صفحه اصلی

اهمیت پهنای باند در دیتاسنتر

۱۴ دی ۱۴۰۱

یکی از مؤلفه‌های مهم یک سرور خوب، پهنای باند بالای آن است. این همان مؤلفه‌ای است که در سایت‌های مختلف به‌صورت سرعت لود احساس می‌شود. به این صورت که شما تفاوت پهنای باند مناسب را با سرعت‌بالای آپلود و دانلود فایل‌ها مشاهده می‌کنید. بنابراین، در انتخاب یک سرور و دیتاسنتر مناسب نیز باید به پهنای باند اختصاصی و زیرساخت‌های لازم برای آن دقت کنید. در ادامه مطلب به بررسی بیشتر اهمیت بالای پهنای باند می‌پردازیم.

پهنای باند چیست؟

پهنای باند درواقع میزان اطلاعات عبوری از مسیر ارتباطی سرور و سایت در واحد زمان است و معمولاً با واحد بیت بر ثانیه اندازه‌گیری می‌شود. این مسیرهای ارتباطی همان کابل‌های نوری هستند که در سراسر جهان گسترده شده‌اند و اطلاعات را به‌صورت سیگنال‌هایی از مبدأ به مقصد انتقال می‌دهند. برای درک راحت‌تر این مفهوم می‌توانید کابل‌های نوری را به‌صورت شلنگ‌هایی در نظر بگیرید که آب را در خود جای‌داده و به سمت مقصد هدایت می‌کنند؛ یا حتی به شکل یک جاده که داده‌ها به‌عنوان ماشین در حال حرکت در لایه‌های آن هستند. حال کیفیت بالای زیرساخت‌ها را به‌عنوان بزرگ‌تر بودن شیلنگ‌ها یا پهن‌تر بودن جاده‌ها تصور کنید. قاعدتاً سرعت انتقال و بسته‌های اطلاعاتی قابل‌انتقال افزایش می‌یابد؛ برای مثال، 200 مگابایت بر ثانیه نشان‌دهنده سرعت انتقال 200 میلیون بیت در یک ثانیه است.

اهمیت پهنای باند در دیتا سنتر

امروزه در دنیایی زندگی می‌کنیم که همه به دنبال دستیابی هرچه سریع‌تر به اطلاعات و پاسخ موردنیاز خود هستند. بنابراین، سرعت لود شدن اطلاعات از اهمیت بالایی برخوردار است. قطعاً پهنای باند خوب، گام بزرگی برای رسیدن به‌سرعت موردنظر کاربران است. بااین‌حال، در برخی موارد مشاهده می‌شود که پهنای باند کاهش می‌یابد. این را بیشتر در ساعات اوج مصرف، در صورت مصرف بیش از مقدار خریداری‌شده ماهیانه یا بیشتر شدن تعداد بازدیدکنندگان سایت از ظرفیت مشخص، مشاهده می‌کنیم. به همین دلیل است که برای حل مشکلات این‌چنینی از سرور اختصاصی بهره می‌برند که منابع کامل سرور در اختیار کلاینت قرار می‌گیرد؛ اما شاید یک سرور اختصاصی برای کسب‌وکار کوچک ما به‌نوعی زیاده‌روی و ضرر مالی به‌حساب بیاید. بنابراین راهکار چیست؟

بهره‌مندی از پهنای باند موردنیاز

در اولین قدم باید نیازهای کسب‌وکار خود را بررسی کنید. از آمار و ارقام و برنامه‌ریزی‌های دقیق خود می‌توانید دریابید که نیاز کسب‌وکار شما در چه حد است. در این راستا، در نظر بگیرید که میزان مصرف اینترنت کسب‌وکار شما چقدر است. توجه داشته باشید که نیازهای کنونی سایت شما ممکن است پایدار نباشد و در آینده با کاهش یا افزایش روبرو است. بسته به این دو مورد، پهنای باند موردنیاز سایت شما تغییر می‌کند. برای تصور بهتر این موضوع فرض کنید کسب‌وکار کوچک و نوپای شما مانند یک لیوان است که برای انتقال محتویات آن به نی نیاز دارید؛ اما از شیلنگ استفاده می‌کنید. این دقیقاً به همان اندازه غیرمنطقی است که انتخاب سرور اختصاصی برای کسب‌وکار نوپای شما می‌تواند باشد.

اما در نظر بگیرید که کسب‌وکار شما رونق یافته است و آینده روشنی در انتظار آن است. به‌این‌ترتیب، وب‌سایت شما به منابع بیشتری نیاز دارد. کاربران بیشتر، سرعت بالاتری می‌طلبند و بسته‌های اطلاعاتی بیشتری را به حرکت درمی‌آورند. به این منظور شما می‌توانید از سرور مجازی با منابع دست‌چین شده خودتان استفاده کنید یا اینکه یک سرور اختصاصی و دیتاسنتر مناسب را برای روزهای درخشان کسب‌وکار خود آماده کنید. البته که این کار می‌تواند هزینه بیشتری را نیز در پی داشته باشد؛ اما امنیت و ظرفیت انتقال اطلاعات سایت بالا می‌رود و کاربران را نیز در هنگام بهره‌مندی از خدمات شما دچار مشکل نمی‌کند. به‌این‌ترتیب، سطح رضایت کاربران و موفقیت شما با نمودار صعودی به سمت موفقیت پیش می‌روند.

در نظر داشته باشید که اگر پهنای باند مناسب برای وب‌سایت خود را خریداری نکرده باشید و مصرف بازدیدکنندگان وب‌سایت شما از حد مشخصی بیشتر شود؛ مجبور به منتظر ماندن تا پایان ماه و شارژ مجدد پهنای باند یا خرید پهنای باند مازاد از شرکت میزبان خود هستید. بیشترین مشکلات پهنای باند در سرورهای اشتراکی مشاهده می‌شود که در این صورت، میزان پهنای باند در دسترس شما تحت تأثیر فعالیت کلاینت‌های دیگر نیز قرار می‌گیرد.

سخن پایانی

همان‌طور که بیان کردیم، اهمیت پهنای باند در سرعت ایجادشده برای انتقال فایل‌ها و درنتیجه، رضایت کاربران وب‌سایت مشخص خواهد شد. هرچند مطالب وب‌سایت شما و کیفیت خدمات کسب‌وکار شما خوب باشد، سرعت‌پایین وب‌سایت می‌تواند کاربران بی‌حوصله را فراری دهد. بنابراین، همواره باید سعی کنید یک‌قدم از رقبای کاری خود جلوتر باشید و تمام رضایت کاربران خود را جلب کنید.

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *