صفحه اصلی

تفاوت نام دامنه و میزبانی وب چیست؟

۱۵ مهر ۱۴۰۰

سوالی که معمولا بسیار مورد پرسش قرار می گیرد این است که تفاوت بین نام دامنه و میزبانی وب چیست؟ بسیاری از افراد تازه کار نیز نمی دانند که این دو سرویس دو چیز جدا از هم هستند. برای راهنمایی این افراد تازه کار، در ادامه این مطلب تفاوت بین نام دامنه و میزبانی وب را توضیح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

نام دامنه چیست؟

نام دامنه آدرس وب سایت شما است که کاربران برای بازدید از آن در نوار آدرس مرورگر خود وارد می کنند.

به عبارت دیگر، اگر وب سایت شما یک خانه باشد، نام دامنه شما آدرس آن خانه خواهد بود.

حالا اجازه دهید کمی دقیق تر توضیح دهیم:

اینترنت اساسا یک شبکه عظیم کامپیوتری است که از طریق کابل ها به یکدیگر متصل هستند. به منظور راحتی شناسایی، به هر کامپیوتر یک سری از اعداد به نام آدرس IP اختصاص داده می شود.

این آدرس IP ترکیبی از اعداد جدا شده از نقطه است. به طور معمول، آدرس های IP مانند این هستند:

۶۶٫۲۴۹٫۶۶٫۱

کامپیوترها هیچ مشکلی با شناسایی و به خاطر سپردن این اعداد ندارند. با این وجود، برای انسانها غیرممکن است که بتوانند این شماره ها را به یاد بیاورند و از آن ها برای اتصال به وبسایت ها در محیط اینترنت استقاده کنند. برای حل این مشکل، نام دامنه اختراع شد.

یک نام دامنه می تواند شامل کلمات باشد که این مسئله به خاطر سپردن آدرس وبسایت را آسان می کند.

حالا اگر می خواهید از یک وب سایت در اینترنت بازدید کنید، نیازی به تایپ رشته ای از اعداد نیست. در عوض، می توانید یک نام ساده که به خاطر سپردن آن نیز آسان است را تایپ کنید، به عنوان مثال: Google.com

بیشتر بخوانید: آیا برای روش میزبانی وب سایت خود ، تصمیم به انتخاب یک سرور اختصاصی آلمان را دارید؟

میزبانی وب چیست؟

تفاوت نام دامنه و میزبانی در چیست ؟ میزبانی وب  یا Web hosting، جایی است که تمام فایل های مربوط به وبسایت شما در آن ذخیره می شوند. میزبان وب مانند خانه ای است که وبسایت شما حقیقتا در آن زندگی می کند.

یک راه خوب برای درک این موضوع این است که اگر نام دامنه آدرس خانه شما باشد، میزبانی وب خانه ای است که آدرس به آن اشاره می کند. همه وب سایت ها در اینترنت نیاز به میزبانی وب دارند.

هنگامی که کسی نام دامنه شما را در  مرورگر  خود وارد می کند، نام دامنه به آدرس IP کامپیوتر شرکت میزبانی وب شما ترجمه می شود. این کامپیوتر شامل فایل های مربوط به وب سایت شما است و آن ها را به مرورگرهای کاربران ارسال می کند.

شرکت های میزبانی وب در زمینه نگهداری و خدمت رسانی به وب سایت ها تخصص دارند. این شرکت ها، انواع مختلفی از برنامه های میزبانی را به مشتریان خود ارائه می کنند.

تفاوت نام دامنه و میزبانی در چیست؟ نام دامنه و میزبانی وب چگونه با یک دیگر مرتبط هستند؟

نام دامنه و میزبانی وب دو سرویس متفاوت هستند اما با یکدیگر کار می کنند تا عملکرد وبسایت ها را ممکن سازند.

اساسا یک سیستم نام دامنه مانند یک کتاب آدرس عظیم است که به طور مداوم به روز می شود. پشت هر نام دامنه، یک آدرس سرویس میزبانی وجود دارد که حاوی فایل های مربوط به وبسایت است.

بدون نام دامنه، کاربران قادر به پیدا کردن وب سایت شما نخواهند بود و بدون میزبانی وب نیز شما نمیتوانید وب سایت خود را بسازید.

برای ساخت یک وبسایت به کدام یک نیاز است؟ نام دامنه یا میزبان وب؟

برای ساخت یک وبسایت، شما به هردو سرویس نام دامنه و حساب میزبانی وب نیاز پیدا خواهید کرد.

خرید یک نام دامنه به تنهایی فقط به شما حق استفاده از آن نام دامنه خاص را برای یک دوره خاص (معمولا ۱ سال) می دهد.

شما برای ذخیره فایل های وب سایت خود، نیاز به میزبانی وب دارید. پس از دریافت سرویس میزبانی، باید تنظیمات نام دامنه خود را به روز کنید تا به ارائه دهندگان خدمات میزبانی وب خود شما اشاره کند.

شما می توانید نام دامنه و میزبانی وب را از دو شرکت مختلف خریداری کنید. اگرچه، در این صورت باید با تغییر تنظیمات DNS خود، نام دامنه خود را به شرکت میزبانی وب خود تخصیص دهید.

از سوی دیگر، اگر نام دامنه و میزبانی وب خود را از یک شرکت خریداری کنید، مجبور نیستید تنظیمات نام دامنه را تغییر دهید. با این کار همچنین مدیریت تازه سازی هردو سرویس آسوده تر خواهد بود.

آیا می توان نام دامنه خود را به یک کمپانی دیگر منتقل کرد؟

بله، این کار امکان پذیر است. معمولا، هنگامی که نام دامنه را ثبت می کنید، شما حق استفاده از آن را دارید و آزاد هستید آن را هر جا که می خواهید انتقال دهید.

به عنوان مثال، تصور کنید که  نام دامنه خود را از کمپانی X خرید کرده اید و میزبانی خود را از Y خریداری کردید. اکنون می خواهید نام دامنه خود را به Y منتقل کنید تا مدیریت و تازه سازی آن آسوده تر باشد.

شما به راحتی می توانید این عملیات انتقال را انجام دهید. شرکت های ارائه دهنده خدمات میزبانی وب دستورالعمل های گام به گام دقیق را در این مورد شامل می شوند که می توانید برای انتقال نام دامنه خود، آن ها را پیگیری کنید.

آیا می توان بدون تغییر دامنه، وبسایت خود را به یک کمپانی میزبانی وب دیگر انتقال داد؟

بله، این کار نیز امکان پذیر است. شما مالک نام دامنه خود هستید و می توانید تنظیمات آن را تغییر دهید تا به هر شرکت میزبانی وب دیگری اشاره کند.

به عنوان مثال، نام دامنه و میزبانی خود را از کمپانی X خریداری کرده اید و اکنون می خواهید میزبانی وب خود را به Y منتقل کنید. به سادگی با انتقال فایل ها و داده ها، می توانید سایت خود را از یک میزبان به میزبان دیگری انتقال دهید. پس از این کار، شما باید تنظیمات نام دامنه خود را ویرایش کنید و آن را به میزبان جدید وبسایت خود تخصیص دهید.

دسته بندی ها : دامنه,هاست
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *