صفحه اصلی

سرور اختصاصی مناسب برای کسب‌وکارهای متوسط

۳۱ شهریور ۱۴۰۰

زمانی که شما قصد راه‌اندازی یک سایت برای کسب‌وکار خود را دارید، مهم‌ترین مسئله انتخاب سرور است. چراکه این عامل یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در هزینه‌های شما و البته سرعت سایت است. صاحبان کسب‌وکارهای متوسط معمولا سرور اختصاصی را برای کار خود انتخاب می‌کنند. چراکه آن‌ها قصد توسعه کسب‌وکار خود را داشته و می‌خواهند که سرور آن‌ها پاسخگوی افزایش ترافیک در آینده باشد. اما نکته مهم اینجا است که سرور اختصاصی خود دارای انواع مختلفی بوده و باید دید که مناسب‌ترین آن‌ها برای کسب‌وکارهای متوسط کدام است.

نکات مهم در انتخاب سرور برای کسب‌وکارهای متوسط

پیش از آنکه به سراغ معرفی سرور اختصاصی مناسب برای کسب‌وکارهای متوسط برویم، باید برخی از مهم‌ترین نکات در زمان انتخاب سرور را به شما گوشزد کنیم. با دانستن این نکات شما می‌توانید نیازهای خود را دقیق‌تر مشخص کرده و در زمان خرید سرور با آگاهی بیشتری عمل کنید. در ادامه برخی از مهم‌ترین نکات را بیان می‌کنیم.

  • تعیین بودجه

شما باید بدانید که قصد دارید دقیقا چه مبلغی را برای خرید یا اجاره سرور اختصاصی خرج کنید. این موضوع باعث می‌شود که گزینه‌های شما تا حد زیادی محدود شده و انتخاب مناسب‌تری داشته باشید. البته توصیه می‌کنیم پیش از تعیین بودجه حدود قیمت‌ها را بررسی کنید تا در زمان خرید خیلی شوکه نشوید!

  • سرور داخلی یا خارجی

افراد تصور می‌کنند که سرعت سرورهای خارجی بیشتر از داخلی است. اما این موضوع چندان صحت ندارد. معمولا سرعت بالا آمدن به فاصله کاربر از سرور و مشخصات سخت‌افزاری آن بستگی دارد. نکته مهم این است که سرورهای داخلی ارزان‌تر هستند. اما سرورهای خارجی قطعی کمتری داشته و به‌روزتر هستند.

  • توجه به ترافیک مورد انتظار

اگر اکنون صاحب یک سایت هستید، تعیین ترافیک مورد انتظار کار چندان دشواری نیست. چراکه شما آماری اولیه از سایتتان دارید و با توجه به پیشینه آن می‌توانید تا حدودی آینده را پیش‌بینی کنید. اما اگر هنوز سایتی راه‌اندازی نکرده‌اید، بهتر است تعیین این موضوع را به یک متخصص بسپارید. او بر اساس نوع کسب‌وکار، بودجه و تجربه خود معمولا بهترین گزینه را به شما پیشنهاد می‌دهد.

  • مشخصات سخت‌افزاری و سیستم‌عامل

مشخصات سخت‌افزاری سرور اختصاصی تعیین‌کننده قدرت و سرعت آن است و البته در قیمت آن نیز بسیار موثر خواهد بود. بنابراین باید پیش از خرید با مشورت یک متخصص بر اساس ترافیک مورد انتظار و بودجه خود، مشخصات سخت‌افزاری سرور را تعیین کنید. منظور از این مشخصات نوع CPU، ظرفیت رم، نوع هارد و میزان فضای آن است. علاوه بر مشخصات سخت‌افزاری باید نوع سیستم‌عامل سرور (لینوکس یا ویندوز) را نیز مشخص کنید.

کدام سرور اختصاصی برای کسب‌وکار متوسط مناسب است؟

حال که با توجه به موارد بالا به گزینه‌های کمتری رسیدید، نوبت به انتخاب سرور اختصاصی می‌رسد. سرور اختصاصی در انواع مجازی، ابری و معمولی وجود دارد که هرکدام از آن‌ها دارای ویژگی‌ها و مزیت‌های مخصوص به خود است. کسب‌وکارهای متوسط معمولا ترافیک خیلی بالایی نیاز ندارند و درنتیجه استفاده از یک سرور قدرتمند با ویژگی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری عجیب‌وغریب چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. از طرف دیگر سایت آن‌ها معمولا در دسته وب‌سایت‌های شخصی قرار گرفته و دارای بخش‌های متعدد نیست. به همین دلیل استفاده از سرور اختصاصی معمولی برای کسب‌وکارهای متوسط مناسب نخواهد بود.

از میان گزینه‌های باقیمانده یعنی سرور مجازی اختصاصی و سرور ابری اختصاصی، سرور ابری گزینه مناسب‌تری است. چراکه در سرورهای مجازی مشخصات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری سرور ثابت بوده و قابل ارتقا نیست. درواقع شما باید با در نظر گرفتن آنچه در آینده برای کسب‌وکارتان رخ می‌دهد سرور را خریداری کنید و این کار کمی سخت است.

ممکن است شما تصور کنید که سایت شما به دلیل تازه‌کار بودن چندان برای مخاطبان جذاب نبوده و تا یکی دو سال ترافیک زیادی جذب نمی‌کند. بر اساس همین استدلال سرور ضعیف‌تری خریداری کنید. اما کیفیت خدمات شما، سرعت مناسب سایت و تخصص شرکت سئوی سایتتان، سرنوشت دیگری برای آن رقم زده و شما را در زمانی کوتاه به یکی از سایت‌های پرطرفدار تبدیل کند. این موضوع باعث می‌شود که هزینه موردنیاز برای ارتقای سرور بالا رفته و شما کمی تحت فشار قرار بگیرید.

در مقابل سرورهای ابری هزینه را بر اساس خدمات از شما دریافت می‌کنند. بنابراین ارتقای آن‌ها راحت‌تر بوده و هزینه‌های موردنیاز برای سرور در طول زمان تقسیم می‌شود. بنابراین شما نیازی به پیش‌بینی آینده نداشته و در هر زمان می‌توانید با توجه به نیاز خود بهترین گزینه موجود را انتخاب کنید. از طرف دیگر خدمات ابری خدماتی جدید بوده و جای رشد زیادی دارد. بنابراین شما می‌توانید به بهتر شدن کیفیت خدمات امیدوار باشید. درحالی‌که در دو مورد دیگر سرور شما یک سخت‌افزار ثابت داشته و به‌مرورزمان قدیمی‌تر و کندتر خواهد شد.

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *