صفحه اصلی

اجرای سریع تر بازی Cyberpunk Phantom Liberty در Nobara Linux

۰۸ مهر ۱۴۰۲

Cyberpunk Phantom Liberty را در Nobara، نسخه اصلاح شده فدورا 31 درصد سریعتر از ویندوز 11 بازی کنید!

Cyberpunk Phantom Liberty را در Nobara، نسخه اصلاح شده فدورا 31 درصد سریعتر از ویندوز 11 بازی کنید!

یوتیبر Maximum Fury اخیراً آخرین به‌روزرسانی Cyberpunk 2077 2.0 را در یک نوع نسخه از سیستم عامل لینوکس فدورا به نام Nobara که تغییراتی در آن داده شده    آزمایش کرد و دریافت که سیستم‌عامل منبع باز 31 درصد سریع‌تر از ویندوز 11 با همان سخت‌افزاراست. این یک نتیجه عجیب است، و مشخص نیست که چه چیزی باعث این تفاوت شده است، AMD GPU، ویندوز، یا چیز دیگری.

این یوتیوبر از سیستم مبتنی بر Ryzen 5 5600 برای آزمایش استفاده کرد که دارای مادربرد B550، با 16 گیگابایت حافظه DDR4 و کارت گرافیک Radeon RX 5700 XT است. CPU، حافظه و GPU اورکلاک شده بودند (همچنین CPU و GPU کم ولتاژ شدند)، تا حداکثر عملکرد را از سیستم دریافت کنند.

با استفاده از بنچمارک داخلی Cyberpunk 2077، سیستم 5600 توانست بیش از  آنچه که به نظر می‌رسد به میانگین فوق العاده 63.72 فریم بر ثانیه دست یابد.

با تنظیمات مشابه در ویندوز 11، سیستم امتیاز 48.55 FPS را به دست آورد که در مقایسه با سیستم عامل مبتنی بر لینوکس، 24 درصد کاهش عملکرد داشت.

این غیر معمول نیست که سیستم عامل های مبتنی بر لینوکس در برخی از بازی ها و برنامه ها کمی سریعتر از همتایان مایکروسافتی خود باشند، اما اختلاف 31 درصدی در یک بازی سخت، بسیار نادر است.

صادقانه بگویم، ما مطمئن نیستیم که چه چیزی باعث چنین تغییرات شدید در عملکرد شده است. این می تواند نتیجه bloatware (نرم افزاری که به دلیل فضای بیش از حد دیسک و حافظه مورد نیاز آن، کاربرد آن کاهش یافته است) کمتری باشد که در سیستم عامل مبتنی بر لینوکس یافت می شود یا فرآیند ترجمه (از DX12 به Vulkan) که عملکرد اضافی را به GPU RDNA1 اضافه می کند. اورکلاک و ولتاژ کم شده بر روی GPU نیز ممکن است باعث ایجاد برخی تفاوت ها شود.

به هر حال، اگر این نتایج برای پیکربندی‌های سخت‌افزاری دیگر نیز وجود داشته باشد، گیمرهای لینوکس که از CPU و GPU ساخت AMD استفاده می‌کنند، ممکن است در هنگام بازی Cyberpunk 2077 به‌روزرسانی 2.0، مزیت عملکرد قابل توجهی را حداقل با سخت‌افزار میان‌رده نسبت به گیمرهای ویندوزی تربه کنند.

سیستم عامل Maximum Fury

این سیستم عامل که نسخه اصلاح شده فدورا می باشد و به پروژه Nobara معروف است به گونه‌ای طراحی شده است که جایگزین کاربرپسندتری برای نصب فدورا وانیلی باشد، و با انواع برنامه‌ها و پشتیبانی از درایورها ارائه می‌شود که نسخه‌های وانیلی فاقد آن هستند.

برخی از این افزونه‌ها شامل وصله‌های هسته برای عملکرد بهینه با پردازنده‌های AMD Ryzen، پشتیبانی از درایور برای پردازنده‌های گرافیکی Nvidia، و آخرین نسخه‌های انتشار Mesa از درایورهای دسکتاپ AMD و Intel برای لینوکس هستند.

این سیستم عامل اصلاح شده همچنین دارای Steam، Wine، Proton و OBS است که راه اندازی و اجرا بهتر بازی ها را برای گیمرها و استریمرها آسان می کند.

این تغییرات زیادی است و یک یا چند مورد از آنها احتمالاً به Nobara  کمک کردند تا در صدر قرار گیرد. باید دید که آیا بهبودهای مشابه با پیکربندی‌های سخت‌افزاری مختلف در امکان پذیر هست یا خیر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *