صفحه اصلی

افشای برنامه مایکروسافت برای آینده کنوسل بازی خود!

۳۰ شهریور ۱۴۰۲

افشای برنامه مایکروسافت برای آینده کنوسل بازی خود!

استفاده مایکروسافت از AMD Zen 6، RDNA 5 برای کنسول ایکس باکس «Cloud Hybrid» نسل بعدی

اوایل دیروز اخبار فاش‌شده‌ای در مورد به‌روزرسانی‌های آتی xbox series x و xbox series s مایکروسافت که برای عرضه در سال 2024 برنامه‌ریزی شده است، منتشر شد.

مایکروسافت قصد دارد xbox series x را با شکل استوانه ای، با فضای ذخیره سازی دو برابری تا 2 ترابایت، اضافه کردن wi-fi 6ebluetooth 5.2، بهبود کارایی و از بین بردن درایو blu-ray داخلی، دوباره طراحی کند.

با این حال، اسناد فاش شده از پرونده دادگاه ftc علیه مایکروسافت همچنین برنامه های این شرکت را برای یک کنسول بازی واقعی و نسل بعدی نشان می دهد. اسلایدهای فاش شده نشان می دهد که جانشین xbox series x در اواخر سال 2028 وارد بازار خواهد شد، اگرچه کیت های توسعه دهنده احتمالاً یک کنسول بازی را عرضه خواهند کرد.

سال قبل چشم انداز مایکروسافت برای ادامه xbox series x “توسعه یک پلتفرم بازی هیبریدی نسل بعدی است که قادر به استفاده از قدرت ترکیبی مشتری و ابر برای ارائه حس واقعی تر از بازی  و کلاس های کاملاً جدیدی از تجربیات بازی است.”

مایکروسافت در حال حاضر با کنسول نسل فعلی خود، با خدماتی مانند xbox game pass و xbox cloud gaming، به شدت به فضای ابری متکی است. اما هدف این تلاش جدید “فعال کردن سطوح جدیدی از عملکرد فراتر از توانایی های سخت افزار مشتری به تنهایی است.” بنابراین، دقیقاً این چه معنایی برای گیمرها خواهد داشت؟ خب، مایکروسافت می گوید که برای توسعه دهندگان “بازی های ترکیبی ابری” را منتشر خواهند کرد.

همانطور که the verge به درستی اشاره می کند، مایکروسافت با microsoft flight simulator انگشتان پای خود را در این حوزه فرو برده است. غیرممکن است که داده‌های نقشه واقعی را که کل جهان را پوشش می‌دهند در یک دیسک بلوری جمع کنیم! حتی برای دانلود نسخه دیجیتال آن فضای ذخیره‌سازی زیادی اشغال می شود.

microsoft flight simulator در عوض داده‌های bing maps را به ارزش دو پتابایت، بر حسب تقاضا و درون بازی پخش می‌کند.تصور می‌کنیم که مایکروسافت و توسعه دهندگان شخص ثالث، این رویکرد “ترکیبی” را با اتکای کمتر به فضای ذخیره سازی محلی برای تحمل بار سنگین منابع بازی، به سطح بعدی خواهند برد. این حتی می تواند منجر به کاهش اتکا به گنجاندن سیلیکون گران قیمت و با کارایی بالا در داخل کنسول شود و به جای آن فشار بر روی مزارع سرور باشد (مثلا بازی xbox cloud). مایکروسافت می گوید در حال حاضر در حال بحث در مورد استفاده از معماری arm64 یا amd zen 6 برای cpu است.

توجه داشته باشید که xbox series x از cpu سفارشی zen 2 استفاده می کند، در حالی که zen 4 در لپ تاپ ها و دسکتاپ های امروزی استفاده می شود. به نظر می رسد مایکروسافت به سمت پردازنده گرافیکی amd navi 5x (rdna 5) در مقایسه با rdna 3 برای نسل فعلی radeon rx 7000 series (و یک gpu سفارشی rdna 2 برای xbox series x) متمایل شده است. با این حال، ما باید این اسناد فاش شده را کمی محتاطانه بررسی کنیم، به خصوص برای سخت افزاری که قرار نیست تا پنج سال دیگر به مشتریان ارائه شود. اینها اهداف ادعایی مایکروسافت برای آینده ایکس باکس هستند و برنامه ها می تواندتغییر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *