صفحه اصلی

گران‌ترین سرورهای اختصاصی در مقابل ارزان‌ترین‌ها

۲۶ شهریور ۱۴۰۰

سرور اختصاصی سروری است که منابع را به‌صورت کاملا اختصاصی در اختیار یک سایت قرار می‌دهد. سایت‌های بزرگ و پرترافیک و کسانی که امنیت سایت برایشان اهمیت دارد از این نوع سرورها استفاده می‌کنند. چراکه در سرور مجازی یا سرور ابری، معمولا منابع میان چند سایت به اشتراک گذاشته می‌شود. به همین دلیل ممکن است با افزایش ترافیک یک سایت سرعت سایت دیگر پایین آید و مشکلاتی نیز برای امنیت سایت‌ها ایجاد شود. با استفاده از سرور اختصاصی همه این مشکلات حل می‌شود. اما مسئله اینجا است که کدام سرور برای اهداف شما مناسب است؟ آیا باید سرور ارزان‌تر را انتخاب کنید یا گران‌تر؟ در این مقاله به این سوال پاسخ خواهیم داد.

عوامل موثر بر قیمت سرور اختصاصی

  • نوع پردازنده

همچون سرور مجازی و سرور ابری، پردازنده‌های مورداستفاده در سرور اختصاصی نیز بسیار متنوع است. اینکه کدام‌یک از پردازنده‌ها برای شما مناسب است کاملا بستگی به هدف شما دارد. معمولا پردازنده‌های قدرتمندتر برای سایت‌هایی که تعداد صفحات زیاد و ترافیک بالایی دارند استفاده می‌شوند. قدرت پردازنده‌ها بر اساس فرکانس کاری و تعداد هسته‌های آن‌ها تعیین می‌شود.

  • سیستم‌عامل

سیستم‌عامل مورداستفاده در سرور اختصاصی لینوکس یا ویندوز است. بسته به اینکه سایت شما با چه زبانی طراحی‌شده شما به سیستم‌عامل متفاوتی نیاز دارید. ازآنجایی‌که لینوکس یک سیستم‌عامل متن‌باز است، معمولا قیمت سرورهای لینوکسی کمتر است.

  • نوع و ظرفیت حافظه رم

این عامل تاثیر زیادی در سرعت مدیریت فایل‌ها توسط سرور دارد. درواقع ظرفیت بیشتر حافظه رم باعث می‌شود که سرور بتواند برنامه‌ها یا صفحات بیشتری را به‌صورت هم‌زمان مدیریت کرده و کارها را سریع‌تر انجام دهد. به‌علاوه نوع حافظه رم یعنی DDR3 یا DDR4 بودن آن نیز در قیمت و سرعت سرور موثر است. DDR4 تکنولوژی ساخت جدیدتری داشته و به همین دلیل گران‌تر خواهد بود.

  • نوع و ظرفیت هارد

ظرفیت هارد سرور تعیین می‌کند که شما چقدر اطلاعات می‌توانید بر روی آن ذخیره کنید. بدون شک فضای ذخیره‌سازی سرورها بین‌هایت نیست. پس باید بسته به تعداد صفحات سایت و حجم هریک هارد مناسب را انتخاب کنید. به‌علاوه باید به HDD یا SSD بودن هارد نیز توجه کنید. معمولا هاردهای SSD سرعت بالاتری دارند.

  • پهنای باند

پهنای باند تعیین می‌کند که چه تعدادی از درخواست‌ها در یک زمان به سرور ارسال‌شده و پاسخ داده می‌شوند. هرچه پهنای باند سرور بالاتر باشد سرعت آن بیشتر خواهد بود. بنابراین اگر سایتی پرترافیک دارید یا در آینده ترافیک سایتتان بالا خواهد رفت بهتر است از همین الان یک پهنای باند اختصاصی خریداری کنید.

  • امکانات سرور

منظور از امکانات سرور گزینه‌های موجود در منوی کنترل پنل سرور و شیوه مدیریت آن است. بسته به اینکه چه ابزارهایی برای مدیریت سرور در نظر گرفته‌شده و شیوه مدیریتی آن به چه صورت است قیمت سرور اختصاصی متفاوت خواهد بود.

کدام سرور ارزان‌تر است؟

با توجه به عوامل موثر بر روی قیمت سرور اختصاصی، می‌توان گفت که ارزان‌ترین سرورهای اختصاصی سرورهایی هستند که امکانات کمی داشته و سخت‌افزار چندان قدرتمندی ندارند. اگر در شروع کار هستید و هزینه برایتان بسیار اهمیت دارد، می‌توانید به سراغ سرورهایی با پردازنده‌های ضعیف‌تر و ظرفیت رم کمتر بروید. همچنین می‌توانید هارد و پهنای باند حداقلی را برای سرور خود انتخاب کنید. البته توجه کنید که در صورت انجام این کار، در آینده باید برای ارتقای سرور نیز هزینه کنید. بنابراین بهتر است با مشورت با یک متخصص سرور اختصاصی با ویژگی‌های میانه خریداری کنید که تا چند سال نیازی به تعویض آن نداشته باشید.

نکته دیگر اینکه اگر قصد دارید هزینه‌های خود را کمتر کنید می‌توانید یک سرور اختصاصی اجاره کنید. این موضوع می‌تواند برای شروع کار گزینه بسیار مناسبی باشد. اما برای امنیت بیشتر بهتر است که در آینده سرور را خریداری کنید. استفاده از خدمات سرور ابری اختصاصی نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد. با این خدمات شما می‌توانید امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری را بر اساس نیازتان خریداری کنید و در آینده آن‌ها را ارتقا دهید.

گران‌ترین سرور اختصاصی کدام است؟

سروری که از به‌روزترین امکانات و تجهیزات در آن استفاده شده باشد گران‌ترین سرور خواهد بود. تعداد هسته‌های بیشتر CPU، ظرفیت رم و هارد بیشتر، وجود رم DDR4 و بالاتر و هارد SSD، پهنای باند بالاتر و امکانات پیشرفته‌تر باعث گران شدن سرور اختصاصی می‌شود.

سخن پایانی

در زمان خرید سرور اختصاصی باید همه اهداف خود را تعیین کنید تا با توجه به آن‌ها بهترین گزینه را انتخاب کنید. توجه کنید که سرور باید تا چند سال آینده پاسخگوی نیازهای شما بوده و قابلیت ارتقا هم داشته باشد. از طرف دیگر قدیمی شدن سخت‌افزارهای مورداستفاده در سرور باعث کند شدن آن می‌شود. بنابراین پرداخت هزینه‌های گزاف برای به‌روزترین سرورها نمی‌تواند برای صاحبان سایت‌های تازه‌کار یا معمولی مناسب باشد. اما مدیران سایت‌های پرطرفدار و پرترافیک باید همواره سرورهای خود را به‌روز نگه دارند.

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *