صفحه اصلی

ایده تراشه سازی آلتمن حدود 5 تا 7 هزار میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد

۲۱ بهمن ۱۴۰۲

سام آلتمن، به دنبال جمع‌آوری 5 تا 7 تریلیون دلار برای تولید تراشه‌های هوش مصنوعی توسط شبکه‌ای از کارخانه‌های است.

سام آلتمن، به دنبال جمع‌آوری 5 تا 7 تریلیون دلار برای تولید تراشه‌های هوش مصنوعی توسط شبکه‌ای از کارخانه‌های است.

شایعات درباره تلاش آلتمن برای تولید تراشه‌های هوش مصنوعی مدتی است که در حال گردش هستند و سرانجام  این شایعات به واقعیت تبدیل شد. آنچه او در حال کار بر روی آن است، یک تلاش بسیار جاه طلبانه است: به گزارش وال استریت ژورنال او می‌خواهد ۵ تا ۷ تریلیون دلار جمع‌آوری کند تا شبکه‌ای از کارخانه‌های ریخته‌گری ایجاد کند که نه تنها برای OpenAI، بلکه برای دیگران نیز تراشه تولید می‌کند. اگر او موفق شود، این پروژه کل صنعت نیمه هادی را تغییر می دهد.

گفته می‌شود که سام آلتمن در حال بررسی همکاری‌هایی است که OpenAI، سرمایه‌گذاران مختلف، تولیدکنندگان تراشه‌های قراردادی و ارائه‌دهندگان برق را به‌هم متصل کند تا شبکه‌ای از کارخانه‌های تولید تراشه‌ها را ایجاد کنند که از تراشه‌ها برای OpenAI (شرکت تعهد خواهد کرد که به عنوان مشتری مهم برای این کارخانه‌های تراشه عمل کند) و مشتریان دیگر استفاده کنند.

به گزارش وال استریت ژورنال این کارخانه‌ها توسط کارخانه‌های تولید موجود و نیروگاه‌های برق برای این کارخانه‌ها توسط شرکت‌های دیگر اداره خواهند شد. (وال استریت ژورنال به‌طور خاص به TSMC اشاره می‌کند که گزارشات حاکی از آن است که آلتمن در هفته‌های اخیر با این شرکت دیدار کرده است) این پروژه به سرمایه‌گذاری‌های بین 5 تریلیون تا 7 تریلیون دلار نیاز خواهد داشت.

این هدف جمع‌آوری سرمایه، بسیار بزرگ است، حتی از ارزش فعلی صنعت نیمه‌رساناهای جهانی بسیار بزرگتر است. ارزش این صنعت در سال گذشته 527 میلیارد دلار بود و پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2030 به 1 تریلیون دلار برسد.

در همین حال، تولیدکنندگان تراشه در سال 2022 حدود 99.5 میلیارد دلار بر روی تجهیزات کارخانه‌های تولید صرف کردند و پیش‌بینی می‌شود که امسال 97 میلیارد دلار بر روی ابزارهای کارخانه صرف کنند. در حال حاضر، هزینه تاسیسات تولید نیمه‌رسانای پیشرو از 20 تا 30 میلیارد دلار است، اما در آینده قیمت آن‌ها به طور قابل توجهی گران‌تر خواهد شد.

اگر این پروژه موفق شود، علاوه بر اینکه به OpenAI اجازه می‌دهد تا تراشه‌های خود را تولید کند، به‌طور قابل توجهی بر صنعت نیمه‌رساناها تأثیر گذار خواهد بود و می‌تواند انقلابی در تولید تراشه‌های هوش مصنوعی و دیگر کاربردهای آنها به وجود آورد.

در مورد اینکه آلتمن چه تعداد فاب را در طول چند سال خواهد ساخت قابل پیش بینی نیست اما تخمین 5 تا 7 تریلیون دلار سرمایه احتمالاً شامل ساخت نه تنها خود فاب ها ، بلکه احداث یک زیرساخت کاملاً جدید در اطراف آنها طی چند سال است که شامل نیروگاه ها هم می شود.

یکی از سؤالات اساسی باقی مانده این است که فاب ها در کجا قرار خواهند گرفت؟

استراتژی های تامین مالی ممکن است شامل اهرم بدهی باشد، اما پروژه هنوز در مرحله بحث اولیه با ابهامات زیادی در مورد مشارکت سرمایه گذاران و موفقیت بلندمدت است.

آلتمن با شخصیت های مختلف سرمایه گذاری در سطح بالا ملاقات کرده است تا درباره این پروژه صحبت کند، از جمله شیخ طحنون از امارات و ماسایوشی سون از سافت بانک. در همین حال، اطلاعات در مورد سرمایه گذاری بالقوه در این مرحله کاملا غیر رسمی است.

یک نگرانی مهم برای این تلاش، حساسیت ژئوپلیتیکی پیرامون زنجیره تامین نیمه هادی است. دولت ایالات متحده نسبت به اجازه دادن به دولت های خارجی برای نفوذ قابل توجه در صنعتی که برای زیرساخت های اقتصاد دیجیتال مهم است، احتیاط نشان می دهد.

این عامل لایه‌ای از پیچیدگی را به دیدگاه آلتمن اضافه می‌کند، زیرا او باید تعادلی بین تأمین سرمایه‌گذاری خارجی و پایبندی به منافع امنیت ملی ایالات متحده پیدا کند.

دسته بندی ها : اخبار
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *