صفحه اصلی

تفاوت میزبانی یا هاست لینوکس و ویندوز

۱۹ بهمن ۱۳۹۹

اگر قصد راه‌اندازی یک وب‌سایت را دارید، بعد از خرید دامنه باید به فکر خرید هاست باشید. در این زمان شرکت ارائه‌دهنده خدمات هاست دو گزینه متفاوت را پیش روی شما قرار می‌دهد. هاست لینوکس و هاست ویندوز گزینه‌هایی است که در زمان خرید باید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. طبیعتا در این زمان اولین سوالی که در ذهن شما ایجاد می‌شود این است که تفاوت‌های این دو چیست؟ برای پاسخ به این سوال تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.
1- اپلیکیشن‌ها و زبان‌های برنامه‌نویسی سمت سرور
همان‌طور که از نام این دو هاست مشخص است، سیستم‌عامل هاست لینوکس نسخه‌های مختلف لینوکس بوده و هاست ویندوز نیز از سیستم‌عامل ویندوز استفاده می‌کند. همین موضوع باعث ایجاد تفاوت در اپلیکیشن‌ها و زبان‌های برنامه‌نویسی سمت سرور خواهد شد. اگر قصد استفاده از هاست ویندوز را دارید، باید سایت خود را با زبان‌های برنامه‌نویسی .NET، ASP یا ASP.NET توسعه داده باشید. همچنین با استفاده از این هاست می‌توانید به اپلیکیشن‌هایی نظیر MS SQL، My SQL و MS Access دسترسی داشته باشید. بنابراین اگر قصد استفاده از آن‌ها را دارید، باید از این هاست استفاده کنید.
هاست لینوکس نیز از زبان‌هایی نظیر پایتون، پرل، CGI، PHP و WYSIWYG پشتیبانی می‌کند. ازآنجایی‌که در حال حاضر PHP از محبوب‌ترین زبان‌ها برای طراحی سایت هستند، استفاده از هاست مبتنی بر سیستم‌عامل لینوکس رایج‌تر است. همچنین اگر قصد استفاده از My SQL را دارید بهتر است به سراغ لینوکس بروید.

2- سادگی استفاده
دسترسی و مدیریت هاست ویندوزی بسیار ساده است. درحالی‌که برای ارتباط با هاست لینوکس باید دستورات آن را یاد بگیرید. یادگیری این دستورات برای تازه‌کاران ممکن است کمی دشوار باشد. به همین دلیل برخی رابط‌های گرافیکی نظیر cPanel طراحی‌شده که استفاده از هاست لینوکسی را برای شما راحت‌تر می‌کند.
3- هزینه‌ها
هاست لینوکس کاملا متن‌باز بوده و استفاده از آن کاملا رایگان است. درحالی‌که برای استفاده از هاست ویندوز باید آن را از مایکروسافت خریداری کرده و برای نصب به‌روزرسانی‌ها نیز باید مبالغی را پرداخت کنید. از طرف دیگر برخی خدمات این سرورها به دلیل تحریم‌ها در ایران محدود شده است. به همین دلیل اکثر شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات هاست استفاده از لینوکس را به مشتریان خود، به‌خصوص کسانی که قصد استفاده از سرورهای داخل کشور را دارند، پیشنهاد می‌دهند.
4- پایداری
احتمال از دسترس خارج شدن سرورهای لینوکس بسیار کمتر از سرورهای ویندوزی بوده و به همین دلیل پایداری آن‌ها بیشتر است. به‌علاوه این سرورها معمولا در زمان به‌روزرسانی نیز نیازی به راه‌اندازی دوباره ندارند و در این زمان هم هنوز قابل‌استفاده هستند. درصورتی‌که هاست ویندوز پس از به‌روزرسانی باید دوباره راه‌اندازی شود. همچنین این هاست‌ها در صورت افزایش تعداد پایگاه‌های داده، وب‌سایت‌ها و سرورهایی که باید اداره کنند، دچار مشکل می‌شوند. بنابراین توصیه ما این است که اگر قصد مدیریت تعداد زیادی سرور با کدها و پایگاه داده‌های سنگین را دارید، از هاست لینوکس استفاده کنید.
5- امنیت
ازآنجایی‌که سیستم‌عامل ویندوز یکی از پرکاربردترین سیستم‌عامل‌ها در میان کاربران است، بیشتر موردعلاقه هکرها است. به همین دلیل امکان حمله به هاست ویندوز بالاتر است. به‌علاوه شیوه طراحی سیستم‌عامل لینوکس به‌گونه‌ای است که دسترسی به هسته سیستم‌عامل را قطع کرده و اجازه دسترسی به آن را تنها به افراد مجاز می‌دهد. همین طراحی باعث ایجاد سدی محکم در برابر هکرها می‌شود که نفوذ به آن دشوارتر است. بنابراین می‌توان گفت که هاست لینوکس ایمن‌تر از ویندوز بوده و برای کاربردهای حساس‌تر مفیدتر است.
6- کنترل پنل
کنترل پنل درواقع پنل مدیریتی سایت است که به‌منظور مدیریت برنامه‌ها، پایگاه‌های داده و دسترسی‌های کاربران استفاده می‌شود. بسته به اینکه هاست ویندوز را انتخاب کرده‌اید یا لینوکس، امکاناتی که در پنل مدیریتی در اختیارتان قرار می‌گیرد، متفاوت است. نکته مهم این است که تفاوت‌های کنترل پنل باعث برتری هیچ‌یک از هاست‌ها نشده و شما بسته به امکاناتی که نیاز دارید می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.
7- نوع سایت
بسته به اینکه قصد دارید یک سایت کوچک شخصی، خبری یا فروشگاهی راه‌اندازی کنید یا برای یک شرکت یا سازمان بزرگ سایت طراحی کنید، باید هاست متفاوتی را انتخاب کنید. هاست لینوکس به دلیل داشتن رابط کاربری ساده و نرم‌افزارهایی مثل FTP، MySQL و PHP برای سایت‌های کوچک انتخاب مناسب‌تری است. درحالی‌که شرکت‌های بزرگ معمولا هاست ویندوز را برای سایت‌های خود انتخاب می‌کنند. چراکه این هاست‌ها معمولا دارای امکانات و نرم‌افزارهای کاربردی‌تر و خاص‌تری است.

8- سیستم مدیریت محتوا
در حال حاضر وردپرس محبوب‌ترین سیستم مدیریت محتوا یا CMS است که با استفاده از زبان برنامه‌نویسی PHP توسعه داده شده است. برخی دیگر از این سیستم‌ها نظیر جوملا، دروپال و دیتالایف نیز با همین زبان توسعه داده شده‌اند. به همین دلیل اگر سیستم مدیریت محتوای شما یکی از گزینه‌های بالا است باید از هاست لینوکس استفاده کنید. در هاست ویندوز نیاز به استفاده از سیستم مدیریت محتوای اختصاصی که با زبان‌های ASP و NET. توسعه داده‌شده وجود دارد. بنابراین راه‌اندازی یک CMS برای این هاست‌ها کمی دشوارتر است.

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *