های گرافیکی اختصاصی Intel Arc Alchemist یافت می شود. این به طور بالقوه عملکرد Xe LP را دو برابر می کند، که راه حل گرافیکی مورد استفاده در نسل یازدهم Tiger Lake، نسل دوازدهم  Alder Lake و نسل سیزدهم Raptor Lake راه حل های موبایلی بود.

همچنین توجه داشته باشید که تنظیمات کامل در همه پردازنده‌های Meteor Lake در دسترس نخواهد بود، اگرچه جزئیات دقیق مدل‌های سطح پایین‌تر فاش نشده است. ما انتظار داریم در حالی که تراشه های Core 5/7/9 مجموعه کاملی از ویژگی ها را ارائه می دهند اینتل برخی از خوشه های پردازش گرافیکی و شاید برخی از ویژگی های اضافی دیگر را در قسمت های کوچکتر غیرفعال کند.

بلوک دیاگرام برای Xe-LPG حداکثر پیکربندی را نشان می‌دهد که با هشت هسته Xe، 128 موتور برداری (که قبلاً واحد اجرایی نامیده می‌شد)، دو خط لوله هندسی، هشت نمونه‌گیر، چهار باطن پیکسل و هشت واحد ردیابی پرتو ارائه می‌شود. اینها بین دو Render Slice، بلوک اصلی برای پردازنده‌های گرافیکی Intel Arc تقسیم می‌شوند.

اگر در نمودار بالا برخی از جزئیات آشنا به نظر می رسد، به این دلیل است که عملاً مشابه پردازنده گرافیکی ACM-G11 است که در Intel Arc A380 استفاده می شود – فقط اکنون این یک راه حل گرافیکی یکپارچه است. به نظر می رسد تقریباً همه چیزهایی که در A380 وجود دارد، به غیر از کنترلرهای حافظه GDDR6 و واحدهای XMX در اینجا نیز وجود دارد. همانطور که از یک راه حل یکپارچه انتظار دارید، GPU Meteor Lake حافظه سیستم را با CPU به اشتراک می گذارد.

اینتل هنوز سرعت ساعت یا اندازه کش L2 را ارائه نکرده است، اما به طور کلی انتظار داریم ساعت های محافظه کارانه تری نسبت به آنچه از A380 اختصاصی دریافت می کنید داشته باشید. این پردازنده گرافیکی تا 2.4 گیگاهرتز کار می کند، اما تا 75 وات برق نیز مصرف می کند. Iris Xe موبایل در تراشه هایی مانند Core i9-13905H تا 1.5 گیگاهرتز کلاک داشت و حداکثر TDP برای کل بسته فقط 45 وات بود.

اگرچه می‌توانیم به این موضوع به گونه‌ای متفاوت نگاه کنیم، زیرا کارت گرافیک Xe DG1 اینتل اساساً از همان پیکربندی Xe-LP به عنوان تراشه‌های یکپارچه استفاده می‌کند. این راه حل خیلی قوی نبود و جای تعجب نیست که Arc A380 به راحتی از Xe DG1 پیشی گرفت. ما انتظار داریم ارتقاء مشابهی در عملکرد و قابلیت‌ها از Xe-LP یکپارچه به Xe-LPG یکپارچه افزایش یابد.

با کمی دقت بیشتر روی سخت افزار این کارت گرافیک می توان متوجه شد که هر Xe-Core دارای 16 موتور برداری است. آنها دارای مجموعه معمولی از فرمت های اعداد پشتیبانی شده، از جمله FP32، FP16، INT8، و FP64 هستند – اتفاقاً پشتیبانی 64 بیتی یک ویژگی جدید است. در مجموع، تا 128 موتور برداری در GPU Meteor Lake وجود دارد، در مقایسه با 96 واحد اجرایی در GPU یکپارچه قبلی.

یک استثنا وجود دارد که Xe-LPG اساساً مانند Arc A380 یکپارچه است: هیچ واحد XMX (Xe Matrix Extensions) وجود ندارد. آنها احتمالاً به منظور کمک به کاهش اندازه قالب و شاید استفاده از برق نیز جدا شده اند. این یک حذف جالب است، زیرا در تجربه ما ارتقاء مقیاس XeSS در پردازنده‌های گرافیکی Arc که در حالت XMX اجرا می‌شوند در مقایسه با XeSS که در حالت DP4a (8 بیت INT) روی شیدرهای GPU اجرا می‌شوند، بهتر به نظر می‌رسد.

با این حال، اینتل در مقایسه با Iris Xe، عملکرد سایه زن را دو برابر کرد، و هر موتور Vector در پردازنده گرافیکی Meteor Lake دارای نرخ 64 عملیات INT8 در هر ساعت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *