صفحه اصلی

اطلاعات پردزانده Arrow Lake اینتل با 14 هسته و گرافیک یکپارچه فاش شد!

۰۹ آذر ۱۴۰۲

افشای اطلاعات یک پردازنده ۱۴ هسته‌ای اینتل به نام Arrow Lake با گرافیک یکپارچه در پایگاه داده گمرکی!

افشای اطلاعات یک پردازنده ۱۴ هسته‌ای اینتل به نام Arrow Lake با گرافیک یکپارچه در پایگاه داده گمرکی!

یک مدل ۱۴ هسته‌ای از پردازنده‌های آینده اینتل به نام Intel Arrow Lake-H توسط @harukaze5719 در پایگاه داده‌های گمرکی و حمل‌ونقل بازیافت شده است. این پردازنده که برای لپ‌تاپ‌های با توان بالاتر طراحی شده، شامل یک گرافیک یکپارچه نیز هست که بر اساس معماری Arc Alchemist مانند پردازنده‌های متئور لیک طراحی شده است.

تراشه اصلی ارو لیک توسط فرایند ۲۰A اینتل و با استفاده از فناوری پاورویا و ترانزیستورهای ریبون‌افت تولید خواهد شد که باعث افزایش ۱۵ درصدی بهره‌وری نسبت به نسل قبل می‌شود. همچنین از هسته‌های مرکزی جدید لایون کوو و اسکایمونت بهره می‌برد و پیکربندی بالاترین سطح آن شامل هشت هسته مرکزی و ۱۶ هسته محیطی خواهد بود.

این نمونه شناسایی شده از ارو لیک احتمالا از تراشه پایه‌ای‌تر با شش هسته مرکزی و هشت هسته محیطی بهره می‌برد. هرچند اطلاعاتی در مورد دو بلوک هسته محیطی روی تراشه اصلی ذکر نشده است. لیک‌های متئور لیک در همان پایگاه داده، اشاره‌ای به هسته‌های آن SoC نمی‌کنند، حتی اگر آنها یک ویژگی استاندارد در پردازنده‌های اخیر اینتل (نسل دوازدهم و بعدی) باشند.

گرافیک ساخت‌یافته هم که ظاهراً مشابه نسخه‌ای است که برای متئور لیک در نظر گرفته شده است. گرافیک ساخت‌یافته متئور لیک بسیار سریع است و گرافیک ارو لیک ممکن است حتی نسخه XMX-شتاب‌دهی‌شده از XeSS را اضافه کند، بنابراین Arc الکمیست در ارو لیک-H می‌تواند یک GPU گیمینگ بسیار قدرتمند باشد.

با این حال، امکان دارد که اینتل (مانندAMD) چیپست گیمینگ‌محور ارو لیک-H را با یک گرافیک ساخت‌یافته ضعیف‌تر جفت‌گذاری کند تا هزینه تولید را کاهش دهد.این آخرین لیک فاش‌شده تنها می‌تواند ما را از پیشرفت ارو لیک آگاه کند.

این نمونه مدار یک مدل مهندسی است، بنابراین قطعاً در آستانه مشاهده راه‌اندازی آن نیستیم، اما می‌دانیم که arrow lake در سال 2024 معرفی خواهد شد و حتی ممکن است در نیمه اول 2024 معرفی شود.

باید ببینیم که اینتل چقدر سریع می‌تواند از نمونه‌های اولیه به چیپ‌های تجاری شده برسد.

دسته بندی ها : اخبار
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *