صفحه اصلی

راه اندازی کسب و کار میزبانی VPS ، درباره پیکربندی و مجازی سازی سرورها بیشتر بدانید

۲۶ شهریور ۱۳۹۸

در مقاله ای که پیش از این در وبلاگ صفرویک در خصوص کسب و کار وب هاستینگ منتشر شد ، درباره نحوه راه اندازی یک کسب و کار وب هاستینگ صحبت کردیم. حالا پا را کمی فراتر میبریم و به بررسی پیش نیازهای راه اندازی کسب و کار میزبانی VPS میپردازیم. در حقیقت برای اینکه بتوانید این کسب و کار را شروع کنید، باید به نسبت مقاله قبلی که درباره راه اندازی کسب و کار میزبانی وب بود، خیلی بیشتر درباره پیکربندی و مجازی سازی سرورها بدانید.

دانش فنی مورد نیاز

اصلی ترین مورد در آغاز هر نوع کسب و کار، داشتن دانش فنی کافی درباره آن تجارت است. در زمینه کسب و کار فروش VPS و سرور های اختصاصی نیز این مورد پیش نیاز اصلی است. البته داشتن دانش فنی در این خصوص الزامی نیست، چون میتوانید با کمک افراد متخصص و با پرداخت هزینه، پیکربندی سرور ها را انجام دهید. اما برای شما که با سرمایه کمی وارد این عرصه شده اید، و علاوه بر آن نیز درباره سرور ها دانش نسبتا خوبی دارید، میتوانید با کمی مطالعه و صرف وقت، شروع به پیکربندی سرورها کنید. در آموزش های بعدی مطالب بیشتری درباره پیکربندی سرور ها برای ارائه خدمات فروش سرور های مجازی با شما به اشتراک میگذاریم.

برای آغاز کسب و کار اجاره سرور های اختصاصی و VPS به تسلط به موارد زیر نیاز دارید:

  • شناسایی سرور های مختلف
  • تسلط کامل به مفاهیم شبکه و آدرس های IP
  • تسلط کار با نرم افزارهای مجازی سازی سرور، خصوصا VMware vSphere و ایجاد کلاستر ها در VMware
  • پیکربندی انواع سرور های لینوکسی و ویندوزی، خصوصا پیکربندی انواع وب سرور ها، پایگاه های داده و DNS server
  • امنیت در سرور های لینوکسی، شامل امنیت لایه انتقال و اپلیکیشن به منظور ایجاد امنیت لایه ای

سرور اختصاصی

در کسب و کار میزبانی سرورهای مجازی اختصاصی (VPS) بر عکس کسب و کار میزبانی وب (web hosting) باید از سرور های قدرتمند تری استفاده کنید، چون علاوه بر نصب سیستم عامل که لازمه کار است، مشتریان به نرم افزارهای دیگری نیز نیاز دارند که سرور های خود را مدیریت و مانیتور کنند. واضح است که هر کدام از این نرم افزار ها مقداری از منابع سخت افزاری را مصرف میکنند. بنابراین باید سرورهایی را انتخاب کنید که بدانید در آینده خیلی نزدیک دچار کمبود منابع نمیشوید. به این منظور توصیه میکنیم که تعرفه سرور اختصاصی ما را مشاهده کنید. همینطور میتوانید از سرویس اجاره فضای رک (colocation) نیز استفاده کنید و سرور های خود را وارد دیتاسنتر های ما نمایید به این صورت تنها با پرداخت هزینه ثابت نگهداری سرورها، در هزینه هایتان به صورت دراز مدت صرفه جویی کنید. توجه کنید که در سروری با 64 گیگ رم و پردازنده مرکزی Intel Xeon E5-2650 میتوانید 40 تا 60 ماشین مجازی را نصب کنید، در نتیجه میتوانید این تعداد مشتری را در یک سرور پشتیبانی کنید. البته همانطور که در مقاله قبلی نیز اشاره کردیم، توصیه میکنیم که با یک سرور وارد عرصه کسب و کار فروش سرور های مجازی (VPS) و میزبانی وب نشوید. چون برای تحمل پذیری خطا (Fault Tolerance)، دسترس بالا (High Availability) و بکاپ گیری، به چند سرور نیاز دارید. این موارد در ارازنترین و گرانترین VPS هایی که ما برای مشتریان ارائه میدهیم رعایت شده اند به این دلیل سرور هایمان uptime برابر با 99.99 درصدی دارند.

بررسی و انتخاب بهترین تعرفه ها و مزیت رقابتی

یکی از مهم ترین بخش هایی که باید به آن فکر کنید، همین تعرفه ها هستند. تعرفه ها ارتباط مستقیمی با بودجه و سیاست کاری شما دارند. اگر با بودجه کمی وارد دنیای کسب و کار سرورهای مجازی شدید و قصد راه اندازی کسب و کار میزبانی VPS را دارید، سعی کنید روی ارائه VPS هایی با سخت افزار پایینتر به مشتریان و بررسی تعرفه های رقیبان دیگر تمرکز کنید و به گونه ای این تعرفه ها را ارائه دهید که بتوانید با رقیبان بزرگتر از نظر قیمت و ویژگی هایی از قبیل امنیت و کارایی رقابت کنید. همانطور که در مقاله قبل درباره میزبانی وب صحبت کردیم، اینجا نیز به این نتیجه میرسیم که باید مزیت رقابتی ایجاد کنیم. برای مثال به مشتریان اعلام کنیم که پیکربندی سرور های آن ها به صورت رایگان انجام میشود یا بکاپ گیری به دفعات بیشتر اجرا میشود و یا خیلی موارد دیگر. به این صورت یک بازاریابی گوشه (Niche) را نیز اجرا میکنید، چون روی ارائه سرورهای اقتصادی تمرکز میکنید، در عین حال ویژگی هایی متمایزی در مقایسه با بقیه رقیبان ارائه میدهید.

اتوماتیک سازی

اگر میخواهید مشتریان از سرویس شما راضی باشند، سعی کنید ارائه خدمات را به صورت کاملا اتوماتیک انجام دهید. توصیه میکنیم موارد زیر را به صورت اتوماتیک انجام دهید تا سرعت ارائه سرویس و تجربه کاربری را افزایش دهید:

  • ثبت نام و ایجاد کاربر
  • ارائه صورتحساب
  • ارتباط با مشتری (ارسال ایمیل های اطلاع رسانی برای مواردی از قبیل پایان یافتن سرویس، تغییر رمز عبور و…)
  • پیکربندی سرورها

تخصیص برخی دسترسی ها به کاربران

با تخصیص برخی دسترسی های ابتدایی اما مهم به مشتریان، میتوانید تعداد تیکت های پشتیبانی که دریافت میکنید را به مقدار زیادی کاهش دهید. در نتیجه آن تجربه کاربری نیز بسیار افزایش میابد. به این منظور توصیه میشود که کنترل پنلی ارائه دهید که مشتریان بتوانند به سادگی سرویس هایشان را مدیریت کنند و…

جمع بندی

در این مقاله به صورت خلاصه به بررسی پیش نیازهای لازم برای راه اندازی کسب و کار میزبانی VPS پرداختیم. علاوه بر مطالب گفته شده در بالا میتوان موارد دیگری از قبیل “پیدا کردن مشتری”، “مانیتور سرور” و… نیز به این لیست اضافه کرد ولی چون این موارد را در آموزش قبلی در خصوص راه اندازی کسب و کار وب هاستینگ توضیح دادیم، در همین حد با اشاره به این دو مورد بسنده میکنیم. در آموزش های بعدی سعی میکنیم مواردی که اینجا بیان کردیم را به صورت عملی انجام دهیم و سرور ها را برای راه اندازی کسب و کار فروش VPS پیکربندی کنیم.

 

دسته بندی ها : سرور
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *