صفحه اصلی

امنیت سرور مجازی چگونه تامین می‌شود؟

۱۹ بهمن ۱۳۹۹

برای محافظت از داده‌ها و زیرساخت‌های مجازی و درنتیجه تامین امنیت سرور مجازی راه‌های گوناگونی وجود دارد. صرف‌نظر از نحوه استفاده از سرور مجازی باید مطمئن بود که داده‌های آن از دسترس هکرها کاملا به دور است. درنتیجه باید به‌طور دائم بر فعالیت سرور خود نظارت کنید تا بتوانید داده‌های خود را ایمن نگه دارید. هرچند این نظارت و آماده‌سازی مداوم ممکن است کمی خسته‌کننده باشد اما با رعایت نکاتی که در این مقاله به آن‌ها پرداخته‌ایم، می‌توانید این مسیر را تا حد زیادی برای خود هموار کنید.

  • به‌روز باشید.

عقب ماندن از آخرین آپدیت‌های ارائه‌شده برای سیستم‌عامل ساده‌ترین راه برای خدشه‌دار شدن امنیت سرور مجازی است. در هر به‌روزرسانی معمولا ریزه‌کاری‌های جدیدی برای رفع نقص‌های ایمنی نسخه‌های قبل ارائه می‌شود. درنتیجه نصب نکردن سیستم‌عامل جدید و آپدیت نکردن آن می‌تواند شما را در معرض خطر نفوذ تصادفی هکرها قرار دهد. در هنگام به‌روزرسانی باید دقت کنید که تمامی افزونه‌های امنیتی ارائه‌شده در نسخه جدید را نصب کرده‌اید. به عبارت بهتر اگر تنها قسمت‌های عملکردی سیستم‌عامل خود را به‌روز کنید و از افزونه‌های امنیتی غافل شوید درواقع هیچ کاری برای تامین امنیت سرور مجازی خود انجام نداده‌اید.

  • از Malware Protection استفاده کنید.

شما باید بتوانید از ماشین‌های مجازی که در سرور میزبان ارائه می‌شوند در مقابل بدافزارها محافظت کنید. این کاری است که ارائه‌دهنده سیستم‌عامل و افزونه‌های امنیتی آن برای شما انجام نمی‌دهند. بنابراین برای تامین امنیت سرور مجازی خود باید اطمینان حاصل کنید که سرور شما می‌تواند به‌خوبی از پس شناسایی بدافزارها بربیاید. در کنار بدافزارها هکرها نیز ممکن است از طریق سرور مجازی به ماشین میزبان نفوذ کرده و درنتیجه به امکانات آن دسترسی پیدا کنند.

  • ایجاد فایروال برای سرورهای مجازی

استفاده از سرور مجازی به این معنا نیست که شما یک عضو واقعی از شبکه ارتباطات نیستید. بنابراین همان‌گونه که برای کنترل میزان رفت‌وآمد به سرور فیزیکی از فایروال استفاده می‌کنید، باید رفت‌وآمدهای سرور مجازی خود را نیز کنترل کنید. فایروال درواقع ابزاری است که با استفاده از آن می‌توانید ایمن بودن ترافیک از یک ماشین مجازی به ماشین مجازی دیگر را کنترل کنید. به‌این‌ترتیب می‌توانید مطمئن شوید که این ترافیک و انتقال داده‌ها در محدوده چهارچوب‌های امنیتی شما قرار داشته و مشکلی را ایجاد نمی‌کند.

در کنار این‌ها می‌توانید از فایروال به‌عنوان یک گزارش ایمنی نیز کمک بگیرید. به عبارت بهتر فایروال می‌تواند روش‌هایی را که هکرها یا بدافزارها برای رخنه به سرور مجازی مورداستفاده قرار داده‌اند به شما نشان دهد. بنابراین فایروال می‌تواند با قرارگیری میان ماشین‌های مجازی، سرور میزبان و سرور مجازی، سرور مجازی و اینترنت شرکت، امنیت سرور مجازی را بررسی نموده و بر آن نظارت کند.

  • دسترسی‌ها و برنامه‌های غیرضروری را محدود کنید.

سرور مجازی نیز مانند سایر ابزارهای دیجیتال دارای رمز عبور است. درنتیجه برای دسترسی داشتن به آن باید این رمز عبور را دانست. از این طریق می‌توان دسترسی به سرور مجازی را محدود کرده و درنتیجه امنیت آن را تامین کرد. لازم است که هرچند وقت یک‌بار رمز عبور سرور مجازی خود را تغییر دهید. همچنین باید حساب کسانی را که دیگر با شما همکاری نمی‌کنند محدود نمایید.

در کنار این‌ها باید فهرستی از افرادی که در حال حاضر می‌توانند به سرور دسترسی داشته باشند تهیه کرده و اختیارات آن‌ها را تعیین کنید. همچنین برای تامین امنیت سرور مجازی باید به‌طور مداوم کنترل کنید که کدام برنامه‌ها در سرور در حال اجرا هستند و چه کسی این برنامه را اضافه کرده است. اطلاع از محتویات برنامه در حال اجرا نیز از دیگر نکاتی است که باید به خاطر داشته باشید. به یاد داشته باشید که هرچه تعداد برنامه‌های در حال اجرا بر روی سرور شما کمتر باشد، احتمال حمله نیز کمتر است.

  • سرعت و پهنای باند را کنترل کنید.

اگر متوجه افزایش میزان ترافیک یا کاهش سرعت در سرور مجازی شدید، باید زنگ خطر امنیت سرور مجازی را به صدا درآورد. این موضوع درواقع نشانه‌ای از یک سری حمله‌هایی است که به نام DOS شناخته می‌شوند. این حمله‌ها می‌توانند در عملکرد صحیح دستگاه‌های مجازی و شبکه اختلال ایجاد کنند. برای جلوگیری از تاثیرگذاری این حملات بر روی امنیت سرور مجازی باید آن‌ها را به‌موقع تشخیص داد. نظارت مداوم بر سرور می‌تواند این دست از حملات را در نطفه خفه کند.

  • از داده‌ها و عکس‌های سرور خود نسخه پشتیبان تهیه کنید.

زمانی که هکری توانست به سرور مجازی شما نفوذ کرده و به داده‌های شما دسترسی پیدا کرد دیگر فرصتی برای برگرداندن امنیت به سرور مجازی و دفاع از آن وجود ندارد. اما این موضوع به این معنا نیست که شما نمی‌توانید به هیچ صورتی جلوی ضرر را بگیرید. با تهیه نسخه پشتیبان از داده‌ها و عکس‌های سرور در دوره‌های منظم می‌توانید سیستم خود را قبل از وقوع حملات بازنشانی کنید. البته این سناریو چندان خوب نیست. اما جلوی ضرر را از هر جا که بگیرید، منفعت است.

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *