صفحه اصلی

اطلاعاتی از Lunar Lake نسل بعدی پردزانده اینتل به بیرون درز کرده است

۳۰ بهمن ۱۴۰۲

Lunar Lake یا دریاچه قمری نسل بعدی پردازنده های اینتل است؟

Lunar Lake یا دریاچه قمری نسل بعدی پردازنده های اینتل است؟

مشخصات حیاتی نمونه اولیه CPU Lunar Lake آینده اینتل به بیرون درز کرده است که جزئیات هسته و تعداد رشته ها، پیکربندی کش و فرکانس آن (از طریق HXL) را نشان می دهد.

در حالی که مشخصات نشان می دهد Lunar Lake از بسیاری جهات شبیه به جدش، Meteor Lake است، ممکن است تغییرات قابل توجهی در مورد حافظه پنهان و Hyperthreading ایجاد کند.

این مشخصات از تصویری از Windows Task Manager که بر روی رایانه شخصی مجهز به Lunar Lake اجرا می‌شود، توسط Zhihu Xziar گرفته شده است. تراشه ادعایی  یک نمونه A1 است، به این معنی که اولین مدل کارآمدی است که از کارخانه بیرون آمده است.

Meteor Lake روی پله C0 (با C به معنی سومین تجدید نظر بزرگ)، Raptor Lake B0 و Alder Lake C0 بود. بنابراین، این تراشه احتمالا محصول نهایی نیست.

Lunar Lake از نظر فیزیکی کوچک است و ظاهراً روی کارایی موبایل متمرکز است، بنابراین وجود تنها هشت هسته در مجموع تعجب آور نیست. مقدار حافظه نهان L1 همچنین نشان می دهد که Lunar Lake با هسته های الکترونیکی کم مصرف مانند Meteor Lake ارائه نمی شود، یا همه آنها کم مصرف هستند اما اندازه حافظه نهان L1 افزایش یافته است. ساعت شتابدهنده 2.8 گیگاهرتز نیز تعجب آور نیست زیرا این نمونه شبیه سیلیکون ES است.

Lunar Lake

با این حال، وقتی شروع به نگاه کردن به حافظه پنهان می کنید، همه چیز عجیب می شود. به نظر می رسد Lunar Lake با Meteor Lake در حافظه نهان L1 و L2 یکسان است، یا حداقل این چیزی است که اسکرین شات نشان می دهد.

هر چند، نمونه این پردازنده تنها 12 مگابایت کش L3 دارد که کمتر از 14 مگابایت کش L2 است. معمولاً سطح بالاتر حافظه نهان به معنای ظرفیت بیشتر است، بنابراین بسیار غیرمعمول است که Lunar Lake باید L3 کمتر از L2 داشته باشد. این به طور مستقیم با اطلاعات قبلی از این پردازنده که 16 مگابایت حافظه نهان L3 را برای این پردازنده نشان می داد، در تضاد است، اما در غیر این صورت مشخصات یکسانی دارد.

Lunar Lake CPU

این امکان وجود دارد که Task Manager تراشه Lunar Lake را به درستی نخوانده باشد و نمونه دارای 16 مگابایت L3 باشد، اما ممکن است این درست نباشد. XZiar در پاسخ به نظری که Lunar Lake را با N300 رده پایین اینتل مقایسه می‌کند، گفت: “این حافظه نهان به وضوح قابل قبول نیست.” اگر Task Manager اشتباه می کرد، این پاسخ عجیبی خواهد بود، و به نظر می رسد که افشاکننده اطلاعات فکر می کند 12 مگابایت حافظه نهان L3 رقم درستی است.

مشخصات عجیب دیگر تعداد رشته (thread) است که فقط هشت است. پردازنده‌های معماری هیبریدی قبلی اینتل شامل Hyperthreading برای هسته‌های P می‌شد که باید به 12 رشته منجر شود.

از آنجایی که بعید است سیلیکون A1 محصول نهایی باشد، ممکن است به دلیل مسائل فنی یا برای اهداف آزمایشی غیرفعال شود. از سوی دیگر، نمونه های اولیه Arrow Lake  نیز دارای Hyper-Threading نیستند. اگرچه این می تواند تصادفی باشد، اما این احتمال را افزایش می دهد که اینتل ممکن است در سال 2024 از Hyperthreading خارج شود.

دسته بندی ها : اخبار
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *