صفحه اصلی

4 دلیل برای استفاده برنامه نویسان تازه کار از “گیت”

۱۳ خرداد ۱۳۹۹

وقتی برای اولین بار کلمه گیت (Git) را می شنوید، احتمالا به آن به عنوان یک سری از خطوط دستورات نگاه می‌کنید که برنامه نویسان حرفه‌ای برای همکاری با تیم بزرگ خود در یک پایگاه کد بسیار بزرگ استفاده می‌کنند.

شاید با خود بگویید: ” خب، این که برای من مناسب نیست. من یک تازه کار هستم. بعدا یه نگاه دیگه می‌اندازم.”

اما باید این را متذکر شویم که این طرز تفکر اشتباه است. گیت داروی استروئید (بافت ساز) تازه کاران است. استفاده از گیت مزایای بسیاری برای همه برنامه نویسان دارد که قصد داریم در ادامه شما را بیشتر با این مزایا آشنا کنیم.

گیت، برای 5 ساله‌ها هم مناسب است.

تصور کنید که در حال رنگ آمیزی یک کتاب رنگ آمیزی گل هستید. طبق معمول شما همه برگ‌ها را به رنگ سبز رنگ آمیزی کرده اید و اکنون زمان آن رسیده که بهترین قسمت آن گل، یعنی گلبرگ را رنگ کنید. می‌دانید که بهترین رنگ برای این قسمت قرمز است. اما پس از پایان کار نتیجه خیلی جالب به نظر نمی رسد. در این حالت، با استفاده از گیت، می‌توانید زمان را به پیش از انتخاب رنگ قرمز برگردانید و در صورتی که نظر خود را تغییر دهید، می‌توانید از رنگ دیگری استفاده کنید. نتیجه یک کار قرار نیست دائمی باشد؛ هر عملی ضبط می‌شود و برگشت پذیر است. ( با استفاده از سورس)

در این مقاله چگونگی استفاده از قابلیت‌های گیت برای یک برنامه نویس تازه کار توضیح داده خواهد شد.

برنامه‌های آموزشی آنلاین را فراموش کنید

در بین بهترین روش برای یادگیری کدنویسی، می‌توان دنبال کردن مجموعه آموزشی به صورت پروژه‌های نمایشی، با حالت تایپ و ذخیره کد را نام برد. با این حال، بیشتر برنامه‌های آموزشی، کد را همانطور که این مجموعه ادامه می‌دهد، تغییر می‌دهند. برای مثال، کد قسمت ۱ را با کد ۲ جایگزین می‌کنند. سپس شما را با آخرین نسخه کدها تنها می‌گذارند. کاری که گیت انجام می‌دهد این است که تمام نسخه‌های کد را به صورت نسخه‌های جداگانه ذخیره می‌کند. بنابراین ، هنگام تهیه پروژه خودمان، مراجع مختلفی را در اختیار خواهیم داشت.

اشتباهات را جبران کنید!

همه شما برنامه نویسان با دست و پنجه نرم کردن با اشتباهات، چیز‌های زیادی یاد گرفتید. با این وجود، زمانی پیش می‌آید که در جایی از پروژه گیر کنید و راهی برای حل آن نداشته باشید. یعنی لوگ باگ‌ها مفید نخواهند بود، گوگل هم نتیجه نامربوطی را به شما تحویل دهد و پشتیبانی شبکه‌های اجتماعی مثل StackOverflow هم قادر به حل مشکل شما نیستند.

گیت در این زمان برای شما یک ایست بازرسی ایجاد می‌کند که می‌توانید به آن برگردید، استراتژی را دوباره ارزیابی کنید و به حل مشکل بپردازید. علاوه بر این، بازگشتن به بخش‌های قبل و آزمون و خطا شما را تشویق می‌کند که تا زمانی که بهترین راه را ارائه کنید، به آزمایش کد بپردازید.

یاد بگیرید که مسائل را تجزیه کنید

برای بررسی مجدد، بهتر است کامیت کوچک باشد. همه ما ترجیح می‌دهیم 20 خط کد را دوباره بررسی کنیم تا 200 خط را. با استفاده از گیت می‌توانیم مشکلات بزرگ را به بخش‌های کوچک تر تجزیه کنیم. تجزیه مسائل به تدوین یک استراتژی مناسب برای حل آن‌ها کمک می‌کند. برنامه جهت دار ما را از گم شدن در پیچ و خم کد‌ها نجات می‌دهد. علاوه بر این، این مزیت ما را برای پروژه‌های مشارکتی آماده می‌کند که ارائه یک کامیت بزرگ پس از مدت طولانی می‌تواند منجر به یک تعارض در کامیت‌های یک شاخه با کامیت‌های شاخه‌های دیگر شود.

بیشتر بخوانید سرور مجازی تحویل آنی

با گیت، بازبینی و بررسی پروژه‌های قدیمی بسیار آسان است!

رو به رویی دوباره برنامه نویس با یک برنامه طولانی و شلوغ بعد از مدت‌ها :

-برنامه نویس:”سلام عزیزم

-پروژه : “آیا شما را می‌شناسم؟”

-برنامه نویس:”ای بابا! من فقط یه مدت کم دور بودم، اما هرگز از فکرم بیرون نرفتی. “

-پروژه : ….

-برنامه نویس : “اوه لطفا. دوباره نه… “

اگر مراجعه مجدد به یک پروژه قدیمی خیلی برای شما ترسناک نباشد، دست کم شما را نگران خواهد کرد. منبع (سورس) پروژه شامل فایل‌های متعددی است. هر پرونده حاوی صدها، و البته گاهی هزاران خط کد است. چطور می‌شود در میان این همه کد بخش مورد نظر را پیدا کرد؟

در این گونه مواقع، ما دستی به سرمان می‌کشیم و می‌پرسیم :” حالا از کجا باید شروع کنم؟”

اینجاست که گیت جواب ساده ای به این پرسش ما می‌دهد.

“با اولین کامیت شروع کنید، ادامه دهید و کار را تا آن جا که پروژه را رها کردید، پیش ببرید.”

در حقیقت گیت به ما کمک می‌کند تا روند توسعه پروژه را ردیابی کنیم، بنابراین، گیت به صورت مستقیم بازبینی پروژه هایی که مدت‌ها دور از چشم ما مانده اند را سرعت می‌بخشد.

به طور کلی باید گفت که گیت نه تنها ابزاری قدرتمند برای استفاده در پروژه‌های بزرگ و مشترک است، بلکه ابزاری شتاب دهنده برای یادگیری برنامه نویسان تازه کار و مبتدی است.

در حقیقت گیت نسخه هایی از کد را به عنوان سورس‌های گوناگون ذخیره می‌کند که به افزایش سرعت یادگیری شما کمک می‌کند. همانطور که اشاره شد، این مزیت همچنین کار شما را درباره بازبینی پروژه‌های قدیمی بسیار آسان می‌کند. همچنین گیت امکان آزمایش و خطا را در اختیار شما قرار می‌دهد تا به سادگی روی استراتژی برنامه فکر کنید و قبل از هر اجرا، به سادگی آن را امتحان کنید و مشکلات آن را برطرف کنید. این مسئله به رفع خطاهای برنامه نویسی و همچنین افزایش دقت و نظم نگارش برنامه‌های گوناگون کمک بسیاری می‌کند. پس اگر شما هم یک برنامه نویس (چه حرفه ای و چه مبتدی) هستید، گیت را در پروژه‌های خود فراموش نکنید.

بیشتر بخوانید خدمات سروهای مجازی ایران با تحویل آنی

دسته بندی ها : سایر
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *