صفحه اصلی

چگونه یک سیستم‌عامل مناسب برای VPS خود انتخاب کنیم؟ – سیستم عامل سرور های VPS

۰۵ مهر ۱۴۰۰

پس‌ازآنکه به این نتیجه رسیدید که از یک سرور مجازی خصوصی (Virtual Private Server) استفاده کنید، انتخاب صحیح یک سیستم‌عامل مناسب برای آن، گام مهم بعدی است. این کار باعث خواهد شد که شاکله کلی هسته سرور VPS شما برای نیازها و کاربردهای آینده ایجاد شده و دامنه نرم‌افزارهایی که بر روی آن قابل‌نصب هستند، مشخص گردد. وقتی‌که به دنبال انتخاب این سیستم عامل سرور های VPS مناسب هستید، لازم است که دانش کافی در مورد مشخصات میزبان (هاست) خود نیز داشته باشید، چراکه ممکن است شما را در انتخاب سیستم‌عامل بهینه دچار سردرگمی سازد. گاهی بسیاری از تجارت‌های آنلاین، به نیازها و درخواست‌های خود آگاه نیستند و به همین دلیل است که وب‌سایت‌های آن‌ها در مواجهه ترافیک زیاد مشتریان دچار مشکل شده و عملکرد بسیار مناسبی دارد که باعث نارضایتی صاحبان کسب‌وکار و بازدیدکنندگان خواهد شد. برای این منظور، قصد داریم در این مقاله، علاوه بر بررسی انواع سرورهای مجازی خصوصی بر اساس سیستم‌عامل آن‌ها، شما را در گرفتن تصمیم صحیح در این خصوص راهنمایی نماییم.

انواع سیستم عامل سرور های VPS

شاید به‌طورکلی بتوان سیستم عامل سرور مجازی VPS را به دو دسته لینوکسی و ویندوزی تقسیم‌بندی نمود. سرورهای لینوکسی از توزیع‌های مختلف سیستم‌عامل لینوکس و با توجه به پشتیبانی آن‌ها از برنامه‌های کاربردی متن‌باز استفاده می‌کنند. به همین منظور، اغلب گزینه بسیار مناسبی محسوب می‌شود، چراکه نیاز به پرداخت هزینه برای دریافت گواهی استفاده از نرم‌افزارهای و سیستم‌عامل وجود ندارد و می‌توان به‌راحتی از برنامه‌ها و افزونه‌های لینوکس استفاده کرد. این ویژگی برای شرکت‌های تازه تأسیس و در جهت شروع به کار، با توجه به محدودیت‌های بودجه گزینه بسیار مناسبی است. در سوی دیگر، سیستم‌های عامل ویندوز قرار دارند که بسیار فراگیر و محبوب هستند و حتی برای کاربردهای میزبانی وب نیز مورداستفاده قرار می‌گیرند. وقتی VPS از سیستم‌عامل ویندوز برای کاربردهای خود استفاده می‌کند، از مزیت محبوبیت بالا در میان مشتریان برخوردار خواهد شد. البته باید این نکته را نیز افزود که استفاده از خدمات ویندوزی بسیار گران‌تر است، چراکه اغلب نرم‌افزارهای ویندوزی برای جنبه‌های تجاری و به‌صورت غیر رایگان طراحی شده‌اند. اکنون بیایید به مزایای استفاده از هریک از این دو دسته سیستم‌عامل بپردازیم.

مزایای استفاده از سیستم‌عامل لینوکس برای سرورهای VPS

اگر بخواهیم مزایای VPSهای مبتنی بر لینوکس را بررسی کنیم، در ابتدا باید تفاوت میزبانی اشتراکی وب و VPS را بدانیم، چراکه این دو مفهوم اهداف کاملاً جداگانه‌ای را دنبال می‌کنند. یکی از مزایای لینوکس این است که قابلیت اطمینان و انعطاف‌پذیری بالایی دارد. لینوکس از منابع سخت‌افزاری کمتری استفاده می‌کند و این کار باعث خواهد شد که عملکرد و دسترسی‌پذیری وب‌سایت بالا رفته و حتی کاربران قادر باشند که منابع را بین خود تقسیم نمایند. این تدابیر در پنل کنترلی CPanel به‌خوبی دیده شده است. از سوی دیگر، لینوکس مزیت پشتیبانی از وب‌سایت‌های بسیار کاربرپسند را با پشتیبانی از طیف گسترده‌ای از زبان‌های برنامه‌نویسی شامل PHP، Python، Perl، Ruby on Rails و …. را ارائه می‌کند. از سوی دیگر، تمامی سرورهای VPS به سیستم دستوری مبتنی بر متن SSH مجهز هستند که این ویژگی، به کاربران اجازه می‌دهد که قابلیت عملکرد سرورهای خود را افزایش داده و به‌شدت بارگذاری بیش‌ازحد را کاهش دهند. البته رسیدن به این هدف، نیازمند آشنایی کامل با SSH است. آخرین ویژگی مهم لینوکس، قابلیت توسعه زیاد است، چراکه لینوکس یک سیستم‌عامل متن‌باز بوده و مدیر وب‌سایت می‌تواند تنظیمات، به‌روزرسانی‌ها، افزونه‌ها و برنامه‌های کاربردی را بر اساس نیاز خود کاملاً مدیریت نماید.

بیشتر بخوانید: هاست لینوکسی – میزبانی وب لینوکسی چیست و چه تفاوتی با میزبانی وب ویندوزی دارد؟

مزایای استفاده از سیستم‌عامل ویندوز برای سرورهای VPS

اگر بخواهیم ویژگی‌های ویندوز را بررسی کنیم، مهم‌ترین آن شاید کنترل و دسترسی بسیار بالا باشد. هر کاربر می‌تواند از قابلیت Remote Desktop یا دسترسی از راه دور به سرور بهره‌مند شود و دیگر نیاز به مراجعه حضوری به محل استقرار سرور ندارد. از سوی دیگر، پشتیبانی از وب‌سایت‌ها توسط ساختارهایی مانند ASP و ASP.NET نیز توسط ویندوز فراهم شده که می‌توان به‌وسیله آن‌ها، وب‌سایت‌های پیچیده و سفارشی را برای اجرا بر روی پلتفرم مایکروسافت طراحی نمود. آخرین مزیت ویندوز نیز امنیت بالای آن است. بر طبق یک قانون، سرورهای VPS ویندوزی با آنتی‌ویروس‌های قدرتمند و برنامه‌های حفاظتی ویژه ارائه می‌شوند که در کنار دیواره‌های آتش قابل‌اعتماد، نگرانی از هک شدن را تا حد زیادی کاهش می‌دهند.

نکات یادشده در بالا، به شما در انتخاب مناسب یک سیستم عامل سرور های VPS خود کمک خواهد کرد. تفاوت بین این دو نوع سیستم‌عامل تا حد زیادی مشخص است؛ ولی باید این را در نظر داشته باشید که در گام اول، باید نیازهای تجارت خود را بدانید و اهداف آن را مشخص سازید تا در تصمیم‌گیری خود، بهترین گزینه را برگزینید.

بیشتر بخوانید: هاست ویندوزی چیست ؟ چه زمانی باید از هاست ویندوز استفاده کرد؟

دسته بندی ها : سرور
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *