تلفن دفتر مرکزی: 02148650 - 02191010101
منو
روش Die Cooling چیست؟

اثرات Die Cooling برای اورکلاک

اثرات Die Cooling برای اورکلاک

در دنیای فناوری، اورکلاک یکی از روش‌های محبوب برای افزایش عملکرد و سرعت سیستم‌های کامپیوتری است. اما چگونگی خنک‌سازی مناسب در این فرایند می‌تواند تاثیر زیادی بر روی پایداری و عملکرد نهایی داشته باشد. یکی از جدیدترین آنها، استفاده از روش خنک‌سازی مستقیم دی‌کیولینگ برای پردازنده Intel Core i9-14900KS می‌باشد.

در این روش، توسط اورکلاکر و یوتیوبر تکنولوژی به نام Roman Der8auer Hartung نشان داده شده است که چگونه با استفاده از خنک‌سازی مستقیم Die Cooling، می‌توان به اورکلاک GHz بر روی هشت هسته P از پردازنده Intel Core i9-14900KS بدون اینکه دچار ترمال تروتلینگ شود، دست یافت.

Der8auer از یک حلقه خنک‌کننده مایع سفارشی استفاده کرد که بر روی 14900KS دلید شده، بلوک آب CPU که مستقیماً با Die (قالب) پردازنده در تماس بود و فلز مایع برای خنک‌کردن پردازنده به گونه‌ای استفاده شده که حتی مصرف تقریبی 400 وات انرژی مشکلی ایجاد نمی کند.

اگرچه پردازنده Intel Special Edition Core i9-14900KS می‌تواند به سرعت‌های بسیار بالا خود برسد، اما بخشی از این معادله مصرف انرژی پردازنده است. مشخصات توان فوق العاده آن 320 وات است که بسیار بالاتر از 253 وات می باشد که مشخصات توان فوق العاده 14900K برای آن رتبه بندی شده است.

در آزمایشات ما، دیدیم که 14900KS به طور قابل توجهی بیشتر از 14900K انرژی مصرف می‌کند، به حدی که حتی خنک‌کننده مایع 360 میلی‌متری AIO نیز نمی تواند از گلوگاه حرارتی (ترمال تروتلینگ یا thermal throttling) جلوگیری کند.

Der8auer تجربه بسیار مشابهی داشت و نشان داد که عملکرد پردازنده به طور تدریجی در طول زمان با اورکلاک 5.8 گیگاهرتز بر روی یک خنک‌کننده AIO کاهش یافت. تنها با خنک‌کننده آبی سفارشی، عملکرد پایدار بود، اما متخصص اورکلاک می‌خواست بیشتر برود و پردازنده 14900KS خود را تحت خنک‌سازی مستقیم Die قرار دهد.

به طور معمول، قالب پردازنده (تراشه سیلیکون واقعی) زیر پخش حرارتی فلزی یا IHS قرار دارد و گرما از طریق مواد رابط حرارتی (TIM) منتقل می‌شود.گاهی اوقات TIM یک خمیر حرارتی است، اما 14900KS از ایندیوم استفاده می کند.

حذف IHS و خنک کردن مستقیم قالب می‌تواند مستقیماً همه چیز را خنک کند. در حالی که Die Cooling مستقیم ممکن است عجیب به نظر برسد، اما برای پردازنده های گرافیکی و پردازنده های غیر سوکت مانند آن هایی که در لپ تاپ ها استفاده می شود، یک روش استاندارد است.

با استفاده از یک بلوک آب آینده‌ که Der8auer با Thermal Grizzly توسعه داده است، او فرایند حذف کردن 14900KS، تمیز کردن مواد باقی‌مانده از IHS و نصب پردازنده و بلوک آب بر روی مادربورد را نشان داد.

در نهایت، می‌توان گفت که استفاده از روش خنک‌سازی مستقیم Die Cooling برای پردازنده Intel Core i9-14900KS می‌تواند عملکرد و پایداری آن را بهبود بخشیده و امکان اورکلاک به سرعت‌های بالاتر را فراهم کند. این روش، نشان دهنده توانایی روش های نوآورانه و آزمایش در زمینه خنک‌سازی و اورکلاک در دنیای فناوری می‌باشد.

این بلوک آب با یک Der8auer که سال گذشته برای CPU Ryzen 7000 به نمایش گذاشته شد، که با همکاری Thermal Grizzly نیز ساخته شده است، متفاوت نیست.

اثرات Die Cooling برای اورکلاک

با اورکلاک اصلی هسته P 5.8 گیگاهرتزی، Die Cooling مستقیم، دما را بیش از 20 درجه سانتیگراد کاهش داد. مصرف برق نیز به طور متوسط 12 وات کاهش یافته است، زیرا گرما در واقع باعث می شود پردازنده ها انرژی بیشتری مصرف کنند حتی اگر سرعت ساعت تغییر نکرده باشد.

ظرفیت خنک‌کننده اضافی ناشی از Die Cooling مستقیم، به Der8auer فضای کافی برای رسیدن به فرکانس 6 گیگاهرتز در تمام هسته‌های P را می‌دهد در حالی که فقط 95 درجه سانتیگراد دما تولید می شود.

طبق گفته Der8auer، واتربلوک CPU Direct Die Thermal Grizzly دارای MSRP تقریبی 99 دلار خواهد بود و نسخه RGB آن با عملکرد خنک‌کننده کمی بهتر با قیمت «حدود 140 دلار» در دسترس خواهد بود.

تاریخ دقیقی برای راه‌اندازی هیچ یک از بلوک‌های آبی وجود ندارد، اما Der8auer می‌گوید که تنها زمانی این محصول عرضه می‌شود که موجودی کافی از آن وجود داشته باشد، که امیدوار است «حدود دو تا سه هفته دیگر» باشد.

ویدیوی اثرات Die Cooling برای اورکلاک

مشاهده بیشتر
۲۸ اسفند ۱۴۰۲
امکان استفاده از دسته بازی بی سیم Xbox در آتاری با Raspberry Pi Pico W

می توان از Raspberry Pi Pico W برای بی سیم کردن دسته بازی آتاری استفاده کرد

امروز ما یک پروژه هوشمند Raspberry Pi را برایتان داریم که توسط سازنده و توسعه‌دهنده به نام Reogen ساخته شده، وی توانسته است یک آداپتور بلوتوث برای یک کنسول قدیمی Atari 2600 ایجاد کند. این آداپتور جدید امکان پشتیبانی از دسته های بی‌سیم را فراهم می‌کند و به آن PicoNtrol گفته می‌شود.

به گفته Reogen، او فهمید که بازی با دسته کنترل اصلی Atari کمی ناخوشایند است و تصمیم گرفت چیزی برای ورود به بازی بسازد که قابلیت استفاده گسترده‌تری داشته باشد.

او تصمیم گرفت از Pico برای پشتیبانی از بلوتوث استفاده کند و آن را به پورت کنترلر اصلی Atari متصل کند. Reogen همچنین توضیح داد که این پورت 5 ولت برق تولید می‌کند، بنابراین حتی نیازی به یک منبع تغذیه خارجی نیست.

تا کنون، این تنظیم فقط بر روی Atari 2600 قدیمی او با استفاده از یک کنترلر Xbox Series X تست شده است. با این حال، برنامه‌هایی برای تست این سخت‌افزار با استفاده از دستگاه‌های دیگر در دست انجام است.

اگر این پروژه جذاب به نظر می‌رسد، لطفا توجه داشته باشید که یک هشدار توسط توسعه‌دهنده آن به اشتراک گذاشته شده است. اگر تصمیم به احیای پروژه PicoNtrol برای خودتان داشته باشید، بسیار محتاط باشید، زیرا احتمال آسیب زدن به کنسول در صورت اشتباه وجود دارد.

توجه داشته باشید که یک Pico معمولی برای این پروژه  مناسب نیست شما باید از یک Pico W برای پشتیبانی از بی‌سیم استفاده کنید. علاوه بر Pico، شما به یک کابل کنترلر (دسته بازی) قدیمی برای سیستمی که برای آن آداپتور را ایجاد می‌کنید، نیاز خواهید داشت.

فرآیند ساخت شامل لحیم کاری سرپین‌های ورودی کنترلر به GPIO بر روی Pico است. Reogen خوش قلب بوده و پروژه را به صورت منبع باز ارائه داده است تا هر کسی بتواند آن را برای خود بازسازی کند یا به هر شکلی که بخواهد تغییر دهد.

اگر می‌خواهید کد استفاده شده در این پروژه را به تفصیل بررسی کنید، می‌توانید آن را همراه با چند دستورالعمل ساخت بیشتر در صفحه رسمی GitHub این توسعه دهنده پیدا کنید.

برای مشاهده ویدیوی این توسعه به  به Reddit بروید جایی که Reogen  نحوه ساخت این پروژه را به اشتراک گذاشته و این پروژه Raspberry Pi را در عمل نشان می‌دهد، را ببینید. حتما از او دنبال کنید تا از پروژه‌های جالبتری و هر به‌روزرسانی آینده این پروژه مطلع شوید.

چرا برخی از وب سایت ها روی گوشی های معمولی سخت باز می شوند؟

برخی از وب سایت ها برای اجرا روی گوشی حتی از بازی هم منابع بیشتری نیاز دارند!

برخی از وب سایت ها برای اجرا روی گوشی حتی از بازی هم منابع بیشتری نیاز دارند!

وب‌سایت‌های مدرن امروزی، با بار زیادی از اطلاعات، باعث می‌شوند تا برخی از صفحات با حجم 21 مگابایت از داده، قابلیت اجرای آن‌ها را بر روی گوشی‌های معمولی نداشته باشند و برخی از سایت‌ها سخت‌تر از بازی PUBG به نمایش درآیند.

Danluu وب‌سایت‌ های متعددی را معیار قرار می‌دهد و درباره تأثیر آنها بر سخت‌افزار قدیمی‌تر و/یا ضعیف‌تر بحث می‌کند.

در اوایل این ماه، Danluu.com یک تجزیه و تحلیل/op-ed/جامع 23 صفحه درباره وضعیت فعلی صفحات و برنامه‌های وب غیربهینه و عملکرد آن‌ها منتشر کرد و متوجه شد که حتی بارگذاری یک صفحه وب می‌تواند یک دستگاه معمولی که می‌تواند بازی محبوب PUBG را با 40 فریم در ثانیه اجرا کند، را دچار مشکل کند.

در واقع، برای بارگذاری یک صفحه وب سایت ساخته شده با سایت ساز Wix نیازمند بارگذاری 21 مگابایت داده است، در حالی که وب‌سایت‌های مشهوری مانند Patreon و Threads تقریبا 13 مگابایت داده را برای یک صفحه بارگذاری می‌کنند.

این حجم از انتقال داده می تواند زمان بارگذازی کامل صفحه را بیشتر کند یا کلا وب سایت لود نشود!

 

اندازه‌گیری‌های اصلی در جدول زیر آمده است، که زمان بزرگترین محتوا (Largest Contentful Paint یا LCP) را بر روی چند وب‌سایت و دستگاه‌های با مشخصات پایین نشان می‌دهد.

همانطور که از نام کامل LCP مشخص است این زمان مربوط به مدت زمان طول کشیدن شروع بارگذاری داده و نمایش کامل آن روی دستگاه کاربر است.

برخی از وب سایت ها برای اجرا روی گوشی حتی از بازی هم منابع بیشتری نیاز دارند!

همانطور که آزمایشات بالا نشان می‌دهد، برخی از وب‌سایت‌ های بسیار پربازدید مانند Quora و تقریباً هر پلتفرم رسانه اجتماعی و پلتفرم‌های تولید محتوای جدید مانند Squarespace و پلتفرم‌های انجمن جدید مانند Discourse نیز عملکرد بسیار بدتری نسبت به همتایان قدیمی خود دارند و اغلب به حدی بد هستند که بر روی برخی از دستگاه‌ها غیرقابل استفاده باشند.

Tecno S8C، یکی از تلفن‌های معمولی و پرطرفدار در بازارهای نوظهور، است که برای این آزمایش از آن استفاده شده است.

این دستگاه در واقع از بعضی جهات کاملاً خوب عمل می کند، از جمله توانایی آن در اجرای PlayerUnknown’s Battlegrounds Mobile با سرعت 40 فریم بر ثانیه – اما همین دستگاه حتی نمی تواند سایت Quora را اجرا کند و هنگام پیمایش در وب سایت های رسانه های اجتماعی، تاخیر زیاد و تجربه کاربری بدی را به کاربر منتقل می کند.

این مثال به احتمال زیاد بهترین جمع بندی این پست می باشد، و آن این است که طراحی وب و برنامه مدرن به طور فزاینده ای به سمت یک فرض غیرواقعی از افزایش روزافزون پهنای باند و پردازش گرایش دارند.

Quora یک وب سایت یا انجمن آنلاینی است که در آن افراد به سؤالات مختلف پاسخ می دهند – هیچ دلیلی وجود ندارد که چنین وب سایتی از اجرای بازی Battle Royale سخت تر اجرا شود.

اپل در سال 2028 چه تغییراتی در آیپد ایجاد می کند؟

 اپل ممکن است یک iPad Air OLED در سال 2028 و یک آیفون تاشو در سال 2026 عرضه کند.

 اپل ممکن است یک iPad Air OLED در سال 2028 و یک آیفون تاشو در سال 2026 عرضه کند.

به نظر می رسد اپل با نمایشگرهای OLED روی تبلت های خود هر روز راحت تر می شود! تحقیقات بازار پیش بینی می کند که فروش تبلت های اپل پرو با نمایشگر OLED در سال جاری به بیش از ۹ میلیون عدد خواهد رسید.

سامسونگ و ال‌جی در حال آماده شدن برای تولید این نمایشگرها برای به‌روزرسانی آیپد پرو آینده هستند که بین آوریل و ژوئن انتظار می‌رود عرضه شوند.اما این هیجان انگیزترین خبر این گزارش نیست.

اما خبر جالب تر این گزارش این است که اپل تنها به این اکتفا نخواهد کرد. شایعات اشاره می کنند که آیپد ایر با نمایشگر OLED تک لایه در سال ۲۰۲۸ معرفی خواهد شد که فناوری متفاوتی نسبت به مدل پرو خواهد داشت.

تحلیلگران معتقدند آیپد ایر از نمایشگر OLED تک لایه بهره می برد در حالی که آیپد پرو از نسخه دو لایه برای عملکرد بهتر استفاده می کند.

با این که تبلت ها ارتقای بصری پیدا می کنند، لپ تاپ ها نیز فراموش نمی شوند. پیش بینی می شود که تقاضا برای لپ تاپ های با نمایشگر OLED به شدت افزایش پیدا کند، زیرا این نمایشگرها کیفیت و ظاهر بسیار بهتری نسبت به مدل های LCD دارند.

انتظار می‌رود این بازار، برخلاف تبلت‌های تحت سلطه اپل، شاهد پذیرش گسترده‌تری از فناوری OLED از سوی تولیدکنندگان مختلف باشد که به دنبال متمایز شدن از دیگر رقبا هستند.

به غیر از تبلت ها و لپ تاپ ها، آینده ممکن است برای اپل نیز تاشو باشد.

تحلیلگران پیش بینی می کنند که آیفون تاشو ۷-۸ اینچی در سال ۲۰۲۶ معرفی خواهد شد. با صفحه OLED بزرگ تاشو، اپل می تواند فناوری را که توسط بزرگترین رقبایش مانند سامسونگ و گوگل که بیشتر موارد تاشو را تکمیل کرده اند، بهتر کند.

می توان انتظار داشت که صفحه نمایش روشن تر و واضح تر و شاید هم آیفون تاشو جدیدی دیده شود!

مشاهده بیشتر
۲۶ اسفند ۱۴۰۲
سونی با گوشی Xperia 1 VI به دنبال چیست

تغییر طراحی احتمالی تلفن های هوشمند سونی Xperia

تغییر طراحی احتمالی تلفن های هوشمند سونی Xperia

تلفن های هوشمند سونی xperia از زمانی که وارد بازار اندروید شده اند، جایگاه ویژه ای داشته اند. این دستگاه ها همواره از نسبت جانبی ۲۱:۹ برخوردار بودند که برای علاقه مندان به سینما و کسانی که از صفحه نمایش بلندتر ارزش قائل اند، بسیار مناسب بود.

در حالی که این تغییر ممکن است برخی از طرفداران را که نسبت تصویر بلندتر را ترجیح می دهند ناامید کند، می تواند یک حرکت استراتژیک از سوی سونی برای جذب مخاطبان گسترده تر باشد. نسبت 21:9 به یک جایگاه خاص پاسخ می دهد و تغییر می تواند به معنای هدف قرار دادن بازار بزرگتر باشد.

بر اساس اطلاعاتی که توسط زکباکس، یکی از افشاگران چینی در ویبو منتشر شده، سونی ممکن است وضوح صفحه نمایش را از 4K به 2K کاهش دهد. با این حال، ظاهراً طراحی کلی این گوشی شبیه به مدل قبلی خود است.

در حالی که این تمام اطلاعات فاش شده در مورد Xperia I VI است، گزارش قبلی نشان می دهد که هر سه دوربین پشتی Xperia 1 VI دارای سنسور Exmor T با 48 مگاپیکسل هستند.

علاوه بر این، شایعه شده است که سونی قصد دارد اولین فناوری امضای دیجیتال درون دوربینی را در نسل بعدی گوشی‌های Xperia خود قرار دهد. این ویژگی به کاربران اجازه می‌دهد عکس‌ها را به‌صورت دیجیتالی مستقیماً در دوربین ثبت کنند و از صحت آن‌ها اطمینان حاصل کرده و از دستکاری آن‌ها جلوگیری کند.

در اوایل این هفته، یک درز اطلاعات همچنین تنظیمات حافظه احتمالی گوشی هوشمند را لو داد. طبق گزارش ها، Xperia I VI در پیکربندی رم 12 و 16 گیگابایتی در دسترس خواهد بود.

با این حال، جزئیات دقیق در مورد آینده سونی Xperia I VI در حال حاضر کمیاب است. مطمئن باشید، به محض ظهور، شما را در جریان هر تحول جدیدی قرار خواهیم داد.

۱ ۲ ۳ ۵