صفحه اصلی

ویژگی‌های دیتاسنتر استاندارد صفرویک

۱۸ شهریور ۱۴۰۰

دیتا سنتر مرکزی برای نگهداری از سرورها است که از رک‌ها و تجهیزات مختلف شبکه تشکیل شده است. استفاده از دیتا سنتر باعث می‌شود که هزینه‌های نگهداری از سرورها کاهش پیدا کرده و امنیت آن‌ها به‌خوبی تامین شود. علاوه بر آن خیال شما از بابت سرویس همیشگی سرورها راحت بوده و همواره عملکرد درستی را از آن‌ها خواهید گرفت. توجه کنید که شرط برخورداری از همه این مزیت‌ها و امکانات این است که شما دیتا سنتری با ویژگی‌های مناسب تهیه کنید. در این مطلب درباره ویژگی‌های دیتا سنتر استاندارد صفرویک توضیح خواهیم داد تا شما بدانید که توجه به چه مواردی در زمان خرید بسیار مهم است.

  • تجهیزات مناسب

مهم‌ترین فاکتور در دیتا سنتر این است که بتواند از سرورها به‌خوبی نگهداری کند و آن‌ها را همواره سالم نگه دارد. درواقع اگر تجهیزات حفاظتی مناسب در مرکز داده وجود نداشته باشد، سرورها ممکن است به دلیل گرم شدن بیش‌ازحد یا قرار گرفتن در معرض گردوغبار از دسترس خارج‌شده و امکان ارائه سرویس به کاربران سایت را نداشته باشند. دیتا سنتر استاندارد صفرویک به سنسورهای تشخیص دما و سیستم‌های خنک‌کننده مجهز شده است تا سرورها همواره در بهترین دمای ممکن کار کنند. علاوه بر این در فضای نگهداری سرورها از سقف و کف کاذب استفاده‌شده و تجهیزات ضد حریق نیز در نظر گرفته شده است. به‌این‌ترتیب دمای اتاق همواره در مناسب‌ترین حالت باقی مانده و در صورت بروز حادثه نیز به‌سرعت با آن مقابله خواهد شد.

  • حفاظت نرم‌افزاری از شبکه

این ویژگی که به نام امنیت نرم‌افزاری نیز شناخته می‌شود، به حفظ سیستم در برابر حمله هکرها یا نفوذ افراد غیرمجاز کمک می‌کند. همچنین این ویژگی سیستم را در برابر نصب بدافزارها و باج افزارها محافظت کرده و باعث می‌شود که سرورها همیشه فعال باشند و به درخواست‌های کاربران با سرعت خوبی پاسخ دهند. برای تامین امنیت نرم‌افزاری از فایروال‌های سخت‌افزاری و ابزارهای دقیق مانیتورینگ استفاده می‌شود. به‌این‌ترتیب شما متوجه خواهید شد که چه کسانی قصد داشته‌اند وارد سیستم شما شوند یا چه خطرات نرم‌افزاری سیستم را تهدید می‌کند.

  • حفاظت فیزیکی از شبکه

امنیت فیزیکی یا حفاظت فیزیکی عاملی است که دیتا سنتر را در برابر عوامل مخرب فیزیکی محافظت می‌کند. وجود این ویژگی باعث می‌شود که دیتا سنترهای استاندارد صفرویک به‌خوبی در برابر تغییر شرایط محیطی محافظت کنند. منظور از تغییر شرایط محیطی افزایش دما و افزایش رطوبت است. این عامل می‌تواند به دلیل ازکارافتادن عمدی یا سهوی سیستم‌های خنک‌کننده باشد. علاوه بر آن در امنیت فیزیکی اتصال همیشگی برق شبکه نیز بررسی می‌شود. ‌همچنین وجود سیستم‌های کنترل نشتی آب یا گاز نیز بخشی از امنیت فیزیکی دیتا سنتر است. توجه کنید که این موارد همگی از طریق مانیتورینگ 24 ساعته سرورها از راه دور کنترل‌شده و همین عامل باعث می‌شود در صورت بروز مشکل خیلی زود سرورها به حالت عادی برگردند.

  • جلوگیری از ورود افراد غیرمجاز به اتاق دیتا سنتر

توجه کنید که افرادی که قصد ایجاد آسیب در سیستم را دارند، همیشه از راه دور و از طریق هک سیستم‌های کامپیوتری به شبکه نفوذ نمی‌کنند. این افراد ممکن است در لباس یک مشتری یا کارمند به شبکه نفوذ کرده و با دست‌کاری حضوری سیستم‌ها باعث بروز اشکال در مرکز داده و سرورها شوند. به همین دلیل دیتا سنتر استاندارد صفرویک به‌صورت 24 ساعته و از طریق دوربین‌های 360 درجه کنترل می‌شود تا عبور و مرور پرسنل و فعالیت‌های آن‌ها رصد شود. به‌این‌ترتیب در صورت ورود افراد غیرمجاز به دیتا سنتر یا دست‌کاری در سیستم‌ها توسط یکی از کارمندان بلافاصله متوجه شده و با فرد خاطی برخورد می‌شود.

  • وجود شبکه برق یکپارچه و مطمئن برای جلوگیری از قطعی سرورها

سرورها همواره باید به برق متصل باشند تا بتوانند به‌درستی کار کرده و به درخواست‌های کاربران پاسخ دهند. به همین دلیل در مرکز داده استاندارد صفرویک زیرساخت خوبی برای تامین برق سرورها در نظر گرفته شده است. در این دیتا سنتر از ژنراتور و یو پی اس استفاده‌شده تا در صورت قطعی برق سرورها از کار نیفتند. درواقع با استفاده از یو پی اس می‌توان سرورها را به مدت 4 ساعت بالا نگه داشت؛ اما اگر برق هنوز هم قطع باشد، باید از ژنراتور استفاده کرد تا شرایط دوباره عادی شود.

  • پشتیبانی مناسب از سرورها

برای آن‌که سایت شما همواره با سرعت خوبی بالا آمده و صفحات آن به‌خوبی برای کاربران باز شوند، باید مطمئن شد که سرورها همواره سالم و به‌روز هستند. یکی دیگر از ویژگی‌های دیتا سنتر استاندارد صفرویک این است که به‌خوبی از سرورها نگهداری می‌کند؛ بنابراین در زمان مناسبی آن‌ها را تعمیر و سرویس کرده و ازنظر نرم‌افزاری نیز به‌روزترین سیستم‌های حفاظتی و اپلیکیشن‌ها را بر روی آن نصب می‌کند. علاوه بر این برای سرعت بخشیدن به انتقال اطلاعات از کابل‌های نوری استفاده شده است. همچنین یک سیستم پشتیبانی ماهواره‌ای همواره فعال وجود دارد که در صورت قطعی کابل‌های نوری می‌تواند سرورها را بالا نگه دارد.

دسته بندی ها : اینترنت,مجله صفر و یک
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *