صفحه اصلی

انویدیا تصمیم به ساخت تراشه های سفارشی دارد!

۲۱ بهمن ۱۴۰۲

انویدیا برای ساخت تراشه‌های هوش مصنوعی، کنسول و تلکام برنامه دارد!

انویدیا برای ساخت تراشه‌های هوش مصنوعی، کنسول و تلکام برنامه دارد!

به گزارش رویترز به نقل از 9 منبع، انویدیا در حال تشکیل یک واحد تجاری جدید است که پردازنده‌های سفارشی را برای طیف گسترده‌ای از کاربردها، از جمله پردازنده‌های هوش مصنوعی (AI) طراحی می‌کند.

لیست مشتریان بالقوه شامل خودروسازان، ارائه دهندگان خدمات ابری بزرگ (CSP) و شرکت های مخابراتی است. واحد تراشه های سفارشی به انویدیا کمک می کند تا تجارت خود را در آینده گسترش دهد.

این واحد جدید، تحت ریاست دینا مک‌کینی (که قبلاً مسئول معماری‌های ریز پردازنده سری Cat شرکت AMD، برخی از طراحی‌های GPU Adreno شرکت کوالکام و پردازنده‌های زیرساخت شرکت مارول بوده است) طراحی و پیاده سازی شده است تا نیازهای خودرو، کنسول، مراکز داده، تلکام و برنامه‌های دیگری را که ممکن است از سیلیکون سفارشی بهره ببرند، برطرف کند.

انویدیا تأیید وجود واحد کسب و کار جدید را اعلام نکرده است، اما پروفایل مک‌کینی در LinkedIn نشان می‌دهد که به عنوان معاون مهندسی سیلیکون، او مسئول سیلیکون‌هایی است که برای “ابر، 5G، بازی و خودرو” طراحی خواهند شد، که نشان‌دهنده طبیعت متنوع کار او است.

در حالی که تمام ارائه‌دهندگان معتبر CSP برای بارگیری‌های هوش مصنوعی و پردازشگرهای عملکرد بالا (HPC) از پردازنده‌های A100 و H00 انویدیا استفاده می‌کنند، بسیاری از آن‌ها، از جمله آمازون وب سرویس، گوگل و مایکروسافت نیز پردازنده‌های سفارشی خود را برای نیازهای هوش مصنوعی و عمومی استفاده می‌کنند.

طبق گزارش ها انویدیا با شرکت‌های فناوری بزرگ، از جمله آمازون، متا، مایکروسافت، گوگل و OpenAI در مذاکرات اولیه برای بررسی فرصت‌های ایجاد تراشه‌های سفارشی همکاری کرده است، که نشان‌دهنده تمرکز گسترده‌تر از پیش بر روی پیشنهادات سنتی مراکز داده است.

انویدیا در برطرف کردن نیازهای برنامه‌های هوش مصنوعی با پردازنده‌های A100 و H100 آماده‌فروش و نسخه‌های آن‌ها (مانند A800، H800، H20 DGX اشاعه‌یافته و غیره) و همچنین پردازنده‌های گرافیکی سری RTX برای کامپیوترهای کاربری و مراکز داده بسیار موفق است.

تا حدودی، این به دلیل این است که بسیاری از سازندگان خودرو به دنبال سیلیکون سفارشی برای نیازهای نرم‌افزاری خود هستند، در حالی که پلتفرم انویدیا در بسیاری از فناوری ها پیرو است.

حداقل برخی از تولیدکنندگان خودروها بخاطر هزینه رقابتی و کنترل مالکیت فراگیر، ترجیح می‌دهند پلتفرم سفارشی خود را داشته باشند.

این رویکرد نه تنها راه های جدیدی را برای انویدیا باز می کند بلکه آن را در رقابت مستقیم با سایر طراحان تراشه های سفارشی مانند AMD ، Alchip ، Broadcom ، Marvell Technology و Sondrel قرار می دهد.

اگرچه این شرکت ها تجربه زیادی دارند ، اما انویدیا دارای IP بسیار رقابتی از جمله CPU ، GPU ، AI ، HPC ، شبکه سازی و فناوری های پردازش سنسور است که از قبل رقابتی هستند.

IP (intellectual property) یا مالکیت معنوی یک نیمه هادی شامل هرگونه مشخصات، کد منبع یا سایر اطلاعات لازم برای ساخت یک نیمه هادی معین است.

 

دسته بندی ها : اخبار
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *