صفحه اصلی

اینترنت اشیاء (IOT) چیست ؟ 6 نکته کلیدی درباره آن

۱۲ آذر ۱۳۹۹

اینترنت اشیا (IOT) یا همان ( Internet of things ) برای اولین بار در سال 1999 مطرح شد. این تکنولوژی به منظور مدیریت اشیا و وسایل الکترونیک بیان شد که امروزه با پیشرفت روزافزون آن در بیشتر مصارف صنعتی و حتی خانگی مورد استفاده قرار گرفته است. انتظار می‌رود در آینده نه چندان دور تمامی امکانات ما با IOT فراهم شود. در ادامه به چیستی اینترنت اشیا و موارد کاربردی آن اشاره می‌کنیم. با ما همراه باشید.

 

اینترنت اشیا چیست؟

به زبان ساده می‌توان گفت هر وسیله هوشمند الکترونیکی اطراف ما مانند تلویزیون، یخچال، کولر و… جز علم اینترنت اشیا (IOT) محسوب می‌شوند. البته به شرطی که از فناوری اینترنت اشیا پشتیبانی کنند. شما با استفاده از این تکنولوژی می‌توانید وسایل خود را از راه دور و از طریق گوشی همراه، کامپیوتر و ابزار مربوطه مدیریت کنید.

حتی شما قادر به اعمال فعالیت‌های خودکار نیز هستید مثلا دستورات پیش فرضی به وسایل خود بدهید که حتی بدون دستور شما آن عمل را انجام دهد. کاربرد اینترنت اشیا بسیار بالاست و فقط به مصارف خانگی محدود نمی‌شود. امروزه با پیشرفت این تکنولوژی شاهد استفاده آن در حوزه پزشکی، صنعت و کسب وکارهای پیشرفته هستیم.

 

 

اینترنت اشیا یا iot چیست و چه کاربردی دارد ؟

 

اینترنت اشیا چگونه کار می‌کند؟

اتوسیستم IOT شامل سنسورهایی است که بوسیله آنها اطلاعات و فعالیت‌های محیط اطراف خود را دریافت می‌کنند و بوسلیه سرورهای ابری به کاربراطلاع میدهد. کاربر با اعمال دستورات دلخواه ،به وسیله هوشمند خود فرمان می‌دهد که چه وظیفه ای انجام دهد یا هنگام بروز مشکل و یا تغییرات محیط چه عکس العملی انجام دهد.

تمامی ساعت‌های هوشمند جز این تکنولوژی محسوب می‌شود. هنگامی که شما از راه دور گوشی خود را چک می‌کنید، پیام می‌دهید و حتی موزیک پخش می‌کنید در حال استفاده از این تکنولوژی هستید.

 

 

کاربردها و مصارف iot

 

 


آنچه که باید بدانید: 10 وسیله که با آمدن اینترنت اشیا باید آنها را دور بریزید!


 

کاربردهای IOT

اینترنت اشیا در موارد مختلف مصرف دارد. در مصارف روزمرگی، هنگام تجارت صنعتی و حتی کادر پزشکی نیز از این فناوری استفاده می‌کنند. در ادامه به هریک بطور جداگانه می‌پردازیم:

 

1. خانه هوشمند

در یک خانه هوشمند شما می‌توانید از راه دور تمامی وسایل خانه خود را کنترل کنید. برای مثال هنگامی که در منزل نیستید می‌توانید وسایل اضافی را خاموش کنید و یا وسایل برقی بعد از پایان وظایف خود بطور خودکار خاموش شوند و حتی می‌توانید امنیت خانه خود را چندبرابر کنید.

فرض کنید در محل کار خود مشغول هستید و یادتان میوفتد که گاز را خاموش نکردید، نیاز به ترس و استرس نیست کافیست شما با گوشی همراهتان از راه دور اینکار را انجام دهید.

اینترنت اشیا در آینده تاثیرات زیادی بر روی زندگی روزمره ما میگذارد طوری زندگی بدون آن سخت خواهد شد. مانند گوشی‌های هوشمند که بیشتر زندگی ما از جمله بیزینس را وابسطه به خود کرده است.

 

2. اشتغال هوشمند

IOT در کسب و کارها نیز می‌تواند مفید باشد. در تجارتی مانند کشاورزی، شما می‌توانید به جای استفاده از نیروی انسانی از وسایل هوشمند استفاده کنید که با استفاده از سنسورهای موجود، فضای اطراف را درک می‌کند و متناسب با شرایط، فعالیت‌های مختلفی انجام می‌دهد و در نظر داشته باشید وسایل الکترونیک یا به نوعی ربات هیچ وقت دچار اشتباه نمی شود. از این روی فعالیت شما به بهترین شکل ممکن انجام می‌شود و هزینه‌های شما به مقدار قابل توجهی کاهش می‌یابد.

 

3. سلامت هوشمند

اینترنت اشیا در آینده بر کادر پزشکی تاثیرات بسزایی می‌گذارد. در سلامت هوشمند، وضعیت جسمی بیمار لحظه به لحظه گزارش و ثبت می‌شود. با این فناوری پزشک می‌تواند از حال مریض خود باخبر شود و در روند بهبود او بهترین عملکرد را داشته باشد. همچنین با اتصال وسایل مربوط به هر فرد، سلامت او توسط سنسورهای تعبیه شده بازرسی می‌شود و با تغییر حال و بروز مشکل سریعا به یکی از مراکز درمانی نزدیک فرد اطلاع رسانی می‌کند. با IOT اگر پزشکی در حال معالجه بیمار بود، می تواند از رزومه درمانی فرد باخبر شود.

 

 

 

معایب اینترنت اشیا

 

معایب اینترنت اشیا

این تکنولوژی با وجود مزایای بسیار مفید معایبی نیز به همراه دارد که بسیاری از افراد نگران کرده است:

 

1. امنیت

به دلیل وابستگی IOT به اینترنت مشکل امنیت آن نیز دردسرساز خواهد شد. هنگامی که تمامی اطلاعات شما در فضای اینترنت قابل رویت باشد، هکرهایی وجود دارد که با نفوذ به اینترنت به اطلاعات شما دست می‌یابند. این مشکل یکی از نگرانی‌های جامعه برای استفاده از اینترنت اشیاست.

 

 

2. کم شدن نیروی انسانی

وقتی بیشتر کارهای روزانه مارا اشیا انجام دهد، کم کم جای نیروهای انسانی را نیز می‌گیرند. فرض کنید در کارخانه‌ها هیچ نیروی انسانی نباشد، در زمین‌های زراعتی ماشین‌آلات کشاورزی حکمرانی کنند و در نگهداری منزل ما هیچ انسانی دخیل نباشد، به مرور افراد بیکار در جامعه زیاد خواهد شد.

 

 

تداخل سیستم ها از معایب iot

 

3. تداخل سیستم ها

در شرکت‌ها امکان دارد تعدادی زیادی دستگاه در حال انجام کار باشد و دریافت خروجی و جمع‌آوری اطلاعات از آنها دشوار می‌شود. همچنین اگر سیستمی دچار نقض شود امکان دارد تمامی دستگاه‌های متصل به آن از کار بیوفتد.

 

کلام آخر

اینرتنت اشیا انقلابی بزرگ در صنعت دنیا محسوب می‌شود و همانطور که ذکر شد بسیاری از وظایف ما رل انجام می‌دهند و دیگر وظایف ما را آسان تر می‌کنند. در آینده پیش بینی می‌شود زندگی ما وابسته به این تکنولوژی شود.

در فعالیت‌های روزانه، در کسب و کارها و در کادر پزشکی IOT کمک حال ما می‌شود و سبک زندگی ما را به کل تغییر می‌دهد. ولی در عین حال معایب آن هم قابل چشم پوشی نیست. ما سعی داشتیم تا در این مطلب، توضیح کامل و جامعی از اکوسیستم IOT در اختیار شما قرار بدهیم، امیدواریم در این راه شما را یاری کرده باشیم.

 

 

 

 

 

دسته بندی ها : اینترنت,مجله صفر و یک
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *