صفحه اصلی

کسب و کار وب هاستینگ خود را چگونه می‌توانیم، راه اندازی کنیم؟

۲۷ مهر ۱۴۰۰

اکنون که در حال خواندن این مقاله هستید، احتمالا از نظر دانش فنی در زمینه سرورها در سطح نسبتا خوبی قرار دارید و می‌توانید با کمی جستجو و کلنجار رفتن با سرور های لینوکسی و ویندوزی، نهایتا آنها را پیکربندی کنید. حالا می‌خواهید از این دانش در جهت کسب سرمایه استفاده کنید. در این آموزش قصد داریم شما را به صورت تئوری با پیش نیازهای راه اندازی یک کسب و کار وب هاستینگ با کم‌ترین هزینه آشنا کنیم. در مقالات بعدی به صورت عملی‌تر این مراحل را برای شما شرح خواهیم داد. پس با ما همراه باشید.

چه نوع هاستینگی ارائه می‌دهید؟

منظور از نوع هاستینگ، انتخاب یکی از انواع هاست های اشتراکی و اختصاصی است. انتخاب بین این دو مدل از وب هاستینگ به سیاست ها و بودجه شما مربوط می‌شود. از آنجایی که در وب هاستینگ اشتراکی می‌توانید چندین وب سایت را در یک سرور پشتیبانی کنید و منابع سخت افزاری را بین آنها به اشتراک بگذارید، بنابراین می‌توانید در هزینه های مالی صرفه جویی بیشتری داشته باشید، توصیه ما این است که پس از ورود به کسب و کار وب هاستینگ، سرویس های اشتراکی را ارائه دهید و در صورتی که پیشرفت خوبی داشتید و مشتری های خوبی پیدا کردید، می‌توانید به هاستینگ اختصاصی نیز فکر کنید.

ریسلر (Reseller) شوید.

شاید یکی از ساده ترین و کم درد سرترین روش‌ها برای افرادی که با کنترل پنل های لینوکسی از قبیل CPanel و علاوه بر آن با اصطلاحات دنیای تکنولوژی مثل IP، DNS و… آشنا هستند، این است که به کسب و کار وب هاستینگ فکر کنند. اما ریسلر چیست؟ برخی از کمپانی های ارائه دهنده وب هاستینگ فضای هارد به مشتریان اجاره می‌دهند که بتوانند به سادگی و با کمک کنترل پنل های لینوکسی مثل CPanel سایت های افراد شخص ثالث را در سرور های کمپانی ارائه دهنده این سرویس نصب کنند. مشتریان شما نیز به هیچ عنوان نخواهند فهمید که شما به عنوان یک ریسلر کار می‌کنید، تنها کافیست این سرویس را خریداری کنید و به مشتریان خود ارائه دهید و هیچ نیازی بابت نگرانی برای امنیت، نیازهای سخت افزاری و … ندارید. چون این موارد را وب هاستینگ اصلی اعمال می‌کند.

اجاره VPS یا استفاده از خدمات دیتاسنتری

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، احتمالا شما در زمینه پیکربندی سرور ها کمی تجربه دارید. بنابراین نیاز چندانی به ریسلر شدن ندارید و می‌توانید خودتان پیکربندی یک سرور را انجام دهید و به مشتری پنل مدیریتی (مثل CPanel) را برای پیکربندی وب سایت ارائه دهید (البته این روش نیز به نوعی ریسلری است). همانطور که مشخص است در این روش نیز نیازی به نگرانی بابت پهنای باند، امنیت و مصرف برق ندارید چون سرویس هایی که ارائه می‌دهیم از نظر دسترسی و تحمل پذیری خطا در سطح بسیار بالایی قرار دارند. فقط کافیست یکی از سرویس های VPS را از اینجا انتخاب کنید و بسته به تعداد کلاینت ها، تعداد IP های مورد نیاز را برای مشتریان اختصاص دهید. علاوه بر آن حتی میتوانید از سرویس collocation ما استفاده کنید و سرور شخصی خود را وارد دیتاسنتر های ما نمایید و به این صورت در دراز مدت در هزینه هایتان صرفه جویی کنید. اما در این حالت برای اینکه بتوانید سرور هایتان را برای ارائه سرویس وب هاستینگ پیکربندی کنید، به مقالاتی که در ادامه برای شما ارائه خواهیم کرد، توجه نمایید. در حقیقت بیشتر تمرکز ما روی همین مرحله است که بتوانید یک سرور را از صفر تا صد برای ارائه خدمات وب هاستینگ آماده و کسب و کار وب هاستینگ خود را راه اندازی کنید.

مزیت رقابتی و پیدا کردن مشتری در کسب و کار وب هاستینگ

در علم اقتصاد زمانی که در یک بازار رقیب های زیادی وجود دارند، به این معنی است که این بازار بسیار پر مشتری و سودده است. بنابراین با سیاست گذاری مناسب و شروع کار با بازاریابی گوشه (niche) می‌توانید با کمترین میزان سرمایه در برابر رقیب ها قد علم کنید. منظور از بازاریابی گوشه در کسب و کار وب هاستینگ این است که برای مثال تمرکز ارائه سرویس ها را روی بحث امنیت بالای سرورهایتان یا در دسترس بودن 99.9 درصدی آنها داشته باشید و در تبلیغات ها و پروموشن هایی که ارائه میدهید، روی همین بخش ها تمرکز کنید. برای پیدا کردن مشتری نیز همانطور که اشاره کردیم می‌توانید از تبلیغات هوشمندانه استفاده کنید و یا در کانال های تلگرامی و انجمن هایی که مرتبط با برنامه نویسی تحت وب هستند، فعال باشید و به معرفی سرویستان بپردازید تا کسب و کار هاستینگ شما یه خوبی شناخته شود.

مانیتور سرورها

به عنوان یک قانون کلی سعی کنید هر زمان که تقریبا 80 درصد یکی از منابع شما (رم، CPU و هارد) مصرف شد، به فکر توسعه کسب و کار وب هاستینگ خود باشید. توجه کنید که همیشه باید سرورهایتان را تحت بازرسی و تست کارایی قرار دهید، اگر سرور لینوکسی دارید می‌توانید از ابزار های مختلفی از جمله zabbix برای مانیتور سرور و شبکه استفاده کنید و پهنای باند و بقیه منابع سخت افزاری را مدیریت کنید. به این نکته هم توجه کنید که ممکن است برخی مشتریان شما به نسبت بقیه کاربران دیگر از منابع بیشتری استفاده کنند و از آنجایی که هاستی که ارائه می‌دهید، اشتراکی است، می‌تواند باعث کاهش کارایی بقیه سایت ها شود. این مشتریان را زیر نظر داشته باشید و در صورتی که مصرف منابع آن‌ها به صورت بحرانی شد، به فکر ارائه طرح های دیگر و انتقال آن‌ها به سرور های دیگر شوید.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی پیش نیازهای راه اندازی یک کسب و کار وب هاستینگ پرداختیم. در آموزش های آینده سعی میکنیم مواردی که شرح دادیم را به صورت عملی پیکربندی کنیم. فقط به این نکته توجه کنید که داشتن تنها یک سرور چه به صورت اختصاصی و چه به صورت فیزیکی، برای ارائه هاستینگ کافی نیست و توصیه نمی‌شود. چون برای تحمل پذیری خطا (Fault Tolerance) و در دسترس بودن (High Availability) و بکاپ گیری، به چند سرور نیاز دارید.

بیشتر بخوانید: راه اندازی کسب و کار میزبانی VPS ، درباره پیکربندی و مجازی سازی سرورها بیشتر بدانیدمشاهده خدمات سرور اختصاصی ایران

 

دسته بندی ها : هاست
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *